Basisschool 't Palet

Vaillantlaan 230 2526 HR Den Haag

  • Het hoofdgebouw aan de Vaillantlaan.
  • De dependance aan de Gerard Doustraat.
  • De dependance aan de Doedijnstraat, tevens tweede inschrijfpunt.
  • In januari 2016 ontvingen we het predicaat excellent en in 2019 het predicaat 'Goed', daar zijn we trots op!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet te volgen. Bij het bepalen van een passend schooladvies kijken we naar de totale ontwikkeling van een kind. Naast de resultaten op de toetsen van het IEP LVS, het werk en toetsen in de klas, kijken wij ook naar onder andere de werkhouding, leeraanpak en het gedrag. Met al deze gegevens stellen we aan het eind van groep 7 een voorlopig schooladvies op. De leerling vult bovendien samen met ouders en leerkracht een kindportret in om meer inzicht te krijgen in zijn of haar eigen doelen en talenten.

In groep 8 wordt rond oktober/november bij alle leerlingen als aanvullend onderzoek de NIO/ADIT (intelligentieonderzoek) afgenomen en in november nemen we ook de laatste IEP LVS-toetsen af. In januari formuleren we het schooladvies en bespreken we dit met ouders en kinderen. We zijn tevreden als leerlingen eind groep 8 de school met een eindadvies passend bij hun mogelijkheden en hun onderwijsbehoeften, kunnen verlaten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De zorg voor kinderen
Hoe volgen we de ontwikkeling van de kinderen op basisschool 't Palet?

Toetsen

We volgen de didactische ontwikkeling van onze leerlingen met de toetsen vanuit de methode, maar ook met de toetsen van het Leerling Volg Systeem van de IEP. De resultaten van alle toetsen en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen bespreken we drie keer per jaar in de groeps- en leerlingbesprekingen.

Groeps- en leerlingbespreking

Deze besprekingen worden gevoerd door de zorgcoördinator en de groepsleerkracht. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften en didactische ontwikkeling van de leerlingen, kunnen we aanpassingen maken in het onderwijsaanbod. Het kan zijn dat een leerling extra uitdaging nodig heeft, maar er zijn ook leerlingen die behoefte hebben aan herhaalde of verlengde instructie.  

Rapporten

Rapporten worden altijd met de ouders besproken. Eind groep 1 en 2 krijgen de leerlingen een rapport dat de leerkracht met de ouders bespreekt. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. In een tien-minuten-gesprek bespreken we het rapport met de ouders en de leerlingen. Bij het verlaten van de school, wordt een onderwijskundig rapport naar de desbetreffende school gezonden.     

Speciale zorg voor leerlingen

Vanuit ervaringen en observaties van de leerkrachten en/of de toetsresultaten worden afspraken gemaakt over eventuele speciale zorg. We onderscheiden hierin een aantal vormen:
- extra hulp van de eigen leerkracht of stimuleringsleerkracht,
- specifieke hulp van de hiervoor opgeleide remedial teacher en/of NT2 leerkracht,
- specifieke hulp van een ambulant begeleider,
- het volgen van integratieve kindertherapie,
- het volgen van creatieve therapie,
- het volgen van logopedie, begeleiding vanuit schoolmaatschappelijk werk.

Mocht een leerling ondanks gegeven begeleiding onvoldoende tot ontwikkeling komen, kunnen we in overleg met ouders besluiten een leerling nader te onderzoeken. De uitslag van het onderzoek kan leiden tot aanpassingen in de begeleiding van een leerling. Mocht een leerling meer zorg nodig hebben dan wij als school kunnen bieden, dan kan dit leiden tot een verwijzing naar een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO).    

Doublure

Leerlingen die binnen een bepaald leerjaar onvoldoende geprofiteerd hebben van het onderwijsaanbod en waarbij we de meerwaarde van herhaling zien, kunnen één maal in hun schoolloopbaan een leerjaar doubleren. Uitgangspunt is dat de leerlingen de acht leerjaren in acht jaar volgen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om ouders en leerlingen mee te nemen in hun ontwikkeling. Middels een kindportret geven kinderen jaarlijks vanaf eind groep 5 aan hoe ze naar zichzelf kijken, waar ze goed in zijn en waar ze nog aan willen werken. Ook ouders en de leerkracht vullen een deel van het portret in en samen vormt dit kindportret uitgangspunt voor een gesprek. Aan het einde van groep 7 bepalen we het voorlopig schooladvies. We kijken hierbij naar de totale ontwikkeling van een leerling. Ons streven is dat al onze kinderen de school verlaten met een passend schooladvies; een advies wat het kind voldoende kansen biedt zich optimaal te ontwikkelen op het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde en kansrijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De sociaal emotionele ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen is onderwerp van gesprek tijdens de groeps- en/of leerlingbespreking. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen en weerbaarheid
  • Gevoelens, wensen en opvatting
  • Sociale vaardigheid en relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2016 kreeg basisschool 't Palet het Predicaat Excellente school uitgereikt en in november 2019 werd 't palet nogmaals beloond met een Goed voor de onderwijskwalliteit. Met beide predicaten wordt de bijzondere kwaliteit van een school onder de aandacht gebracht. Op ’t Palet is de bijzondere kwaliteit terug te zien in ons volledige aanbod. We werken met een geïntegreerde aanpak van het woordenschatonderwijs bij alle vakken en zijn naast de verplichte vakgebieden continu op zoek naar de samenhang en verdieping in het gehele lesaanbod. Hierbij maken we gebruik van diverse werkvormen zodat leerlingen een actieve rol hebben in hun eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling. Leraren ondersteunen dit proces en ook ouders worden hierbij betrokken. Het predicaat is een compliment aan iedereen die bijdraagt aan die kwaliteit: de leraren, de schoolleiding, de leerlingen en hun ouders. Hier zijn we natuurlijk erg trots op!

Terug naar boven