RKBS De Bras

Oeverwallaan 104 2498 BZ Den Haag

  • Ons schoolplein is tussen 2019 en 2021 omgetoverd tot een ontdek- en speelterrein, waar gespeeld én geleerd wordt.
  • Rond de school worden groenten en planten gekweekt en wordt natuuronderzoek gedaan.
  • Een grote loopkooi wordt in elkaar gezet
  • Kinderen van Brasland en kinderen van Braswereld werken samen in de aula.
  • Schrijfpatronen maken in Brasland

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onderwijs behelst meer dan alleen taal, rekenen en lezen. Onze kinderen ontwikkelen brede vaardigheden die zij nu en in de toekomst in zullen zetten om de maatschappij te verrijken als wereldburgers. We stimuleren de ontwikkeling van creatief- en kritisch denken, executieve functies en sociale vaardigheden. We werken aan de ontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten van kinderen, zoals zelfvertrouwen, zelfreflectie, samenwerking, het maken van keuzes. Na de eindtoets doen onze kinderen in leerjaar 8 een meesterproef. Hierbij gebruiken de kinderen alle vaardigheden die ze in hun Brastijd hebben ontwikkeld.
Wij stellen met een groot deel van het team de verwachte uitstroomadviezen op voor onze schoolverlaters. Dit doen we op basis van de leerontwikkeling, inzet, betrokkenheid, leerstijl en motivatie voor het leren. We krijgen positieve berichten over onze oud-leerlingen terug van het voortgezet onderwijs waarbij de sociale vaardigheden, zelfstandigheid en creativiteit vaak genoemd wordt. Onze Brassers hebben een stevige basis gelegd voor een leven lang leren met plezier.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten worden gevolgd via het Bordfolio en Looqin

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Bras richt zich op de talenten van alle kinderen. We hebben hoge verwachtingen van iedereen. Ieder kind telt. De maatstaf is betrokkenheid en welbevinden en daarbinnen verwachten we dat kinderen tot aan de uiterste grenzen van het eigen kunnen gaan. We doen veel moeite om Passend Onderwijs te geven en te werken aan tal van cognitieve en sociale vaardigheden. De resultaten van de eindtoets zijn niet altijd conform de adviezen die wij geven. De resultaat gericht werkwijze van de eindtoets, is niet passend bij ons procesgerichte onderwijs. Onderzoek wijst uit dat onze adviezen zeer valide zijn, 95% van onze oud-leerlingen, zit na drie jaar nog steeds succesvol op het niveau in het VO, dat wij geadviseerd hebben. Adviezen worden gezamenlijk gemaakt door de mentoren van BrasEuropa en Braswereld. Van onze leerlingen gaat 66%-77% naar het HAVO/VWO. Als school is dit fijn, maar wat telt is dat het kind op de juiste en best passende school van vervolgonderwijs terecht komt en die met succes doorloopt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Bras heeft sinds 2010 een basisarrangement. Dat betekent dat de school, gemeten naar Inspectienormen, naar behoren functioneert. De Inspectie brengt die beoordeling tot uiting in een 'bolletjesscore', waarbij de school op 39 indicatoren wordt beoordeeld. In 2010 waren er daarvan nog 7 niet voldoende. Na het laatst gehouden Kwaliteitsonderzoek van de Inspectie (mei 2013) is er nog slechts één aandachtspunt over. De opbrengsten van de school zijn naar het oordeel van de Inspectie voldoende. Binnenkort zal de inspectie het meest recente verslag op deze site plaatsen.

In onze ogen heeft het begrip 'opbrengsten' bij de Inspectie een heel beperkte duiding en richt zich vooral op de vakgebieden rekenen en taal. Wij streven naar een veel bredere verantwoording. Daarom werken wij momenteel aan een 360? rond kwaliteitsbeeld van onze school. Er zijn tevredenheidsonderzoeken gehouden onder leerlingen, personeel en ouders. De uitkomsten kunt u binnenkort op onze schoolwebsite bekijken. Verder meten wij tweemaal per jaar systematisch het sociale welbevinden van onze leerlingen (SCOL). De kwaliteitszorg aan onze leerlingen is in kaart gebracht door het samenwerkingsverband. Dit schoolzorgprofiel is ter kennisname op de school website te vinden (Schoolondersteuningsprofiel)

Het lage verwijzingspercentage naar het Speciaal Onderwijs, de goede percentages uitstroom naar HAVO/VWO, maar ook het lage ziekteverzuim van leerkrachten of de hoge deelname aan na- en bijscholing door personeel, beschouwen wij allemaal als kwaliteitskenmerken. Het stijgende aantal leerlingen is daar in onze ogen een direct gevolg van.

Terug naar boven