Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ieder kind kan zich bij ons zo ontwikkelen dat het een zinvolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij en zich binnen de maatschappij zelf optimaal verder kan ontwikkelen. Wij vinden naast resultaten, het stimuleren van zelfstandigheid, zelf verantwoordelijk zijn, zelfvertrouwen en zelf leren leren en het leren leven (burgerschap) van even grote waarde. Het leren van het kind zelf staat centraal!
Vanaf groep 1/2 wordt gewerkt met doelen die per leerjaar worden nagestreefd middels thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De focus ligt hierbij op spelend leren en op ontwikkeling van de executieve functies.
Vanaf groep 3 leren kinderen de basisvaardigheden van het voorgeschreven curriculum, ook wel bekend als de SLO-doelen (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Deze is leidend voor ons onderwijsaanbod. Wij bieden rekenen, taal, spelling technisch en begrijpend lezen, zaakvakken en expressievakken, verkeer, Engels, bewegingsonderwijs, techniek en nog in ontwikkeling ict-vaardigheden en digitale geletterdheid. Kinderen leren hier spelend, onderzoekend, bewegend, samenwerkend en integraal.In groep 3 leren de kinderen de basisvaardigheden van het lezen, schrijven en rekenen. Groep 4 leent zich ervoor om deze vaardigheden toe te kunnen passen in moeilijkere vraagstukken. In groep 5 wordt er gewerkt aan verbreding van begrip en inzicht.
Vanaf de bovenbouw kijken we gerichter naar het startniveau van verworven vaardigheden, kennis, begrip en inzicht. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het individuele niveau van de leerlingen. In groep 7 worden ontwikkelingen van het niveau gevolgd om vervolgens in groep 8 de kinderen zich voor te laten bereiden op de grote stap naar de middelbare school.
Informatie over ons kleuteronderwijs
Voor de ouders van onze kleuters hebben we een uitgebreid informatiepakket samengesteld, waarin alle informatie over de gang van zaken in de groepen 1/2 is opgenomen. De informatie wordt door de leerkracht meegegeven aan iedere ouder van een nieuwe leerling.
Kinderen mogen de dag na hun vierde verjaardag naar de basisschool. Wij gaan ervan uit dat kinderen zindelijk zijn als zij naar school gaan. Een aantal weken voordat het kind vier jaar wordt, stuurt de school een kaartje waarop de groep en de naam van de leerkracht(en) staan. Ouders kunnen contact opnemen met de leerkracht om de dagelijkse gang van zaken door te nemen en eventuele vragen te beantwoorden.
Spelend leren staat centraal in de kleutergroepen en in groep 3. Er wordt rond een thema of onderwerp gewerkt middels de projecten van Kleuteruniversiteit aangevuld met rijm- en luisterspellen, begrippendiagram, telspellen, kleur- en vormenspellen, sorteer- en rubriceermaterialen, voorbereidend lees en rekenmaterialen, bewegingsonderwijs en spellessen.
De school beschikt over een uitgebreide visie voor ons kleuteronderwijs, deze staat beschreven in ons schoolplan.
Schooltijden zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08:30 uur tot 12:00 uur en van 13:00 uur tot 15:00 uur.
Schooltijden op woensdag zijn van 08:30 uur tot 12:00 uur.Met de keuze voor de schooltijden in combinatie met de schoolvakanties en vrije (studie)dagen voldoet de school ruimschoots aan de verplichte onderwijstijd van 7520 uur na 8 jaar onderwijs.
Dit SOP (schoolondersteuningsprofiel) is geschreven voor de schooljaren 2021-2025. Hierin werken we samen met ons bestuur DHS en met ons samenwerkingsverband SPPOH.
Basisondersteuning
Met het geheel aan scholen is het samenwerkingsverband verplicht om passend onderwijs te bieden aan elke leerling, met uitzondering van die leerlingen die in aanmerking komen voor een vrijstelling, zoals bedoeld in Artikel 5a van de Leerplichtwet. Dit betekent dat er een dekkend aanbod aan onderwijs en jeugdhulp moet zijn, waardoor leerlingen zoveel mogelijk binnen Haaglanden een passend onderwijsaanbod vinden. Voor het samenwerkingsverband is het SOP een hulpmiddel om te bepalen of er een dekkend aanbod is.
De Basisondersteuning in ons samenwerkingsverband bestaat uit de volgende vier onderdelen:
- Basiskwaliteit.
- De ondersteuningsstructuur op de school.
- Handelingsgericht werken.
- Preventieve en licht curatieve interventies.
Deze onderdelen zijn beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Op 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van start gegaan. Onder het motto ‘Ieder kind een kans’ werken in de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk 27 schoolbesturen en een kleine 200 scholen samen aan een plezierige en succesvolle basisschooltijd van ruim 56.000 kinderen. De samenwerking in onze regio vindt plaats binnen Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH houdt zich in het bijzonder bezig met de ondersteuning van leerlingen, met hulp bij het leren. Zo veel mogelijk wordt uitgegaan van de mogelijkheden van de kinderen. Passend onderwijs kijkt niet alleen naar de leerling. De mogelijkheden van de groep, de leerkracht, de school en de ouders zijn net zo goed bepalend voor plezier en succes. Passend onderwijs is dan ook meer dan het regelen van extra ondersteuning in de vorm van arrangementen en toelaatbaarheidsverklaringen. Een goede samenwerking van de schoolbesturen, scholen, professionals, ouders en externe partijen moet voor ieder kind leiden tot de best passende combinatie van onderwijs, ondersteuning, opvoeding en waar nodig zorg, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij huis. Alle scholen die bij SPPOH zijn aangesloten, bieden een vast en stevig pakket van basisondersteuning. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle scholen goed hebben nagedacht over het pedagogisch klimaat op school, dat de leerkrachten hun werkwijze iedere dag weer goed afstemmen op de (individuele) kinderen in hun groep, dat de school weet wat nodig is bij dyslexie of bij sociaal-emotionele vragen en dat de school samenwerkt met het Centrum voor Jeugd en Gezin. En nog veel meer. Voor een klein gedeelte van de leerlingen (zo’n vijf procent) is meer ondersteuning nodig, soms in combinatie met zorg. Vaak kan die extra ondersteuning worden gegeven op de school waar de leerling zit of wordt aangemeld. De school bepaalt in overleg met de ouders hoe die ondersteuning het beste kan worden gegeven en kan daarvoor extra middelen aanvragen bij SPPOH. Vroeger heette dit een rugzakje. Omdat extra ondersteuning op basis van de ondersteuningsbehoefte van de betreffende leerlingen uniek is, en elke aanvraag daarom anders zal zijn, spreken we voortaan van een “arrangement”. We arrangeren als het ware iets wat speciaal voor dit specifieke kind nodig is. Soms is het niet haalbaar om de extra ondersteuning op de eigen school te organiseren en wordt er voor de leerling een lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs of op een andere basisschool georganiseerd. De school vraagt in zo’n situatie, in overleg met de ouders, een toelaatbaarheidsverklaring aan bij SPPOH. Het is dus niet zo dat met de komst van passend onderwijs de scholen voor speciaal basisonderwijs of voor speciaal onderwijs worden afgeschaft!
Wat is handig om over passend onderwijs te onthouden?
- Binnen passend onderwijs hebben scholen de zorgplicht. Wanneer een leerling bij een school wordt aangemeld, gaat de school binnen zes weken na of zij de leerling een passende onderwijsplek kan bieden. Wanneer extra ondersteuning voor de leerling nodig is, probeert de school deze te organiseren. Wanneer dat niet haalbaar is, zorgt de school ervoor, in overleg met de ouders, dat een andere school de leerling wel inschrijft. Alleen wanneer de school geen plaatsingsruimte heeft of de ouders zich niet kunnen verenigen met de wijze waarop de school vormgeeft aan haar identiteit, telt de zorgplicht niet. Van ouders wordt wel verwacht dat zij bij aanmelding de school zo goed mogelijk informeren over de situatie van hun kind.
