Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Spelend leren is de rode draad bij ons onderwijs aan het jonge kind. Bij de peuters en de groepen 1/2, wordt met thema’s gewerkt, die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen of de tijd van het jaar. Denk aan thema's als: Herfst, Wonen, Eten en drinken, Sprookjes, Ziek en gezond. De speel- en ontdekhoeken worden zo ingericht dat de kinderen uitgedaagd worden tot spelend leren. We besteden dagelijks aandacht aan de ontwikkeling van de woordenschat aan de hand van projecten rondom een centraal thema. Ook aan de lichamelijke ontwikkeling, de creatieve en muzikale ontwikkeling van de peuters en kleuters besteden we veel aandacht.
In de groepen 1/2 wordt met een twee jarenplanning gewerkt, zodat er een breed aanbod aan thema's is en er voldoende mogelijkheid is om te verdiepen binnen een thema. Bij elk thema zorgen we dat er een koppeling is naar de dagelijkse praktijk, dat het thema betekenisvol en dichtbij de belevingswereld van kinderen is. Ook zorgen we dat er voldoende tijd voor de kinderen is om tot spel te komen waarbij eigen inbreng van de kinderen erg belangrijk is. Bij de opbouw van het thema wordt uitgegaan van de leerdoelen die passen binnen het leerlingvolgsysteem KIJK!.
In de groepen 3 t/m 8 besteden we in de ochtend veel aandacht aan taal, lezen en rekenen, in de middag is dan meer ruimte voor creatieve vakken, aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer, muziek. Alle kinderen hebben twee keer in de week een uur bewegingsonderwijs.
Wij beschrijven in dit document verschillende niveaus van zorg:
- ons basisaanbod
- ondersteuning met preventieve en licht curatieve interventies = extra ondersteuning voor het kind binnen en/of buiten de groep.
- extra ondersteuning/breedte ondersteuning: een kind volgt een eigen leerlijn.
- Diepte ondersteuning: als school kunnen wij een kind niet verder helpen. We gaan in overleg met alle betrokkenen om het kind een plek te bieden waar hij/zij tot zijn/haar recht komt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.