Liduina

Amalia van Solmsstraat 157 2595 TA Den Haag

Schoolfoto van Liduina

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengsten van het onderwijs in alle leerjaren aan de hand van het Cito leerlingvolgsysteem geanalyseerd en besproken. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Drie keer per jaar bespreken de leerkracht en de intern begeleider de vorderingen van alle leerlingen in de leerlingbespreking: rond oktober, januari en in juni. Voor de leerlingbespreking maken de leerkrachten een verslag van de vorderingen van de leerlingen op de gebieden sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en motivatie en leerresultaten. Tevens worden de methodegebonden toetsen en Citotoetsen aangeleverd. Dit materiaal dient als uitgangspunt voor de bespreking.   In de leerlingbespreking wordt allereerst op groepsniveau bekeken wat de vorderingen van de leerlingen zijn en hoe het pedagogisch en didactisch onderwijsaanbod in de komende periode hierop kan worden aangepast. De plannen op groepsniveau worden vertaald naar afspraken op individueel niveau, die met het verslag en de toetsresultaten, vastgelegd worden in het elektronisch leerlingdossier. Ook worden afspraken gemaakt over de communicatie met ouders. In het geval van speciale pedagogische of didactische interventies wordt voor de leerlingen een handelingsplan opgesteld dat met ouders wordt besproken. Bij elke leerlingbespreking worden de handelingsplannen door de leerkracht geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar ontvangen we van de VO scholen een terugkoppeling van de resultaten van onze oud-leerlingen. Deze terugkoppeling is in de vorm van een gesprek waarbij we in gesprek gaan over hoe het gaat. Uit deze gesprekken blijkt dat onze leerlingen zich over het algemeen conform het gegeven VO-advies ontwikkelen.

Daarnaast ontvangen we jaarlijks de NRO rapportage. In deze rapportage staan overzichten van onze oud-leerlingen na drie jaar. Die rapportage en de gesprekken gebruiken we om onszelf continu te verbeteren als het gaat over de verwijzingen naar het voortgezet onderwijs.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2020 heeft de inspectie in het kader van het vierjaarlijks bestuursonderzoek de school bezocht.

In het rapport meldt de Inspectie o.a. het volgende over Liduina:

  • De onderwijskwaliteit van Liduina verdient de waardering Goed;
  • Voor de kwaliteitsgebieden Onderwijsproces, Schoolklimaat en Kwaliteitszorg en ambitie geven zij als oordeel goed. Voor het kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten komen zij tot het oordeel Voldoende.
  • De school kent de kenmerken goed van haar leerlingen en gebruikt deze kennis bij het bepalen van hun aanbod. Het aanbod kenmerkt zich als eigentijds, uitdagend, breed, toekomstgericht en kerndoeldekkend.
  • De leraren weten een prettig en goed leerklimaat te creëren waarin de leerlingen actief, betrokken en taakgericht deelnemen aan de les.
  • Het team heeft veel aandacht voor het persoonlijk welzijn van de leerlingen en zichzelf.


Terug naar boven