Speciaal Basisonderwijs Merlijn

Paets van Troostwijkstr 87 2522 DM Den Haag

  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets  

Wat is de eindtoets? Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd.

De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Op onze school doen alle leerlingen mee aan Route 8.

Ieder jaar stroomt een groep leerlingen door naar het voortgezet onderwijs. Wij vinden het van groot belang dat alle kinderen op een goede plek op het voortgezet onderwijs komen. Een plek die past bij het ontwikkelingsperspectief van elk kind in het bijzonder. Wij streven naar een maximale prestatie van elk kind en een daarbij passende advisering.

Op basis van de leerresultaten van de kinderen, geeft de basisschool in december in groep 8 een advies voor het vervolgonderwijs. Hierbij kijken wij naar de cognitieve prestaties, de leerhouding en de sociale prestaties van leerlingen.

De scholen voor voortgezet onderwijs hechten veel waarde aan het advies van de basisschool, omdat de basisschool een goed beeld heeft van de totale ontwikkeling van uw kind op school. Wij zijn verplicht om een onafhankelijke toets, die de leerresultaten weergeeft, mee te geven aan het voortgezet onderwijs. Daarom doen de kinderen van groep 8 mee met de landelijke eindtoets.

De toetsresultaten van de eindtoets geven aan dat de leerlingen uitstromen op het niveau dat verwacht mag worden van onze leerling populatie.

Aan het begin van groep 8 informeert de leerkracht u over de hoe en wanneer de advisering plaatsvindt en hoe de procedure voor de overgang naar het vervolgonderwijs verloopt. Wanneer de eindtoets is gemaakt en de uitslag geeft een hoger advies aan dan het oorspronkelijke advies van onze school dan zijn wij verplicht het advies te heroverwegen en eventueel te herzien. Dit betekent niet automatisch dat het advies wordt aangepast. Wij kijken immers naar de totale ontwikkeling van uw kind en niet alleen naar de cognitieve resultaten. Ouders worden hier uiteraard bij betrokken.

Schooladviezen  

Op SBO Merlijn volgen wij een protocol m.b.t. de overstap naar het voortgezet onderwijs.

De Haagse schoolbesturen hebben afspraken met elkaar gemaakt over de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs (po-vo).

In ons protocol " Overstap POnaarVO " is vermeld hoe onze procedure hierin verloopt.  

Communicatie met het VO 

De basisschool maakt voor elk kind een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gemaakt voor een goede overdracht naar het voortgezet onderwijs. Onderstaande gegevens worden opgenomen in het onderwijskundig rapport:

-                personalia

-                leervorderingen en cognitieve capaciteiten

-                ontwikkeling en gedrag

-                basisschooladvies, zorgplicht en begeleiding

-                gegevens ouders/verzorgers   

De ouders hebben het recht op inzage in het onderwijskundig rapport en het recht om een eigen visie toe te voegen. Deze visie wordt overgenomen en toegevoegd aan het onderwijskundig rapport. De ouders krijgen een afschrift van het definitieve rapport. In juni heeft de leerkracht van groep 8 gesprekken met het voortgezet onderwijs zodat er een goede overdracht plaatsvindt.

Voor meer informatie over de overstap po naar vo zie www.bovohaaglanden.nl

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen  

Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van Leerling in Beeld . Met deze toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt.

De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde.

Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De zorgcoördinator houdt toezicht op het beheer van het dossier.

Zie verder het interne zorgplan van de school. Deze vindt u op de website van de school


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen  

Op SBO Merlijn volgen wij een protocol m.b.t. de overstap naar het voortgezet onderwijs.

De Haagse schoolbesturen hebben afspraken met elkaar gemaakt over de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs (po-vo).

In ons protocol " Overstap POnaarVO " is vermeld hoe onze procedure hierin verloopt.  

Communicatie met het VO De basisschool maakt voor elk kind een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gemaakt voor een goede overdracht naar het voortgezet onderwijs. Onderstaande gegevens worden opgenomen in het onderwijskundig rapport:

- personalia

- leervorderingen en cognitieve capaciteiten

- ontwikkeling en gedrag

- basisschooladvies, zorgplicht en begeleiding

- gegevens ouders/verzorgers 

De ouders hebben het recht op inzage in het onderwijskundig rapport en het recht om een eigen visie toe te voegen. Deze visie wordt overgenomen en toegevoegd aan het onderwijskundig rapport. De ouders krijgen een afschrift van het definitieve rapport. In juni heeft de leerkracht van groep 8 gesprekken met het voortgezet onderwijs zodat er een goede overdracht plaatsvindt.

Voor meer informatie over de overstap po naar vo zie www.bovohaaglanden.nl

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de school is er een veilig, rustig en vertrouwd klimaat voor alle leerlingen.

Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, moet zichzelf kunnen zijn. Daarom willen we rekening houden met anderen en elkaar met respect tegemoet treden. Want iedereen moet elke dag met plezier naar school gaan en veel kunnen leren.

Mocht er iets gebeuren, dan praten we dit altijd uit met de betrokkenen. Kinderen mogen heteerst onderling proberen en soms schiet een leerkracht te hulp om deze gesprekkente begeleiden.

Drie begrippen zijn van groot belang: respect, verantwoordelijkheiden veiligheid. Respect voor elkaar en de omgeving, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen doen en laten, en veiligheid voor jezelf en de ander.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zorg goed voor jezelf
  • zorg goed voor de ander
  • zorg goed voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven