Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De Drie Linden scoort al jaren keurig net boven het landelijk gemiddelde. De toetsresultaten bevestigen in de meeste gevallen het schooladvies. We hebben het afgelopen schooljaar in zeven gevallen het dubbele advies dat we gegeven hebben aangepast naar een enkel advies naar boven.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten zijn afkomstig uit de methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Deze toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en de intern begeleider. Er worden trendanalyses gemaakt en besproken op studiedagen en/of teamvergaderingen. Naar aanleiding hiervan worden onderwijsprogramma's waar nodig aangepast.
De schooladviezen zijn zorgvuldig tot stand gekomen; en afgestemd op de mogelijkheden van de individuele leerling. Informatie van het voortgezet onderwijs wijst uit, dat de leerlingen die van De Drie Linden in de afgelopen jaren naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan, over het algemeen nog steeds goed op hun niveau zitten; sommigen zijn doorgestroomd naar een hogere vorm van onderwijs. Wij verwijzen u graag naar de website voor de procedure die wij volgen voor leerlingen die de overstap naar het voortgezet onderwijs gaan maken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op De Drie Linden willen wij graag dat de kinderen die onze school verlaten hebben geleerd dat zij respect hebben voor zichzelf en elkaar. Dat zij zelfvertrouwen hebben en vertrouwen kunnen hebben in de ander. Dat zij voor zichzelf kunnen opkomen, hun mening en gevoelens onder woorden kunnen brengen en rekening kunnen houden met een ander.
In het schooljaar 2020-2021 hebben wij meegedaan aan een thema-onderzoek van de inspectie. Dit ging over kwaliteitszorg en leerlingpopulatie. Tijdens een gesprek met de inspecteur ontvingen wij complimenten over onze inzet als team op het gebied van kwaliteitszorg.