Octantschool Zonnestraal

Oeverwallaan 108 2498 BZ Den Haag

  • Schoolfoto van Octantschool Zonnestraal
  • Schoolfoto van Octantschool Zonnestraal
  • Schoolfoto van Octantschool Zonnestraal
  • Schoolfoto van Octantschool Zonnestraal

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden bij de groepen 1 en 2 gemeten via het observatiesysteem "KIJK". In dit systeem staan alle doelen verwerkt waaraan de kinderen in de groepen 1 en 2 moeten werken. De leerkracht houdt de voortgang per leerling bij. Tijdens de ouder/kind gesprekken wordt de voortgang met de ouders en het kind besproken. Indien er sprake is van een ontwikkeling die niet gaat volgens de lijn der verwachting, nemen we eerder contact met de ouders op voor het afstemmen van een plan van aanpak.

De tussenresultaten van de groepen 3 t/m 8 worden gemeten via de tweejaarlijkse CITO toetsen. In de maanden januari/februari nemen de kinderen de M (midden) toetsen af en in juni de E (eind) toetsen van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. De resultaten van de kinderen worden door de leerkrachten gezamenlijk geanalyseerd en met de intern begeleiders worden interventies vastgesteld en geëvalueerd. 

Mocht een kind buiten de lijn der verwachting scoren, dan nemen we direct contact op met de ouders om een plan van aanpak vast te stellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op Zonnestraal voeren wij in groep 7 een gesprek met u en uw kind waarbij we de uitstroomverwachting bespreken. Ook wel genoemd een voorlopig schooladvies. Om tot een zorgvuldig advies te kunnen komen wordt er een adviescommissie opgesteld. Deze bestaat uit de huidige leerkracht(en), (indien mogelijk) de leerkracht(en) van groep 6, de bouwcoördinator, de kwaliteitsondersteuner en de (adjunct)directeur. De commissie kijkt naar observaties ten aanzien van zelfstandigheid, werkhouding, motivatie, taakgerichtheid, werktempo, taakaanpak, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude. Ook wordt er gekeken naar de resultaten van de niet-methodegebonden toetsen en de resultaten van de methodegebonden toetsen. Hiernaast kijkt de commissie naar stimulerende en belemmerende factoren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij is het uitgangspunt om zo kansrijk mogelijk te adviseren. Een advies dat het best passend is bij de leerling op dat moment.

In groep 8 nodigen we u halverwege het schooljaar (januari) uit voor een schooladvies. Tijdens dit gesprek wordt er een advies gegeven voor voortgezet onderwijs. In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets van CITO Leerling in Beeld. Zonnestraal biedt deze toets aan op papier. Na de doorstroomtoets volgt het definitieve schooladvies. Dit advies wordt gegeven in maart. Vervolgens kunnen de leerlingen zich met hun ouder(s)/verzorger(s) aanmelden op een school voor voortgezet onderwijs. In mei maken de scholen van voortgezet onderwijs bekend of aangemelde leerlingen geplaatst kunnen worden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het leren van een kind start pas als hij/zij zich veilig in de groep en veilig in school voelt. Het is de taak van de leerkrachten en de schoolleiding om de sociale opbrengsten constant te screenen en indien nodig interventies te plegen. Het draait om de kinderen, zij worden op onze school actief betrokken bij het omgaan met de sociale opbrengsten. Kortom, we screenen de sociale opbrengsten op een aantal manieren en gaan er daarna ook daadwerkelijk mee aan de slag. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Waardering
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven