Montessorischool Houtwijk

Architect Berlagelaan 125 2552 ZE Den Haag

  • Buitenles binnen het kosmische thema 'natuur' (bovenbouw)
  • schooljaar 23/24
  • Buiten werken aan een rekenonderwerp
  • Schoolfoto van Montessorischool Houtwijk
  • Zelfstandig werken met het Montessorimateriaal (onderbouw)

Het team

Toelichting van de school

Op onze school noemen wij de leerkrachten 'leiders en leidsters'.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school werken meerdere ondersteuners. Zij werken vaak in de klas, waardoor de groepen dubbel bezet zijn. Eén van de ondersteuners is wanneer nodig beschikbaar voor invalwerk. Het komt ook voor dat er twee leerkrachten in één groep werken. Daarnaast hebben wij een vaste invaller die gedurende het schooljaar enkele dagen beschikbaar is voor invalwerk.

Bij afwezigheid van personeelsleden is dit de route die wij volgen: 

  • Benaderen van onze vaste invallleerkracht
  • Inzetten ondersteuner voor invalwerk
  • Benaderen van regionaal transfercentrer RTC Cella
  • Intern schuiven van personeelsleden 

Indien al deze routes niet leiden tot een goede oplossing voor de groep die onbemand is, kunnen wij uitwijken naar oplossingen zoals: het verdelen van groepen of het geven van thuisonderwijs. Mocht het nodig worden om hiernaar uit te wijken, dan informeren we de betreffende ouders daar zo snel mogelijk over. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

* Alle lessen bewegingsonderwijs worden verzorgd door onze twee vakleerkrachten lichamelijke opvoeding. De onderbouwgroepen hebben eenmaal per week gymles van de vakleerkracht. De middenbouw en de bovenbouw ook één gymles per week, maar hier gaat het om een blokuur (een les van 70 minuten). De gymles vindt plaats in de gymzaal aan de Mari Andriessenstraat 40. Dit is ongeveer 10 minuten lopen vanaf de hoofdlocatie

Indeling bouwen:

* Onderbouw    -    groep 1 en 2

* Middenbouw  -     groep 3, 4 en 5

* Bovenbouw   -     groep 6, 7 en 8

De onderbouwgroepen gymmen in het speellokaal; deze is gesitueerd in het gebouw van de hoofdlocatie.


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Montessori-scholen hebben een vrijheid van lesrooster.  Uiteraard zijn wij gehouden aan de Kerndoelen en referentieniveaus zoals iedere school in Nederland. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is als document terug te vinden op onze website (tabblad 'informatie') en op de site van 'Scholen op de kaart'.

Om onze leerlingen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben, werken wij samen met diverse instanties.

  • het samenwerkingsverband Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH)
  • SMW-Plus (Sociaal maatschappelijk werker "Saskia Olsthoorn" s.olsthoorn@smw-basisschool.nl)
  • Ondersteuning bij het bieden van leerlingzorg door Bazalt Groep. 
  • Centrum voor Jeugd en Gezin Loosduinen (Jeugdarts B. Geldof. Mailadres: beatrijs.geldof@denhaag.nl)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om op termijn enkele specialisten binnen ons team te hebben:

Taal en lezen
Rekenen
Montessori

Montessorispecialisme is iets wat we voor al onze personeelsleden ambiëren. Dit is een stichtingsambitie. Op dit moment is ongeveer 50% van het team Montessori geschoold (basis- en vakbekwaam). Na dit schooljaar heeft de andere 50% minstens basisbekwaam afgerond, personele wisselingen natuurlijk daargelaten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven