Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel

Weidevogellaan 201 2496 MT Den Haag

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op het Schoolvenster van RKBS De Paradijsvogel

Centraal in de wijk Ypenburg (Den Haag) staat RK basisschool De Paradijsvogel. Een kundig team, goed onderwijs, een prettig schoolklimaat, een groen schoolplein, ons duurzame gedrag en een kas op het dak maken onze school uniek.
Wij bieden onderwijs dat past bij deze tijd en wij zijn pas tevreden als ieder kind met een lach naar school komt. Wij vinden het belangrijk dat iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat en dat we met elkaar een fijn werk- en leerklimaat creëren. Want als je lekker in je vel zit, komt ieder mens tot grotere hoogte.
We bieden onderwijs dat past bij deze tijd. Dit betekent o.a. dat
- Er een sterke zorgstructuur is.
- Er oog is voor elkaar door te werken aan positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale vaardigheden.                                                                                                                                

- Bij de jongste kinderen het spelen centraal staat. Door doelgericht te werken d.m.v. spel kunnen ze zich op hun eigen wijze en in hun eigen tempo ontwikkelen.
- Meer gepersonaliseerd leren plaatsvindt vanaf groep 4 waar de lesstof na een directe instructie op een Chromebook wordt verwerkt.
- Er een verrijkingsgroep is voor kinderen in groep 1 t/m 8 die meer aankunnen.
- Er is groepsondersteuning voor kinderen in groep 1 t/m 8 die meer ondersteuningsbehoefte hebben.
- Er een aangepaste rekenleerlijn is voor kinderen in groep 3 t/m 8 die meer of minder aankunnen.

Onze school wordt bezocht door 550 leerlingen. Van deze leerlingen heeft 2% een zgn. gewicht. De school bevindt zich in een krimpgebied. Het leerlingenaantal van de school loopt langzaamaan terug. Dat wordt veroorzaakt doordat er geen nieuwe huizen meer worden opgeleverd en de gemiddelde leeftijd in de wijk hoger wordt. Daarnaast zijn er veel basisscholen in de wijk (13 in de directe omgeving). In algemene zin hebben wij, op grond van de kenmerken van de leerlingen, de volgende aandachtspunten:

  • Anticiperen op de verandering in de leerling populatie; er zijn grotere verschillen in het opleidingsniveau van de ouderpopulatie waarneembaar.
  • Creëren van een taalrijke leeromgeving en een rijk taalaanbod.
  • Het tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van groepen waarin grote didactische verschillen zitten.
  • Extra aandacht besteden aan gedragsregulering (sociaal-emotionele ontwikkeling).
  • Er is een toename van leerlingen met een laag IQ.
Over onze school en populatie merken we op:

- Onze school staat in een Vinexwijk van Den Haag, Ypenburg
- Onze school staat in een wijk waarin de gemiddelde leeftijd tussen de 40 en 50   jaar ligt
- Onze school staat in een wijk waar zowel sociale woningbouw als koop-woningen zijn
- Het opleidingsniveau van de ouders is MBO en hoger
- De ouders zijn over het algemeen zogenaamde 2-verdieners
- Toename van gezinnen waar thuis naast Nederlands nog een andere taal wordt gesproken

Over de schoolomgeving zeggen we het volgende
- In de schoolomgeving zijn voldoende sportverenigingen
- In de schoolomgeving zijn voldoende BSO’s gevestigd
- In de buurt van de school zijn voldoende speelvoorzieningen; tegenover de school is een groot park
- In de buurt is een winkelcentrum waar ook de bibliotheek is gevestigd

De Paradijsvogel richt zich zowel op cognitieve als sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en heeft een goede zorgstructuur ingericht. Er is aandacht voor de verschillende niveaus en diverse persoonlijke omstandigheden van kinderen. Bovenal mag je bij ons op school zijn, wie je bent. In ons schoollied wordt dit nog eens mooi verwoord:

We gingen klein van start,
en groeiden reuze hard.
Het is een stevig nest
en dat voelt opperbest.

Refrein:
Op De Paradijsvogel ben ik blij.
Ga naar school toe met een lach.
Tachtig jaar of vier, je hoort er allen bij.
Samenwerken elke dag.
Laat je bonte kleuren zien en sla je vleugels uit.

X  X  X
Vlieg soms hoog, dan weer laag,
lekker snel of heerlijk traag.
Want dat mag
Dit is wel reuze tof,
eerst naar de Eksterhof.
De Weidevogellaan
daar mag je verder gaan.

Refrein:
Op De Paradijsvogel ben ik blij.
Ga naar school toe met een lach.
Tachtig jaar of vier, je hoort er allen bij.
Samenwerken elke dag.
Laat je bonte kleuren zien en sla je vleugels uit.

X  X  X
Vlieg soms hoog, dan weer laag,
lekker snel of heerlijk traag.
Want dat mag
De school die bij me past,
geeft ruimte en houvast.
Daar hoort dit liedje bij.
Zing jij het mee met mij?

Refrein:
Op De Paradijsvogel ben ik blij.
Ga naar school toe met een lach.
Tachtig jaar of vier, je hoort er allen bij.
Samenwerken elke dag.
Laat je bonte kleuren zien en sla je vleugels uit.

X  X  X
Vlieg soms hoog, dan weer laag,
Lekker snel of heerlijk traag.
Want dat mag


 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Dynamisch
  • Sterk
  • Inspirerend
  • Nieuwsgierig
  • Zorgzaam

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De school telt ongeveer 600 leerlingen. De kinderen komen niet alleen uit de directe schoolomgeving, maar uit verschillende wijken in en rond Ypenburg. Kinderen met verschillende nationaliteiten bezoeken onze school.
Het leerlingenaantal neemt langzaam af; de wijk Ypenburg stabiliseert zich. Na jaren van groei is de school in een rustiger vaarwater gekomen.

Het leerlingaantal is nog te groot om alle groepen in één schoolgebouw te kunnen huisvesten.
De groepen 1/2 zitten daarom in onze dependance aan de Eksterhof. Een overzichtelijk en prettig schoolgebouw met een eigen (deels groen) schoolplein en speelzaal. Afhankelijk van het aantal kinderen dat instroomt tot de maand juni, wordt overwogen op enig moment wel of niet een instroomgroep te starten.
Vanaf groep 3 zit een kind in het schoolgebouw aan de Weidevogellaan. In dit gebouw zijn alle groepen 3 t/m 8 gehuisvest. Dit gebouw heeft eveneens een eigen gymzaal en een fijn (groen) buitenterrein. 

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
510
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Momenteel zitten de de jongste kinderen nog in het schoolgebouw aan de Eksterhof (EH). Vanaf groep 3 zitten alle kinderen in het hoofdgebouw aan de Weidevogellaan (WL). Dit betekent dat we de schooltijden hierop hebben afgestemd.

Zo begint en eindigt de schooldag op de EH een kwartier eerder dan op de WL. Maandag t/m vrijdag start de EH om 8.15 uur en eindigt om 14.30 uur. Op woensdag eindigt de schooldag op de EH om 12.00 uur.

Op de WL start de school elke dag om 8.30 uur en eindigen we op alle dagen behalve woensdag om 14.45 uur. Op woensdag eindigt de schooldag om 12.15 uur. Ouders hebben zo voldoende tijd om hun kinderen op tijd naar beide gebouwen te brengen.

Er is op beide locaties een inlooptijd van 10 minuten. Dit is de eerste bel. Op de EH is dat elke dag om 8.05 uur, op de WL is dat elke dag om 8.20 uur. Deze tijd kunnen de kinderen gebruiken om jas en tas op te hangen en de materialen te pakken die nodig zijn voor de start van de les. De tweede bel geeft aan dat de lesdag begint; de kinderen zijn dan helemaal startklaar en de leerkracht kan de dag openen.

De kinderen blijven de gehele dag op school, behalve op woensdag. Zij eten de zelf meegebrachte lunch in de klas op. Daarna gaan de kinderen onder toezicht van geschoolde pedagogisch medewerkers buiten spelen. De leerkracht heeft dan zijn/ haar pauze. Buiten spelen doen wij op de schoolpleinen maar ook maken we gebruik van het park aan de Weidevogellaan. Voor het toezicht dat wij inhuren tijdens het buiten spelen vragen wij ouders een (vrijwillige) bijdrage. 

