Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel

Weidevogellaan 201 2496 MT Den Haag

  • Alle groepen krijgen gym van een vakleerkracht, 90 minuten per week bewegen.
  • Rekenen en taal wordt verwerkt op een Chromebook middels Snappet. Ipads en flipbooks worden ingezet ter ondersteuning van ons onderwijs.
  • We zorgen met elkaar voor een fijne werkomgeving. Er zijn afspraken over hoe we ons in de school, op de gang en in de klas gedragen.
  • We houden ons aan de begin- en eindtijden van een schooldag. We beginnen graag op tijd. Met een inloop van 10 minuten moet dat lukken.
  • Op de maandelijkse informatieochtend informeren wij u graag over onze ondersteunings(on)mogelijkheden voor uw kind(eren).

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op RKBS De Paradijsvogel streven we naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs, met resultaten die goed passen bij het kind. De verschillen tussen kinderen kunnen heel groot zijn. Het is de taak van de school om elk kind zo goed mogelijk te begeleiden op zijn/haar niveau: eruit halen wat erin zit. Met ons onderwijs willen we de kinderen een geschikte opstap bieden voor het vervolgonderwijs.

Wij vinden het vergelijken van de 'doorstroomcijfers' met andere basisscholen niet reëel. Het ligt namelijk voor de hand te denken dat een school met hoge resultaten, automatisch ook een goede school zal zijn. Dat is niet altijd juist.

Goede prestaties is één ding, de persoonlijke ontwikkeling van een kind is volgens ons van even zo grote waarde. De groei en de vooruitgang in de ontwikkeling van een kind zegt wel iets over de kwaliteit van het onderwijs. Helaas zijn deze niet in cijfers af te lezen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zowel de M(midden) als de E(eind) toetsen van ons CITO leerlingvolgsysteem worden door de intern begeleiders met de leerkrachten geanalyseerd. Zo kijken we naar elk kind individueel of er sprake is van groei, stilstand of achteruitgang en vooral waar we de komende periode aan gaan werken.

Tevens kijken we op schoolniveau op de thema's begrijpend lezen, rekenen en spelling hoe we ons verhouden tot vergelijkbare scholen, of we de door ons zelf gestelde ambitiedoelen halen en waar we als school (meer) aandacht aan moet geven. Door het werken met het digitale verwerkingssysteem Snappet kunnen we het dagelijkse werk van de kinderen in groep 4 t/m 8 vergelijken met het leerlingvolgsysteem en woorden geven aan de uitkomst van de scores op de M(midden) en de E(eind) toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij evalueren jaarlijks de opbrengsten van het onderwijs in alle leerjaren aan de hand van het Cito leerlingvolgsysteem. De opbrengst van ons onderwijs laat een mooi resultaat zien en wij zijn hier tevreden over. Alle leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets. De doorstroomtoets sluit volgens ons goed aan bij ons cito leerlingvolgsysteem.
Wij hanteren een gedegen stappenplan om tot een bij het kind passend schooladvies te komen. Wij komen tot het schooladvies door samen met de intern begeleider en de leerkrachten van groep 8 en de voorgaande jaren ieder kind 'onder de loep' te nemen en op grond van alle beschikbare informatie tot een schoolniveau te komen. Dit stappenplan wordt jaarlijks geëvalueerd, bijgesteld en op de schoolsite bij de documenten geplaatst.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zoals wij verwoorden in ons schoollied:

Op De Paradijsvogel ben ik blij
Ga naar school toe met een lach
Tachtig jaar of vier, je hoort er allen bij,
Samenwerken elke dag.
Laat je bonte kleuren zien en sla je vleugels uit.
XXX
Vlieg soms hoog, dan weer laag,
Lekker snel of heerlijk traag.
Want dat mag.

Iedereen komt tot leren als je je veilig voelt en als je mag zijn wie je bent.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik heb vertrouwen in mezelf
  • Ik voel me welkom
  • Ik voel me gewaardeerd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Paradijsvogel heeft haar kwaliteit meer dan op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. De school wordt professioneel geleid en heeft een team dat gedreven werkt aan de schoolontwikkeling. 
De school gebruikt eigentijdse methodes, die passen bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De verrijkingsklas is hier een goed voorbeeld van. Bij het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen gebruikt de school niet alleen meetinstrumenten, maar voert het team ook gesprekjes met leerlingen om de oorzaak van een eventuele stagnatie in de ontwikkeling te achterhalen. De basisvaardigheden voor het didactisch handelen zijn bij dit team op orde.
Om het hoge niveau op het gebied van pedagogisch handelen en de veilige sfeer te handhaven voert de school veel gesprekken met ouders en kinderen. De school werkt op een open en buitengewoon eerlijke wijze aan de cyclus van kwaliteitszorg. Het schoolplan wat hiervan het resultaat is, geeft een helder beeld van de kwaliteit van de school en is alles behalve een invuloefening van een format.  

Terug naar boven