Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijsconcept wordt gekenmerkt door klassikaal onderwijs, waarbinnen er veiligheid, structuur en rust geboden kan worden. Het team werkt veel samen en maakt gebruik van elkaars deskundigheid. Zo kan het zijn dat collega's de gelegenheid krijgen om bij elkaar te kijken om 'good practices' te delen. Verder is binnen de RKBS Christoffel een aantal leerkrachten met een specifieke deskundigheid. Dit team van deskundigen ondersteunt en coacht de leerkrachten om nog beter te worden.
Wij hebben specialisten op de volgende gebieden:
- Rekenen
- Taal en lezen
- Meer- en hoogbegaafdheid
- ICT
- Culturele vorming
- Gedrag
De visie van de RKBS Christoffel is dat jonge kinderen via ontdekkend spel tot leren komen. We bieden de kinderen een rijk aanbod. Elk kind is van nature nieuwsgierig en in de veilige, gestructureerde omgeving van de groep, komt het kind tot exploreren. Door steeds iets meer of anders aan te bieden en te coachen, groeien de kennis en vaardigheden van de kinderen. Dit betekent dat ook de taal-, reken en luistervaardigheden via spel en ontdekkend leren worden aangeboden, waarbij soms sturend onderwijs nodig is.
We geven veel tijd aan het reken- en taalonderwijs waarmee leerlingen de wereld om hen heen beter leren begrijpen. Wanneer leerlingen op deze gebieden zich ontwikkelen, heeft dit een positief effect op de beheersing van andere leerstof. Vervolgens hechten we veel waarde aan de kunstzinnige en creatieve vorming. De Kanjertraining wordt expliciet een half uur per week gegeven, maar speelt in de dagelijkse klassenpraktijk doorlopend een rol. Het toepassen van de sociale vaardigheden vanuit de Kanjertraining is, volgens onze overtuiging, een doorlopend proces. Al onze leerkrachten zijn dan ook gekwalificeerde Kanjertrainers.
De gymlessen voor de groepen 3 t/m 8 worden twee keer in de week gegeven door een vakleerkracht in de gymzaal in het Piet Vink Centrum. Voor groep 5 geldt dat we een gymles inruilen voor een zwemles in het Hofbad. Deze zwemlessen worden op niveau gegeven, dus of uw kind nu al diploma A, B of C heeft of nog aan het begin staat, de lessen worden zo ingedeeld dat daaraan tegemoet gekomen kan worden.
Op RKBS Christoffel is in principe ieder kind welkom. Er wordt naar het individuele kind gekeken en naar welke onderwijsbehoefte hij of zij nodig heeft. In het schoolondersteuningsprofiel beschrijven wij wat wij als basisondersteuning kunnen bieden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ins ons schoolplan 2023-2027 zijn we gekomen tot vier hoofdambities, te weten: zicht op ontwikkeling, brede ontwikkeling, lerende cultuur en oriëntatie integraal kindcentrum.
Zeker onder de ambitie zicht op ontwikkeling zijn we bezig om te kijken hoe we onze ononderbroken doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 nog beter kunnen maken. Hieronder valt ook onze ondersteuning.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.