De school werkt samen met een groot aantal aanbieders van naschoolse opvang. Omdat het voor kinderen fijn is om de school uit te zijn, worden de kinderen die na schooltijd niet naar huis kunnen, naar de locaties van de verschillende organisaties gebracht. De organisatie hiervan is in handen van de aanbieder van kinderopvang.

Op onze beide locaties worden de kinderen na schooltijd op een afgesproken plaats verzameld en gezamenlijk vertrekken zij (lopend of met een vervoersmiddel) naar de betreffende opvang-locatie.


Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Vanuit Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid hanteren wij een aantal algemene gedragsverwachtingen/ regels:




  • Ik gedraag me veilig

  • Ik ben respectvol

  • Ik gedraag me verantwoordelijk



Daarnaast hebben wij ons het volgende doel gesteld:

Op De Paradijsvogel zorgen we met elkaar voor een veilig klimaat waarin we respect hebben voor elkaar en waarin ieder zijn verantwoordelijkheid draagt.



Om deze doelstelling te kunnen behalen hebben wij een aantal uitgangspunten geformuleerd.




  • Op onze school mag iedereen zijn wie hij/ zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen.

  • Wij geloven in de kracht van de groep. Zo is pesten een groepsproces en wordt bij ons daarom in de groep opgelost.

  • Leerkrachten en kinderen werken samen aan een fijne school.

  • Wij bieden kinderen sociale vaardigheden aan.

  • Wij geven aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.

  • Wij monitoren de veiligheid 2 x per schooljaar bij de kinderen vanaf groep 4.



Op onze school willen wij er graag alles aan doen om de leerlingen een veilige leeromgeving te bieden. Op deze manier kunnen de leerlingen zich optimaal ontwikkelen en komen ze met plezier naar school. Omdat we vinden dat we zoveel mogelijk een eenduidige aanpak moeten hanteren, is onze keus gevallen op KIVA, een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling.



KIVA

Een van de belangrijkste uitgangspunten van KiVa is dat elk kind met plezier naar school komt. Een ander uitgangspunt is dat de hele klas verantwoordelijk is voor het welbevinden en het geluksgevoel van ieder kind.

Door de structurele aandacht middels onze KiVa-lessen houden de leerkracht én de klas aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en de sfeer in de groep. Preventieve groepsgesprekken zijn erop gericht om de sfeer in de klas bespreekbaar te (blijven) maken. Mocht er meer hulp nodig zijn in een groep, dan kan een beroep worden gedaan op het KiVa-team; een werkgroep van groepsleerkrachten en een lid van de directie. Zij kunnen adviseren een steungroep- of herstelaanpak in te zetten en de leerkracht(en) en de kinderen hierin ondersteunen.



Vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersonen van De Paradijsvogel zijn toegankelijk voor iedereen in de school. Bij deze personen kunnen kinderen, ouders en leerkrachten met een klacht terecht. Deze personen gaan vervolgens eerst na of de klager getracht heeft de problemen met de betrokkene(n) of met de schoolleiding op te lossen. Indien er geen oplossing gevonden kan worden, verwijst de vertrouwenspersoon van De Paradijsvogel hem/ haar door naar de bovenschoolse vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs om zo tot een gepaste oplossing te komen.

Op https://www.lucasonderwijs.nl/over-ons/organisatie/klachtenregeling kunt u de meest recente informatie hierover nalezen. 



Veilig Thuis

Bij (vermoedens van) fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing dient iedere professional waaronder ook scholen de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling te volgen. Vanuit de overheid is deze meldcode verplicht. De meldcode bestaat uit 5 stappen, die professionals helpen vanaf het moment van signaleren tot aan het besluit over het al dan niet doen van een melding bij Veilig Thuis. 

Protocollen

Een aantal protocollen m.b.t. de veiligheid op school kunt u nalezen op onze schoolsite:

- protocol sociale veiligheid

- protocol grensoverschrijdend gedrag

- protocol schorsen en verwijderen


Terug naar boven