Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Momenteel zitten de de jongste kinderen nog in het schoolgebouw aan de Eksterhof (EH). Vanaf groep 3 zitten alle kinderen in het hoofdgebouw aan de Weidevogellaan (WL). Dit betekent dat we de schooltijden hierop hebben afgestemd.
Zo begint en eindigt de schooldag op de EH een kwartier eerder dan op de WL. Maandag t/m vrijdag start de EH om 8.15 uur en eindigt om 14.30 uur. Op woensdag eindigt de schooldag op de EH om 12.00 uur.
Op de WL start de school elke dag om 8.30 uur en eindigen we op alle dagen behalve woensdag om 14.45 uur. Op woensdag eindigt de schooldag om 12.15 uur. Ouders hebben zo voldoende tijd om hun kinderen op tijd naar beide gebouwen te brengen.
Er is op beide locaties een inlooptijd van 10 minuten. Dit is de eerste bel. Op de EH is dat elke dag om 8.05 uur, op de WL is dat elke dag om 8.20 uur. Deze tijd kunnen de kinderen gebruiken om jas en tas op te hangen en de materialen te pakken die nodig zijn voor de start van de les. De tweede bel geeft aan dat de lesdag begint; de kinderen zijn dan helemaal startklaar en de leerkracht kan de dag openen.
De kinderen blijven de gehele dag op school, behalve op woensdag. Zij eten de zelf meegebrachte lunch in de klas op. Daarna gaan de kinderen onder toezicht van geschoolde pedagogisch medewerkers buiten spelen. De leerkracht heeft dan zijn/ haar pauze. Buiten spelen doen wij op de schoolpleinen maar ook maken we gebruik van het park aan de Weidevogellaan. Voor het toezicht dat wij inhuren tijdens het buiten spelen vragen wij ouders een (vrijwillige) bijdrage.
De school werkt samen met een groot aantal aanbieders van naschoolse opvang. Omdat het voor kinderen fijn is om de school uit te zijn, worden de kinderen die na schooltijd niet naar huis kunnen, naar de locaties van de verschillende organisaties gebracht. De organisatie hiervan is in handen van de aanbieder van kinderopvang.
Op onze beide locaties worden de kinderen na schooltijd op een afgesproken plaats verzameld en gezamenlijk vertrekken zij (lopend of met een vervoersmiddel) naar de betreffende opvang-locatie.
Vanuit Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid hanteren wij een aantal algemene gedragsverwachtingen/ regels:
- Ik gedraag me veilig
- Ik ben respectvol
- Ik gedraag me verantwoordelijk
Daarnaast hebben wij ons het volgende doel gesteld:
Op De Paradijsvogel zorgen we met elkaar voor een veilig klimaat waarin we respect hebben voor elkaar en waarin ieder zijn verantwoordelijkheid draagt.Om deze doelstelling te kunnen behalen hebben wij een aantal uitgangspunten geformuleerd.
- Op onze school mag iedereen zijn wie hij/ zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen.
- Wij geloven in de kracht van de groep. Zo is pesten een groepsproces en wordt bij ons daarom in de groep opgelost.
- Leerkrachten en kinderen werken samen aan een fijne school.
- Wij bieden kinderen sociale vaardigheden aan.
- Wij geven aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
- Wij monitoren de veiligheid 2 x per schooljaar bij de kinderen vanaf groep 4.
Op onze school willen wij er graag alles aan doen om de leerlingen een veilige leeromgeving te bieden. Op deze manier kunnen de leerlingen zich optimaal ontwikkelen en komen ze met plezier naar school. Omdat we vinden dat we zoveel mogelijk een eenduidige aanpak moeten hanteren, is onze keus gevallen op KIVA, een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
KIVA
Een van de belangrijkste uitgangspunten van KiVa is dat elk kind met plezier naar school komt. Een ander uitgangspunt is dat de hele klas verantwoordelijk is voor het welbevinden en het geluksgevoel van ieder kind.
Door de structurele aandacht middels onze KiVa-lessen houden de leerkracht én de klas aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en de sfeer in de groep. Preventieve groepsgesprekken zijn erop gericht om de sfeer in de klas bespreekbaar te (blijven) maken. Mocht er meer hulp nodig zijn in een groep, dan kan een beroep worden gedaan op het KiVa-team; een werkgroep van groepsleerkrachten en een lid van de directie. Zij kunnen adviseren een steungroep- of herstelaanpak in te zetten en de leerkracht(en) en de kinderen hierin ondersteunen.Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersonen van De Paradijsvogel zijn toegankelijk voor iedereen in de school. Bij deze personen kunnen kinderen, ouders en leerkrachten met een klacht terecht. Deze personen gaan vervolgens eerst na of de klager getracht heeft de problemen met de betrokkene(n) of met de schoolleiding op te lossen. Indien er geen oplossing gevonden kan worden, verwijst de vertrouwenspersoon van De Paradijsvogel hem/ haar door naar de bovenschoolse vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs om zo tot een gepaste oplossing te komen.
Op https://www.lucasonderwijs.nl/over-ons/organisatie/klachtenregeling kunt u de meest recente informatie hierover nalezen.Veilig Thuis
Bij (vermoedens van) fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing dient iedere professional waaronder ook scholen de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling te volgen. Vanuit de overheid is deze meldcode verplicht. De meldcode bestaat uit 5 stappen, die professionals helpen vanaf het moment van signaleren tot aan het besluit over het al dan niet doen van een melding bij Veilig Thuis.
Protocollen
Een aantal protocollen m.b.t. de veiligheid op school kunt u nalezen op onze schoolsite:
- protocol sociale veiligheid
- protocol grensoverschrijdend gedrag
- protocol schorsen en verwijderen