- SPPOH heeft de samenwerking van de scholen georganiseerd in tien kleinere werkgebieden: onze school maakt deel uit van werkgebied Loosduinen. Binnen die werkgebieden werken de scholen onderling samen en vindt nauwe samenwerking met de Centra voor Jeugd en Gezin plaats. In elk werkgebied is een school voor speciaal basisonderwijs.
- SPPOH probeert extra ondersteuning zo veel mogelijk in de eigen omgeving van de leerlingen te organiseren.
- Het is de bedoeling dat ouders en school als partners samenwerken, als het gaat om de zorg of extra ondersteuning rond een leerling. Dat maakt de kans op succes voor de leerling veel groter!
- Elke school heeft een Schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel beschrijft de school welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt dit profiel (een samenvatting van dit profiel) inzien bij de interne begeleider, Peter de Haan.
Tot slot: Voor meer en uitgebreide informatie over Passend Onderwijs verwijzen wij u naar de website van SPPOH: www.sppoh.nl Andere interessante sites zijn: www.passendonderwijs.nl : het centrale informatiepunt rond de invoering van Passend Onderwijs van het ministerie van OCW.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft een sterk zorgteam opgezet waarbij er naast het basisaanbod ook gekeken wordt naar het individuele kind. Gepersonaliseerd leren op een manier die bij het kind past. Dat kan in de vorm van remedial teaching op taal-, lees- en rekengebied individueel, in kleine groepjes, bewegend of via leesmaatjes uit andere jaargroepen.
Daarnaast is er ook een aanbod voor extra uitdaging zowel voor onze hoog scorende leerlingen als voor onze onderpresteerders. Deze leerlingen leren op een andere manier en hebben daardoor ook andere onderwijsbehoeften.
In samenwerking met de groepsleerkracht, die altijd verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van alle leerlingen in de groep, wordt het aanbod goed afgestemd. Leerlingen zijn korte momenten de klas uit, waarna zij de verwerking in de klas voltooien.
Binnen ons gebouw is een peuterspeelzaal gevestigd van gro-up.
De peuterspeelzaal is bedoeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar oud.
De opzet is dat de kinderen wanneer zij 4 jaar oud zijn, kunnen doorstromen naar onze school.
Dat kan als zij op tijd zijn ingeschreven (en geplaatst) op onze school, d.w.z. op 3-jarige leeftijd!Ons onderwijs in de groepen 1 en 2
Bij ons op school vallen de kleuters onder 'het jonge kind'. Conform onze missie en visie hebben wij voor het jonge kind een doorgaande lijn waarbij spelend leren centraal staat, ook in de groepen 3. Kleuters leren spelenderwijs, dat is een belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. Het jonge kind krijgt de kans om zich als spelend, experimenterend, onderzoekend en verwonderend te ontwikkelen. Als jonge kinderen spelen doorlopen zij ongemerkt de volgende fasen:
- de inlevingsfase
- de belevingsfase
- de verwerkingsfase
Binnen de groepen 1 en 2 en ook in de groepen 3 wordt er aan de hand van thema's gewerkt aan de ontwikkeling van verschillende functies en vaardigheden. Aan bod komt de ontwikkeling van de motorische-, zintuigelijke-, taal en rekengebieden. Daarnaast is er aandacht voor de sociale redzaamheid. We vinden het belangrijk dat kinderen hun eigen talenten leren ontdekken. Dit gebeurt door binnen een thema situaties te creëren die uitnodigen tot spelend, ontdekkend, onderzoeken en oplossend te leren. Hierbij maken we gebruik van de van nature aanwezige nieuwsgierigheid en creativiteit van de kinderen. Kinderen kiezen meestal zelf de activiteiten afgewisseld met gerichte opdrachten. Tijdens de speelwerklessen maken de kinderen gebruik van het aanwezige ontwikkelingsmateriaal dat dit schooljaar voor alle kleutergroepen is vernieuwd.