Het Lichtbaken

Georges Bizetstraat 21 2551 ZC Den Haag

  • Schoolfoto van Het Lichtbaken
  • Schoolfoto van Het Lichtbaken
  • Schoolfoto van Het Lichtbaken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8, schooljaar 2022-2023, heeft op de IEP eindtoets hoger gescoord dan het landelijk gemiddelde.

Wat is de doorstroomtoets?

Aan het eind van de basisschool maken de meeste leerlingen een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Op onze school doen de leerlingen mee aan de doorstroomtoets van IEP.

Ieder jaar stroomt een groep leerlingen door naar het voortgezet onderwijs. Wij vinden het van groot belang dat alle kinderen op een goede plek op het voortgezet onderwijs komen. Een plek die past bij het ontwikkelingsperspectief van elk kind in het bijzonder. Wij streven naar een maximale prestatie van elk kind en een daarbij passende advisering. Op basis van de leerresultaten van de kinderen, geeft de basisschool in december in groep 8 een advies voor het vervolgonderwijs. Hierbij kijken wij naar de cognitieve prestaties, de leerhouding en de sociale prestaties van leerlingen. De scholen voor voortgezet onderwijs hechten veel waarde aan het advies van de basisschool, omdat de basisschool een goed beeld heeft van de totale ontwikkeling van uw kind op school. Wij zijn verplicht om een onafhankelijke toets, die de leerresultaten weergeeft, mee te geven aan het voortgezet onderwijs. Daarom doen de kinderen van groep 8 mee met de landelijke doorstroomtoets van IEP. De resultaten van de doorstroomtoets geven aan dat de leerlingen uitstromen op het niveau dat verwacht mag worden van onze leerlingen. Aan het begin van groep 8 informeert de leerkracht u of uw kind meedoet aan de landelijke doorstroomtoets en over hoe en wanneer de advisering plaatsvindt. Ook wordt de procedure voor de overgang naar het vervolgonderwijs aan u uitgelegd.  Wanneer de doorstroomtoets is gemaakt en de uitslag geeft een hoger advies aan dan het oorspronkelijke advies van onze school, dan zijn wij verplicht het advies te heroverwegen en eventueel te herzien. Dit betekent niet automatisch dat het advies wordt aangepast. Wij kijken immers naar de totale ontwikkeling van uw kind en niet alleen naar de cognitieve resultaten. Ouders worden hier uiteraard bij betrokken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken we opbrengstgericht. We ambiëren resultaten die voldoen aan de gestelde landelijke norm (door de inspectie als voldoende beoordeeld). Bij groep 8 streven we naar een voldoende eindniveau van de eindtoets. Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door het leerlingvolgsysteem. Bij de cyclisch terugkerende leerling- en groepsbesprekingen worden de resultaten van de IEP toetsen geanalyseerd. Als de gewenste resultaten niet zijn behaald, worden er interventies (op leerling- en/of groepsniveau) besproken tussen de intern begeleider en de leerkracht. Te denken valt hierbij aan het aanpassen van de differentiatie op de onderwijsbehoeften, het uitbreiden van methode-aanbod, andere instructie etc. Intern begeleiders waarborgen de afgesproken interventies door middel van klassenbezoeken of gesprekken met de leerkrachten.

De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde.

Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van het dossier.

Dit alles met zo hoog mogelijke opbrengsten als doel. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun eigen mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend vervolgonderwijs. Dit betekent ook dat leerlingen met een specifieke behoefte zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden. Naast het basisaanbod uit het schoolondersteuningsprofiel wordt er binnen de school (“los” van de arrangementen) veel extra ondersteuning gegeven. OPP’s kunnen hierbij het uitgangspunt zijn, maar ook onderdelen waarop kinderen (zonder OPP) uitvallen of verder in zijn. Binnen de school maken wij voor de ondersteuning gebruik van onderwijsassistenten en ambulante leerkrachten die kleine groepjes leerlingen begeleiden, leerlingen uit de hogere groepen die leerlingen uit de lagere groepen helpen en ondersteunende programma’s. Ook heeft IB hierin een ondersteunende en begeleidende rol. 

Zie verder het interne zorgplan van de school. Deze vindt u op de website van de school

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Activiteiten rondom het basisschooladvies :

Op het Lichtbaken volgen wij een protocol m.b.t. de overstap naar het voortgezet onderwijs. De Haagse schoolbesturen hebben afspraken met elkaar gemaakt over de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs (po-vo).

In ons protocol " Overstap POnaarVO " is vermeld hoe onze procedure hierin verloopt.

