Het Lichtbaken

Georges Bizetstraat 21 2551 ZC Den Haag

  • Schoolfoto van Het Lichtbaken
  • Schoolfoto van Het Lichtbaken
  • Schoolfoto van Het Lichtbaken

Het team

Toelichting van de school

Stagiaires  

Op school kunt u regelmatig stagiair(e)s tegenkomen van de volgende opleidingen: de PABO (opleiding tot groepsleerkracht) of de Halo (opleiding tot vakleerkracht gymnastiek), de MBO-OA (opleiding tot klassenassistent) of MBO-GPM (gespecialiseerd pedagogisch medewerker), de Hogeschool voor logopedie (opleiding tot logopedist). Ook de psycholoog heeft regelmatig een stagiair(e) van de universiteit. Deze stagiair(e)s mogen binnen de school nooit alleen de verantwoordelijkheid voor een groep dragen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms is een leerkracht ziek of om een andere reden afwezig.

Op de volgende manieren proberen wij dan de groep op te vangen:

-  Collega’s die parttime werken worden gevraagd om extra te werken.

-  Invallers inzetten via de vervangingspool of via verschillende uitzendbureaus.

-  LIO-student inzetten

Wij proberen de extra ondersteuning en vakuren zoveel mogelijk door te laten gaan. Heel soms lukt dit niet en worden deze leerkrachten en/of leraarondersteuners ook ingezet om een groep op te vangen. Soms wordt er een groep naar huis gestuurd. We streven er naar om per groep zo min mogelijk verschillende leerkrachten te laten werken. Vaste gezichten in de groep zijn belangrijk om de continuïteit te waarborgen.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Visie en uitgangspunten

Op onze school streven we er naar om hoge (cognitieve) verwachtingen te hebben van ieder kind. We proberen het hoogst haalbare (passend bij het kind) niveau eruit te halen. Dit willen we bereiken door kinderen inzicht te geven in hun eigen leerproces (Leren Zichtbaar Maken). Voor de kinderen zijn de doelen duidelijk waar ze aan en naartoe werken. Kinderen zijn hierdoor in staat om aan te geven wat ze nodig hebben en gemotiveerd om een volgende stap in het leerproces te bereiken. De leerkrachten hebben hierin een begeleidende rol.  Op onze school streven we naar een groei in sociaal emotionele ontwikkeling en de daarbij horende sociale vaardigheden. Op onze school vindt leren/ontwikkelen plaats door middel van zelfstandig werken of samenwerken (coöperatieve werkvormen). Ook wordt er gebruik gemaakt van ICT ondersteuning (chromebooks, Snappet). Op onze school leren we niet alleen door middel van de reguliere methoden maar ook door te werken aan projecten, de schoolwinkel en andere activiteiten in en met de wijk. Onze kinderen verschillen van elkaar, ook in hun ontwikkeling. Door middel van differentiëren in het lesaanbod (Bij de differentiatie  gaan we uit van de analyses van methode-onafhankelijke toetsen (IEP), methodegebonden toetsen, gemaakt werk en observaties in de klas. Ook van de inzichten van de leerlingen zelf, en de “uitkomsten” van onderzoek en de OPP"s/ontwikkelingsperspectief) doen we recht aan deze verschillen. Ook kinderen die aangepast onderwijs nodig hebben, verlaten onze school op het voor hun hoogst mogelijke niveau. Op onze school streven we ernaar om kinderen die meer uitdaging nodig hebben lesstof aan te bieden door te compacten en te verrijken en voor kinderen voor wie de lesstof te moeilijk is of er andere aandachtspunten zijn worden OPP’s  of arrangementen ingezet. Op deze manier wordt er zo goed mogelijk recht gedaan aan iedere leerling.

Inhoud van het onderwijs

Wij werken bij de groepen 3 tot en met 8 met methodes die voldoen aan de kerndoelen van het onderwijs en die een doorgaande leerlijn waarborgen. Indien nodig wordt de stof uit de methodes aangevuld met extra stof. Naast de methodes is er ook ruimte voor projecten, museabezoeken, open podium en andere activiteiten op school. 

Bij de groepen 1 en 2 ontwikkelen de kinderen zich door spelend leren. De leerkracht faciliteert en begeleidt het spel waardoor er ontwikkelkansen ontstaan voor de kinderen op sociaal emotioneel, cognitief, motorisch en creatief gebied.

De doorgaande leerlijn betekent voor ons dat we een opgaande ontwikkelingslijn voor iedere leerling ambiëren. Hiervoor werken we ook samen met de peuterleerplek.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 volgen de jongste leerlingen specifiek onderwijs voor kleuters. Kinderen die er aan toe zijn werken mee in de werktijden.

Onder kies en werk verstaan wij : werken in themahoeken, met ontwikkelingsmateriaaltaal, creatieve opdrachten en spelmateriaal. Daardoor werken we aan taal, rekenen, sociale vaardigheden, meta cognitie en motoriek.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat is Onderwijstijd?

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.  

Het Lichtbaken hanteert de volgende richtlijnen voor de effectieve leertijd in alle groepen:

1.      rekenen: 20%

2.      taal/lezen: 30%

3.      wereldoriëntatie en burgerschap: 30%

4.      kunstzinnige oriëntatie: 10%

5.     bewegingsonderwijs en spel: 10%

Onder levensbeschouwing verstaan wij naast de methode Trefwoord ook de Vreedzame School lessen.

Bij groep 3 verstaan wij onder taal : lezen, spelling, begrijpend lezen en creatief schrijven.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan aan leerlingen die voldoende hebben aan het basisaanbod. Elke leerling werkt op zijn/haar niveau binnen het aanbod van de groep. Voor sommige leerlingen vindt er intensivering binnen het basisaanbod plaats. 

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leerkrachten daarom de leerlingen goed kennen en weten wat de ondersteuningsbehoefte(n) is van de leerling. Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden. Daar waar nodig volgt zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. 

Op het moment dat de zorg niet meer past in onze basisondersteuning (schoolondersteuningsprofiel/SOP) wordt een leerling in het multidisciplinair overleg besproken. Bij dit overleg is ook de onderwijsadviseur van ons samenwerkingsverband (SPPOH) aanwezig. Het kan zijn dat er op dat moment een arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor de leerling wordt aangevraagd. Bij dit laatste wordt er gekeken naar een andere school, passend bij de ondersteuningsbehoeften van de leerling.

Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. Groepsleerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer deze moeizaam of problematisch verloopt, wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en wie deze ondersteuning kan bieden. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en eventueel volgt een nadere bespreking tijdens de MDO-besprekingen van de school. Dit MDO ( multidisciplinair overleg) geeft advies over de ondersteuning die zij nodig acht voor het kind. In het MDO zitten onder meer de intern begeleider, directeur, de schoolarts/schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en op afroep andere deskundigen. Hiervoor is altijd (schriftelijke) toestemming van beide ouders/verzorgers nodig. Ook de ouders/verzorgers en het kind worden bij de bespreking in het MDO betrokken en uitgenodigd. In bepaalde situaties vragen school en ouders/verzorgers dan extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband. Uiteraard worden deze stappen in overleg genomen.

Het schoolondersteuningsprofiel is terug te vinden op de site van Scholen op de kaart: www.scholenopdekaart.nl

Doubleren

Wanneer duidelijk is dat een leerling niet rijp is voor de taken welke het volgende schooljaar brengen en we wel de overtuiging hebben dat de leerling voldoende mogelijkheden heeft om het onderwijs op onze school te doorlopen, kan een doublure op zijn plaats zijn. Een leerling kan doubleren als er sprake is van achterstanden op meerdere vakgebieden. Er wordt gekeken naar het totaalplaatje van een leerling. Denk hierbij aan de resultaten op methodegebonden toetsen, niet methodegebonden toetsen, observaties van de groepsleerkracht en de taak- werkhouding van de leerling. Doubleren gaat in overleg met de ouders, maar het advies van de school is bindend.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meer ondersteuning, zowel cognitief als sociaal, aan kleine groepjes kinderen door middel van professionals.

Wij zouden graag een orthopedagoog benoemen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Door onze samenwerking met de peuterleerplek (bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar) wordt een kind stap voor stap voorbereid op groep 1. Bij deze peuterleerplek kunnen de peuters ontdekken en ervaren in een vertrouwde en veilige omgeving. Er wordt ook hier goed gekeken naar ieder kind. Wat het kind nodig heeft en hoe het kind zich ontwikkelt. De zelfstandigheid van het kind is belangrijk, maar ook het leren om in een groep te zijn en samen te spelen en te werken.

Onze intern begeleider heeft hierover structureel overleg met de pedagogisch medewerkers van de peuterleerplek. Ook kan zij worden ingezet om mee te kijken/denken bij hulpvragen over de ontwikkeling van een individueel kind.

Als uw kind bij ons op school start in groep 1 (dit kan ook zonder eerst bij de peuterleerplek geweest te zijn) dan is het volgende van belang:

-uw kind is overdag zindelijk voor plassen en poepen 

-uw kind kan op zijn/haar beurt wachten

-uw kind durft om hulp te vragen

-uw kind praat verstaanbaar

-uw kind kan zich korte tijd concentreren op een taak

-uw kind luistert naar de leerkracht

Mocht blijken dat uw kind hieraan niet kan voldoen dan zullen wij hier, kort nadat uw kind bij ons op school gestart is, contact met u over opnemen.

Terug naar boven