Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
‘Wij zijn Octantschool Zonnestraal’
Bij ons op school werken we vanuit de christelijke identiteit. De normen en waarden vanuit de christelijke traditie inspireren ons. Octantschool Zonnestraal is een plek waar met enthousiasme wordt gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van iedereen. Waar plezier en veilig leren ondersteund wordt door toegewijde leerkrachten. De kinderen werken in een vaste groep waar binnen we de leerstof doelgericht en gestructureerd aanbieden. Handelingsgericht- en opbrengstgericht werken zijn daarbij onze uitgangspunten. Rekening houdend met de onderwijsbehoeften van ieder kind, willen we alle talenten en mogelijkheden die het kind heeft ontwikkelen. Ondersteunend hieraan is onze structuur voor zelfstandig werken, waarbij we de kinderen leren medeverantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en ontwikkeling.
Op Octantschool Zonnestraal werken we met heterogene onderbouwgroepen. Als kinderen in groep 1 starten ligt de nadruk vooral op wennen. Wennen aan een dag op school, wennen aan de leerkracht en wennen aan de kinderen die samen in de groep zitten. Groep 2 leerlingen helpen de nieuwe leerlingen hier uitstekend bij. Het onderwijs in de groepen 1 en 2 wordt vorm gegeven vanuit de visie "Spelend Leren". Alle doelen die de kinderen aangeboden moeten krijgen zitten verwerkt in spel. Het is ruimschoots bewezen dat de kinderen met deze doelgerichte manier van spelen het meest leren.
Op Octantschool Zonnestraal besteden we veel aandacht aan de kernvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. We kijken goed naar wat de kinderen in een groep nodig hebben. Naast de kernvakken proberen we de kinderen zo breed mogelijk te ontwikkelen en hun talenten alle ruimte te geven voor verdere ontwikkeling. We werken daarbij met een aantal vakleerkrachten voor vakken zoals wetenschap en techniek, creatieve vorming en gymnastiek.
Naast deze ontwikkeling willen we kinderen zoveel mogelijk "trainen" in de 21st century skills zoals o.a. samenwerken, creatief denken, kritisch denken, presenteren en computer skills.
Op Octantschool Zonnestraal is ons uitgangspunt dat alle leerlingen een zo passend mogelijke plek verdienen in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun behoeften. Voor veel leerlingen zal deze ondersteuning geboden worden binnen de eigen groep op onze school. Het komt echter ook voor dat leerlingen extra ondersteuning nodig hebben, deze kan zowel binnen als buiten de groep geboden worden. Mocht blijken dat de extra ondersteuning niet toereikend is dan kan in samenspraak met de ouders gezocht worden naar een meer passende onderwijsplek buiten onze school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben als Zonnestraal een goede zorgstructuur. Deze zorgstructuur staat omschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Elke schooljaar wordt het schoolondersteuningsprofiel geëvalueerd en indien nodig aangepast.
We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie Triodus. We gebruiken o.a. hetzelfde kindvolgsysteem waardoor de overdracht van kinderopvang naar basisschool erg soepel verloopt. Voordat de kinderen in groep 1/2 starten op Zonnestraal hebben ze al een paar lessen gevolgd op school. Dat zorgt voor een fijne overgang van kinderopvang naar basisschool. Sommige thema's die bij de kinderopvang worden ingezet sluiten goed aan bij de thema's die we doorlopen in de groepen 1/2.