Vier a vijf keer per jaar vinden er groeps- en leerling besprekingen plaats. Op basis van de resultaten worden de verbeterpunten voor de groep en individuele leerlingen in kaart gebracht en geëvalueerd. Dit is cyclisch. Op deze manier wordt zo goed mogelijk aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen en eventuele hiaten zo goed mogelijk weggewerkt. 

Groep 7  

-Eind groep 7 geeft de leerkracht van groep 7 een voorlopig advies. Dit advies wordt bepaald in overleg met de intern begeleider. 

Groep 8 

-In de maand oktober 2024 vindt er een voorlichtingsavond plaats op school waar verteld wordt hoe het advies tot stand komt en hoe het Voortgezet Onderwijs (alle niveaus) eruit ziet.

 -In de maand januari 2025 wordt het voorlopig advies opgesteld. Dit advies wordt gemaakt op basis van de bevindingen/input van de leerkracht van groep 8 en de IB-er.  

- Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het eerder gegeven voorlopig schooladvies, dan is de basisschool verplicht om het voorlopig schooladvies bij te stellen, tenzij dit niet in het belang is van de leerling. Naar beneden bijstellen mag niet, dus als de doorstroomtoets een gelijk of lager advies geeft dan het voorlopig schooladvies, dan blijft dit ongewijzigd.  

Het basisschooladvies :

Bij de totstandkoming van het basisschooladvies worden de volgende elementen meegenomen: 

-de resultaten van de niet methode gebonden toetsen van groep 6 tot en met groep 8 (Cito resultaten van de groepen 6 en 7 en IEP resultaten groep 8)

-de resultaten van de methode gebonden toetsen eind groep 7 en groep 8 

-het Drempelonderzoek (indien noodzakelijk om een advies met LWOO te kunnen geven) 

-de sociale-emotionele ontwikkeling: ingevuld door de leerling zelf (hart en handen uit IEP) 

-leeraanpak: ingevuld door de leerling zelf (hart en handen uit IEP) 

-creatief vermogen: ingevuld door de leerling zelf (hart en handen uit IEP) 

-de werkhouding 

-de huiswerkhouding

-het gedrag in de klas 

-eventuele bijzonderheden, zoals bijvoorbeeld dyslexie  

Communicatie met het VO

De basisschool maakt voor elk kind een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gemaakt voor een goede overdracht naar het voortgezet onderwijs.

Onderstaande gegevens worden opgenomen in het onderwijskundig rapport:

-  personalia

-  leervorderingen en cognitieve capaciteiten

-  ontwikkeling en gedrag

-  basisschooladvies, zorgplicht en begeleiding

-  gegevens ouders/verzorgers

De ouders hebben het recht op inzage in het onderwijskundig rapport en het recht om een eigen visie toe te voegen. Deze visie wordt overgenomen en toegevoegd aan het onderwijskundig rapport. De ouders krijgen een afschrift van het definitieve rapport. In juni heeft de leerkracht van groep 8 gesprekken met het voortgezet onderwijs zodat er een goede overdracht plaatsvindt. Voor meer informatie over de overstap po naar vo zie www.bovohaaglanden.nl

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Wij gebruiken hiervoor IEP (hart en handen) en de methode de Vreedzame School. Ook voeren de leerkrachten kindgesprekken met de kinderen. Indien nodig kan ook schoolmaatschappelijk werk worden ingezet.

Binnen de school is er een veilig, rustig en vertrouwd klimaat voor alle leerlingen.

Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, moet zichzelf kunnen zijn. Daarom willen we rekening houden met anderen en elkaar met respect tegemoet treden. Want iedereen moet elke dag met plezier naar school gaan en veel kunnen leren.

Mocht er iets gebeuren, dan praten we dit altijd uit met de betrokkenen. Kinderen mogen het eerst onderling proberen en soms schiet een leerkracht te hulp om deze gesprekken te begeleiden.

Drie begrippen zijn van groot belang: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Respect voor elkaar en de omgeving, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen doen en laten, en veiligheid voor jezelf en de ander.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Conflicten oplossen
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2021 heeft er een themaonderzoek analyse en afstemming door de inspectie plaatsgevonden. De inspectie is zeer te spreken over de manier waarop op Het Lichtbaken vorm wordt gegeven aan de analyse en afstemming van het onderwijs/resultaten.

In oktober 2023 heeft er een stelselonderzoek vroegschoolse en voorschoolse educatie door de inspectie plaatsgevonden. Dit onderzoek is goed afgerond.

Terug naar boven