Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school kent twee afdelingen: Brasland, voor kinderen van 4 tot ca. 7 jaar en Braswereld voor kinderen van ca. 7 tot 12 jaar. Elke afdeling kent familiegroepen die als vaste basis voor het kind dienen, elke familiegroep met een eigen mentor. Daarnaast werken kinderen door de dag heen op verschillende plekken buiten de eigen familiegroep aan instructietaken of aan zelf gekozen taken en activiteiten. Ze krijgen daarbij te maken met andere leraren dan hun eigen mentor en binnen diverse samenwerkingsvormen ook met andere kinderen. Voor gymnastiek is er een vakleerkracht die de lessen verzorgt. De andere leerkrachten in de school zijn allrounders die in principe thuis zijn in alle vakgebieden, maar ook hun eigen specialisatie kennen. Meer hierover kunt u lezen in de rubriek ' De organisatie van de School'.
We delen ons onderwijs ook in de eerste twee jaren niet in hokjes, in vakgebieden of kleine, soms zeer gedetailleerde doelstellingen, maar kiezen voor een holistische kijk op de werken van het kind, waarin de samenhang belangrijk is om het begrip en het 'staan in de wereld' voor het kind mogelijk te maken. Ons gebouw is daar op ingericht, onze werkwijze op aangepast en de kinderen zijn er snel aan gewend. Een indeling en een onderscheid in zoveel uurtjes dit en zoveel uurtjes dat, maken we niet. Als iedere andere basisschool, voldoen we aan de eisen die de wet aan goed onderwijs stelt. Alles komt aan de orde om het kind toe te rusten en diens plek in de wereld in te nemen en zich gelukkig en zelf-waardig te kunnen voelen.
Iedere ochtend wordt er gewerkt aan de basisvaardigheden taal en rekenen, zowel in Brasland waar de jongere kinderen zitten, als in Braswereld waar de oudere kinderen zitten. Voor ieder kind kan de hoeveel tijd voor een bepaald vakgebied anders zijn, passend bij de ontwikkeling van een kind Daarnaast zitten de vaardigheden taal en rekenen verweven in al ons aanbod waar de kinderen 's middags aan werken. 's middags kunnen de kinderen kiezen uit een ruim aanbod voor alle wereldoriënterende vakken, passend bij hun eigen ontwikkeling of zij kiezen er voor om aan eigen projecten en leervragen te werken.
De Bras biedt adaptief onderwijs. Dat betekent dat wij recht willen doen aan de talenten van alle kinderen. Betrokkenheid en welbevinden staan daarbij centraal. Of een leerling nu erg makkelijk leert of niet, of hij meer of minder tijd nodig heeft, of misschien een leesproblemen heeft...wij zetten ons in voor alle leerlingen om het even. Met elkaar proberen we de leerling op de voor hem of haar best passende manier door de basisschoolperiode heen te begeleiden. Wij noemen dat Passend Onderwijs. De laatste 4 tot 5 jaar hebben wij geen leerlingen naar het bijzonder primair onderwijs verwezen.