Ds. D.J. Karresschool

Naarderstraat 170 2574 PK Den Haag

Schoolfoto van Ds. D.J. Karresschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht ziek is of verlof nodig heeft, gaan we op zoek naar vervanging. In de huidige tijd met een tekort aan leerkrachten is dit echter heel erg lastig. Het kan voorkomen dat we kinderen moeten verdelen over ander groepen. In uiterste gevallen kan het gebeuren dat we ouders vragen hun kind thuis te houden. We zullen altijd opvang verzorgen voor kinderen waarvan de ouders werken. Wij doen er alles aan om te zorgen dat dit niet of nauwelijks voorkomt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op onze school volgens het leerstofjaarklassensysteem met homogene jaargroepen. De groepen worden samengesteld op basis van leeftijd en onderwijsinhoudelijke argumenten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het jonge kind (2,5 tot 6-jarigen)

Het jonge kind ontdekt al spelend zijn wereld. Het onderwijs voor die leeftijdsgroep proberen we dan ook op hun belevingswereld te laten aansluiten. In de peuter- en kleutergroepen werken we meestal vanuit een thema dat de kinderen aanspreekt. De kinderen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en doen nieuwe ervaringen op. Zo'n thema (bijvoorbeeld: dieren, de kapper of een jaargetijde) staat dan bij alle activiteiten een aantal weken centraal. De liedjes, de spelletjes bij bewegingsonderwijs, opzegversjes en inrichting van het lokaal passen we aan het onderwerp aan. Ook kunnen de kinderen met behulp van allerlei materialen tot expressie komen. Met de ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. Op deze manier gaan de kleuters goed voorbereid naar groep 3. De goede basis wordt dus gelegd in de peuterschool en in groep 1 en 2. We vinden het daarom belangrijk dat een kind een volledig schooljaar in groep 1 maakt. Wanneer een kind na 1 oktober groep 1 instroomt, zal nog een volledig schooljaar in groep 1 volgen. Uiteraard blijven we naar de ontwikkeling van het kind kijken en kunnen we afwijken van de 1 oktober datum. In de peuter- en kleutergroepen wordt veel aan taalvorming gedaan. We gebruiken een breed VE-programma, een programma voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school is dat Kleuterplein en Uk en Puk. Met een dergelijk programma ontstaat er voor de kinderen een goede doorgaande leerlijn. Er wordt ruime aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van uw kind. Ook in de peuter- en kleutergroepen wordt de Vreedzame School als programma gebruikt voor het ontwikkelen van sociale competenties en leren de kinderen al op jonge leeftijd dat zij oor en oog moeten hebben voor anderen. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem Kijk!  Er is een warme overdracht van de kinderen die uit de peutergroep doorstromen naar groep 1. Dit maakt dat de kinderen een goede start kunnen hebben in de school. Peuterschool Karres is als voorschool bedoeld voor peuters van 2 ½ tot 4 jaar. Onder deskundige begeleiding, in een veilige omgeving helpen we de jonge kinderen in hun ontwikkeling.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 3 en 4

In groep 3 staat het lezen centraal. Leren lezen is een vak apart en onze leerkrachten zijn hierin gespecialiseerd. Zowel in groep 3 als in groep 4 is veel tijd ingeruimd voor het leren lezen, rekenen en schrijven. Het spelen is in groep 3 nog wel belangrijk, daar wordt dan ook tijd voor vrijgemaakt. De kennis van de leerkrachten op het gebied van spelend leren wordt continu vergroot.

Groepen 5 en 6

Vanaf groep 5 is er meer tijd en aandacht voor geschiedenislessen, aardrijkskunde en natuurlessen. De taal- en leesontwikkeling wordt goed gevolgd. We stimuleren voortdurend het lezen op school en thuis. Bij alle vakken krijgen kinderen te maken met taal en hebben ze de Nederlandse taal nodig om de vakken te begrijpen. In de groepen 5 en 6 komen ook zaken als huiswerk, spreekbeurt, boekbespreking of werkstuk aan de orde.

Groepen 7 en 8

In groep 7 en groep 8 komt het eind van de basisschool steeds meer in zicht. Wat de kinderen geleerd hebben, komt nu allemaal samen. Rekenen vereist begrijpend lezen, bij aardrijkskunde moet je grafieken kunnen lezen. Het leren van Engels vraagt een goede taalontwikkeling en bij het maken van een werkstuk komen veel vaardigheden tegelijk aan bod. Er wordt steeds meer een beroep gedaan op het samenbrengen van informatie en het leggen van verbanden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen meer specialisme op het gebied van NT2. Onze droom is is om het aanbod op het het gebied van culturele vorming uit te breiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij zijn een school van 2,5 tot 12. Vanaf 2,5 jaar kan het kind naar de peuterschool Karres. (https://www.karresschool.nl/peuterschool-karres)

Het jonge kind (2,5 tot 6-jarigen)

Het jonge kind ontdekt al spelend zijn wereld. Het onderwijs voor die leeftijdsgroep proberen we dan ook op hun belevingswereld te laten aansluiten. In de peuter- en kleutergroepen werken we meestal vanuit een thema dat de kinderen aanspreekt. De kinderen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en doen nieuwe ervaringen op. Zo'n thema (bijvoorbeeld: dieren, de kapper of een jaargetijde) staat dan bij alle activiteiten een aantal weken centraal. De liedjes, de spelletjes bij bewegingsonderwijs, opzegversjes en inrichting van het lokaal passen we aan het onderwerp aan. Ook kunnen de kinderen met behulp van allerlei materialen tot expressie komen. Met de ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. Op deze manier gaan de kleuters goed voorbereid naar groep 3. De goede basis wordt dus gelegd in de peuterschool en in groep 1 en 2. We vinden het daarom belangrijk dat een kind een volledig schooljaar in groep 1 maakt. Wanneer een kind na 1 oktober groep 1 instroomt, zal nog een volledig schooljaar in groep 1 volgen. Uiteraard blijven we naar de ontwikkeling van het kind kijken en kunnen we afwijken van de 1 oktober datum. In de peuter- en kleutergroepen wordt veel aan taalvorming gedaan. We gebruiken een breed VE-programma, een programma voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school is dat Kleuterplein en Uk en Puk. Met een dergelijk programma ontstaat er voor de kinderen een goede doorgaande leerlijn. Er wordt ruime aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van uw kind. Ook in de peuter- en kleutergroepen wordt de Vreedzame School als programma gebruikt voor het ontwikkelen van sociale competenties en leren de kinderen al op jonge leeftijd dat zij oor en oog moeten hebben voor anderen. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem Kijk!  Er is een warme overdracht van de kinderen die uit de peutergroep doorstromen naar groep 1. Dit maakt dat de kinderen een goede start kunnen hebben in de school. Peuterschool Karres is als voorschool bedoeld voor peuters van 2 ½ tot 4 jaar. Onder deskundige begeleiding, in een veilige omgeving helpen we de jonge kinderen in hun ontwikkeling.

Terug naar boven