Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken op onze school volgens het leerstofjaarklassensysteem met homogene jaargroepen. De groepen worden samengesteld op basis van leeftijd en onderwijsinhoudelijke argumenten.
Het jonge kind (2,5 tot 6-jarigen)
Het jonge kind ontdekt al spelend zijn wereld. Het onderwijs voor die leeftijdsgroep proberen we dan ook op hun belevingswereld te laten aansluiten. In de peuter- en kleutergroepen werken we meestal vanuit een thema dat de kinderen aanspreekt. De kinderen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en doen nieuwe ervaringen op. Zo'n thema (bijvoorbeeld: dieren, de kapper of een jaargetijde) staat dan bij alle activiteiten een aantal weken centraal. De liedjes, de spelletjes bij bewegingsonderwijs, opzegversjes en inrichting van het lokaal passen we aan het onderwerp aan. Ook kunnen de kinderen met behulp van allerlei materialen tot expressie komen. Met de ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. Op deze manier gaan de kleuters goed voorbereid naar groep 3. De goede basis wordt dus gelegd in de peuterschool en in groep 1 en 2. We vinden het daarom belangrijk dat een kind een volledig schooljaar in groep 1 maakt. Wanneer een kind na 1 oktober groep 1 instroomt, zal nog een volledig schooljaar in groep 1 volgen. Uiteraard blijven we naar de ontwikkeling van het kind kijken en kunnen we afwijken van de 1 oktober datum. In de peuter- en kleutergroepen wordt veel aan taalvorming gedaan. We gebruiken een breed VE-programma, een programma voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school is dat Kleuterplein en Uk en Puk. Met een dergelijk programma ontstaat er voor de kinderen een goede doorgaande leerlijn. Er wordt ruime aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van uw kind. Ook in de peuter- en kleutergroepen wordt de Vreedzame School als programma gebruikt voor het ontwikkelen van sociale competenties en leren de kinderen al op jonge leeftijd dat zij oor en oog moeten hebben voor anderen. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem Kijk! Er is een warme overdracht van de kinderen die uit de peutergroep doorstromen naar groep 1. Dit maakt dat de kinderen een goede start kunnen hebben in de school. Peuterschool Karres is als voorschool bedoeld voor peuters van 2 ½ tot 4 jaar. Onder deskundige begeleiding, in een veilige omgeving helpen we de jonge kinderen in hun ontwikkeling.
Groep 3 en 4
In groep 3 staat het lezen centraal. Leren lezen is een vak apart en onze leerkrachten zijn hierin gespecialiseerd. Zowel in groep 3 als in groep 4 is veel tijd ingeruimd voor het leren lezen, rekenen en schrijven. Het spelen is in groep 3 nog wel belangrijk, daar wordt dan ook tijd voor vrijgemaakt. De kennis van de leerkrachten op het gebied van spelend leren wordt continu vergroot.
Groepen 5 en 6
Vanaf groep 5 is er meer tijd en aandacht voor geschiedenislessen, aardrijkskunde en natuurlessen. De taal- en leesontwikkeling wordt goed gevolgd. We stimuleren voortdurend het lezen op school en thuis. Bij alle vakken krijgen kinderen te maken met taal en hebben ze de Nederlandse taal nodig om de vakken te begrijpen. In de groepen 5 en 6 komen ook zaken als huiswerk, spreekbeurt, boekbespreking of werkstuk aan de orde.
Groepen 7 en 8
In groep 7 en groep 8 komt het eind van de basisschool steeds meer in zicht. Wat de kinderen geleerd hebben, komt nu allemaal samen. Rekenen vereist begrijpend lezen, bij aardrijkskunde moet je grafieken kunnen lezen. Het leren van Engels vraagt een goede taalontwikkeling en bij het maken van een werkstuk komen veel vaardigheden tegelijk aan bod. Er wordt steeds meer een beroep gedaan op het samenbrengen van informatie en het leggen van verbanden.
We willen meer specialisme op het gebied van NT2. Onze droom is is om het aanbod op het het gebied van culturele vorming uit te breiden.
Wij zijn een school van 2,5 tot 12. Vanaf 2,5 jaar kan het kind naar de peuterschool Karres. (https://www.karresschool.nl/peuterschool-karres)
Het jonge kind (2,5 tot 6-jarigen)
Het jonge kind ontdekt al spelend zijn wereld. Het onderwijs voor die leeftijdsgroep proberen we dan ook op hun belevingswereld te laten aansluiten. In de peuter- en kleutergroepen werken we meestal vanuit een thema dat de kinderen aanspreekt. De kinderen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en doen nieuwe ervaringen op. Zo'n thema (bijvoorbeeld: dieren, de kapper of een jaargetijde) staat dan bij alle activiteiten een aantal weken centraal. De liedjes, de spelletjes bij bewegingsonderwijs, opzegversjes en inrichting van het lokaal passen we aan het onderwerp aan. Ook kunnen de kinderen met behulp van allerlei materialen tot expressie komen. Met de ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. Op deze manier gaan de kleuters goed voorbereid naar groep 3. De goede basis wordt dus gelegd in de peuterschool en in groep 1 en 2. We vinden het daarom belangrijk dat een kind een volledig schooljaar in groep 1 maakt. Wanneer een kind na 1 oktober groep 1 instroomt, zal nog een volledig schooljaar in groep 1 volgen. Uiteraard blijven we naar de ontwikkeling van het kind kijken en kunnen we afwijken van de 1 oktober datum. In de peuter- en kleutergroepen wordt veel aan taalvorming gedaan. We gebruiken een breed VE-programma, een programma voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school is dat Kleuterplein en Uk en Puk. Met een dergelijk programma ontstaat er voor de kinderen een goede doorgaande leerlijn. Er wordt ruime aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van uw kind. Ook in de peuter- en kleutergroepen wordt de Vreedzame School als programma gebruikt voor het ontwikkelen van sociale competenties en leren de kinderen al op jonge leeftijd dat zij oor en oog moeten hebben voor anderen. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem Kijk! Er is een warme overdracht van de kinderen die uit de peutergroep doorstromen naar groep 1. Dit maakt dat de kinderen een goede start kunnen hebben in de school. Peuterschool Karres is als voorschool bedoeld voor peuters van 2 ½ tot 4 jaar. Onder deskundige begeleiding, in een veilige omgeving helpen we de jonge kinderen in hun ontwikkeling.