RK Basisschool De Parkiet

Parkietlaan 1 2566 XT Den Haag

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Parkiet
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Parkiet
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Parkiet
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Parkiet
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Parkiet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het niveau van een groep verschilt van jaar tot jaar. Vanuit ons leerlingvolgsysteem houden we de ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig bij. De gegevens bevestigen onze verwachting van de uitstroom. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Naast methodegebonden toetsen worden alle kinderen tweemaal per jaar getoetst op technisch en  begrijpend lezen, rekenen, spelling en in de onderbouw woordenschat. Hiervoor worden de toetsinstrumenten van het Cito leerling in beeld gebruikt. De toetsuitslagen worden in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem verwerkt. De intern begeleider en de groepsleerkrachten analyseren de toetsresultaten om te bezien of er acties moeten worden ondernomen, voor de groep of voor individuele leerlingen. Drie keer per jaar zijn er leerlingbesprekingen waardoor alle leerlingen uit de klas worden besproken.

De cijfers voor het methodegebonden werk worden verzameld in een cijferlijst. Op school is van elke leerling een leerling-dossier aanwezig. Hierin wordt vanaf de aanmelding tot het verlaten van de school het volgende bewaard:
aanmeldingsformulier;  observatielijsten kleuters, relevante informatie ontvangen van ouders, huisarts, schoolarts, overige begeleiders; verslagen van gesprekken met ouders;
toetsuitslagen + eventuele handelingsplannen (waar is het kind mee bezig geweest); v  rapporten;
uitslag Cito-toets groep 8 + schooladvies; v  overzicht plaatsing in het voortgezet onderwijs.

Ouders hebben het recht om het dossier van hun kind in te zien. Er bestaat echter geen eigendomsrecht. De dossiers worden dus niet aan de ouders meegegeven.

In groep 2 ontvangen kinderen twee keer per jaar een rapport.
Vanaf groep 3 krijgen leerlingen driemaal per jaar een rapport. Ouders worden na de eerste twee rapporten uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. Tevens bestaat de mogelijkheid een afspraak te maken voor een uitgebreider gesprek indien daaraan behoefte bestaat. De rapporten zijn digitaal en via een persoonlijke inlog in te zien.

Bij het verlaten van de school, bijvoorbeeld bij een verhuizing, wordt er een onderwijskundig rapport opgesteld. Dit moet worden afgegeven op de nieuwe school. Ouders hebben het recht dit onderwijskundig rapport in te zien.

Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl).

Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directeur of via e-mail: bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. (onder vermelding van: schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoekScholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen komen tot stand na overleg met leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur van de school. Hierbij worden vastgestelde criteria gehanteerd. Er wordt niet alleen gekeken naar de cognitieve mogelijkheden van het kind, maar ook naar interesse, inzet, motivatie en werkhouding.

Vanaf het tweede rapport van groep 6 ontvangen ouders in het rapport bij de Cito uitslagen, de verwachte uitstroom per vakgebied. Dit geeft ouders een beeld op welk niveau de kinderen op de Citotoetsen scoren. Dit is geen compleet beeld en wij spreken hier ook nog niet van een advies vanuit school.
Bij het tweede rapport van groep 7 ontvangen ouders en leerlingen een indicatieadvies. Het advies waarvan school op dat moment denkt dat het passend is bij de leerling. Hierover gaan de leerkrachten, ouders en kind in gesprek met elkaar.

Begin groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders een pré advies. De resultaten en de werkhouding van groep 7 worden hierbij meegenomen. Hierop volgt een gesprek met ouders, leerling en leerkracht.
In groep 8 wordt in oktober/november de Begin 8 toets afgenomen van Cito leerling in Beeld. Dit resultaat, inclusief de (huis)werkhouding in groep 8, met daarbij de overige gegevens vormt het voorlopig schooladvies. Dit advies ontvangen leerlingen en ouders in januari, met daarbij het onderwijskundig rapport. ( Een rapportage over de leerling die aan het voortgezet onderwijs wordt gestuurd). Hierop volgt een gesprek met ouders, leerkracht en kind.
Na de doorstroomtoets, die iedere school verplicht afneemt in februari, volgt het definitieve schooladvies. Indien gewenst kan hier ook een gesprek over plaatsvinden. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, wordt het definitieve schooladvies omhoog bijgesteld mits hier goede redenen voor zijn om hiervan af te wijken.

VO-scholen waar kinderen van onze school naar toe gaan zijn:

Maris Belgisch Park, Sorghvliet, Haganum, De Populier (beide locaties), Segbroek, VCL, Maris Kijkduin, De Vrijeschool, Maris Statenkwartier.
Onze leerlingen vliegen uit naar veel verschillende scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze gedragsspecialist is Maaike van Helvoort. Zij is er voor leerlingen die worden gepest, voor hen die willen praten over een situatie waarin ze gepest worden en voor ouders die vragen hebben over pesten. 

Bovenal besteedt zij samen met de internbegeleider en het team aandacht aan preventie.

Haar taken zijn:- Monitoren sociale veiligheid van de school.- Coördineren afnemen sociale vragenlijsten gr. 3 t/m 8.- Coördineren en analyseren sociogrammen met de leerkrachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Geborgenheid
  • Openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2013 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht. Met name de kwaliteitszorg scoorde zeer goed. Alle overige onderdelen voldeden aan de criteria die de onderwijsinspectie hanteert. De school heeft net als alle voorgaande jaren weer een basisarrangement gekregen.

In 2021 is de school bezocht in het kader van onderwijskwaliteit. Dit bezoek is gebruikt als imput voor 'De staat van het onderwijs'. De inspectie maakt voor deze bezoeken geen verslag. De inspecteur was zeer tevreden over de manier waarop wij bezig zijn met de onderwijskwaliteit op De Parkiet. Hij benoemde de passende kwaliteitsverbeteringen bij onze populatie en vond de manier waarop we hier mee bezig heel mooi en duidelijk. Hij vond het goed om te zien dat wij ons onderwijs willen blijven verbeteren, terwijl de resultaten al goed zijn.

Terug naar boven