Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Shri Vishnu School gebruiken we toetsen om de vorderingen van de leerlingen
te meten. Meestal doen wij dat met toetsen die bij het lesmateriaal (methode gebonden toetsen) en onze
lesmethodes horen. Maar wij maken ook gebruik van landelijke toetsen die scholen
in het hele land gebruiken. Die toetsen horen niet bij een bepaalde lesmethode
of lesboek. Scholen kunnen zo de vorderingen van uw kind vergelijken met de
vorderingen van andere leerlingen op andere scholen. Scholen gebruiken de resultaten van toetsen om hun onderwijs te verbeteren op punten waar dat nodig is. De Cito-toets (leerling in beeld (LIB), papierenversie en/of digitale versie) is een voorbeeld van zo’n toets. Hiernaast zijn de observaties (die onze
leerkrachten doen) van uw kind belangrijk om de vorderingen te volgen.Het onderzoeken, bijhouden en beoordelen van de
vorderingen van leerlingen is een belangrijk instrument om goed onderwijs te
geven. Om al die resultaten en vorderingen goed vast te leggen maakt onze school
gebruik van het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Hierin verzamelen wij
alle toetsscores van uw kind. Als uw kind zich op een vak of een onderdeel van
een vak minder goed ontwikkelt, is dat zichtbaar in het leerlingvolgsysteem. De
leerkracht kan uw kind op dat onderdeel dan extra ondersteunen al dan niet met een Remedial Teacher. Ouders worden door de leerkracht betrokken in dit proces.
Ons streven is om samen met de leerlingen en de ouders te komen tot bij onze leerlingen passend schooladvies. Leerlingen die gedreven zijn en meer uit zichzelf willen halen worden daarbij zeker gestimuleerd en uitgedaagd. Tijdens de ontwikkelgesprekken wordt het ontwikkelperspectief (vaardigheidsgroei) van alle leerlingen besproken. Vanaf dit schooljaar bespreken we in groep 7 aan het eind van het schooljaar het pre-advies voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 wordt het schooladvies vastgesteld. BOVO Haaglanden ontwikkelt het beleid rondom de overstap van po naar vo, in overleg met de bestuurlijke platformen en de gemeente Den Haag. Zie ook: https://www.bovohaaglanden.nl/over-bovo/over-bovo/
Sinds vorig schooljaar wordt in groep 8 de doorstroom toets afgenomen. Nadere informatie is te verkrijgen via: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po
Wij volgen onze leerlingen na de basisschoolperiode. Wij zien dat de meeste oud-leerlingen van ons het vervolgonderwijs op hetzelfde niveau volgen en soms doorstromen naar een hoger niveau. Op onze website treft u een overzicht aan van de jaarlijks gegeven schooladviezen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kwalitatief goed onderwijs: onze school heeft alle kinderen goed in beeld en speelt daarbij in op de hun onderwijsbehoefte, zodat zij de school kunnen verlaten met een bij hun passend schooladvies.
Veilige en plezierige omgeving: iedereen is welkom en wij werken in harmonie samen aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit alles passend bij onze hindoe waarden en normen.
Zelfbewust en autonoom: onze leerkrachten nemen hun verantwoordelijkheid voor goed onderwijs. Onze lessen zijn effectief, de leerlingen ervaren successen en komen tot goede leerprestaties. De kinderen nemen bij ons langzamerhand de verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Natuurlijk met ondersteuning van school en gezin.
De school heeft de afgelopen jaren een mooie ontwikkeling gemaakt in het kader van verbeteren en veranderen. Op basis van de geformuleerde ambities is het onderwijsproces ingericht, waarbij er sturing is vanuit de directie en coaching door de interne begeleider. De school is inmiddels een voldoende school. De ingeslagen weg blijven we volgen, met aandacht voor borging van alle cyclische processen.