Wat is de klachtenregeling?
In het kader van de Kwaliteitswet heeft Lucas Onderwijs een klachtenregeling vastgesteld, die te vinden is op de website van Lucas Onderwijs: www.lucasonderwijs.nl. Wanneer u het niet eens bent met gedragingen of beslissingen van een persoon binnen Lucas Onderwijs, of juist met het nalaten van gedragingen of het niet nemen van beslissingen, dan kunt u een klacht indienen. Bij Lucas Onderwijs is de behandeling daarvan geregeld in een klachtenregeling. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangt het College van Bestuur van Lucas Onderwijs en de school signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen en personeel op een juiste wijze kunnen worden afgehandeld. Als dit niet mogelijk is of onvoldoende oplossing heeft gegeven, is een gesprek met de directie bij voorkeur de volgende stap. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenregeling. Dit houdt in dat men de klacht ter sprake kan brengen bij de interne vertrouwenspersoon van de school ofwel bij de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon is op de hoogte van de mogelijke stappen die ondernomen kunnen worden om de ouder of leerling met een klacht te ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing. De interne vertrouwenspersoon beschikt over contactadressen en kan desgewenst begeleiding bieden of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. De klachten worden vertrouwelijk en zorgvuldig behandeld. Indien de klager dit wenst, begeleidt de externe vertrouwenspersoon hem/haar bij het indienen van de op schrift gestelde klacht bij het College van Bestuur van Lucas Onderwijs of bij de externe klachtencommissie. De vertrouwenspersoon voor SBO Het Avontuur is Mevr. M.de Ruiter, School Maatschappelijk Werker. U kunt haar bereiken op telefoonnummer 015 2579022 of via de mail [email protected] De externe vertrouwenspersonen zijn de heer N. v.d. Perk en mevrouw J. te Raa Contactpersoon voor de vertrouwenspersonen van Lucas Onderwijs is mevrouw mr. M.A. Kors. U kunt mevrouw Kors bereiken op telefoonnummer 070 - 300 1166 of via de mail [email protected]. U kunt een klacht ook schriftelijk indienen. Dat kan per post naar Lucas Onderwijs, t.a.v. M.A. Kors, postbus 93231, 2509 AE Den Haag. U kunt ook mailen naar [email protected].
U kunt een klacht ook schriftelijk indienen. Dat kan per post naar Lucas Onderwijs, t.a.v. M.A. Kors, postbus 93231, 2509 AE Den Haag. U kunt ook mailen naar [email protected]. Externe procedure U kunt voor de afhandeling van een klacht ook direct naar de externe klachtencommissie. Na de interne afhandeling van een klacht door Lucas Onderwijs kunt u ook nog terecht bij de externe klachtencommissie: Stichting GCBO t.a.v Klachten-, beroeps-, bezwaren- en geschillencommissies Postbus 82324 2508 EH Den Haag Telefoon: 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur) Email: [email protected]