CBS Waalse Louise de Coligny

Ametisthorst 421 2592 HN Den Haag

Schoolfoto van CBS Waalse Louise de Coligny

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging wordt gezocht via een uitzendbureau. Indien geen kandidaat beschikbaar dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

ONDERSTEUNINGSPROFIELMet de komst van Passendonderwijs heeft iedere school de verplichting om een ondersteuningsprofiel tehebben.Dit ondersteuningsprofiel is desamenvatting van het hele document. Passend onderwijs en onze school Onze school maakt deel uit vanhet samenwerkingsverband SPPOH (Stichting Passend Primair onderwijsHaaglanden). Samen met alle basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs in de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg zorgen weervoor dat er voor elk kind een passende onderwijsplek beschikbaar is. Op dewebsite van het samenwerkingsverband (www.sppoh.nl)staat aangegeven welke scholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband. Ondersteuning binnen debasisschoolHet is ons streven om kinderen zogoed mogelijk onderwijs te geven op onze school. We denken daarbij vanuit demogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen zo goed mogelijk diemogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’. Soms signaleren de leerkrachten of de ouders dat de ontwikkeling van een kindniet helemaal naar verwachting verloopt. In zo’n situatie willen we graag metde ouders overleggen. De leerkracht kan daarbij de hulp inroepen van de internbegeleider. De interne begeleidster bij ons op school is mevrouw Blok. BasisondersteuningOnze school heeft eenondersteuningsprofiel opgesteld. In dit schoolondersteuningsprofiel staat beschrevenwat onze school op het gebied van ondersteuning kan bieden. Alle scholen binnenhet samenwerkingsverband SPPOH hebben via hun besturen afspraken gemaakt over hetniveau van de basisondersteuning in de scholen. Iedere school binnen SPPOH biedtdeze basisondersteuning. Dat houdt in dat elke school haar basiskwaliteit oporde heeft, het dagelijks handelen altijd op de leerling afstemt(handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur heeft en eenstevig aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren.Voor onze school geldt dat debasisondersteuning bestaat uit een goed pedagogisch klimaat, de leraren werkenmet een doorgaande leerlijn, we hebben een ambitieuze norm voor het bereikenvan resultaten. We analyseren systematisch de resultaten van de leerlingen. Erzijn regelmatig gesprekken met ouders over de voortgang van hun kind. Er is eennauwe samenwerking met de voorschool en het voortgezet onderwijs.Wij houden rekening metverschillen in de ontwikkeling van kinderen. Dit doen we door de leerstof enmaterialen af te stemmen op het kind. U kunt hierbij denken aan verschil ininstructie en verwerking. Op het moment dat een kind boven of onder hetgemiddelde werkt dan wordt hier aandacht aan besteed.  Extra ondersteuningVoor sommige leerlingen is meernodig dan basisondersteuning. Dat noemen we extra ondersteuning.Ook onze school biedt extraondersteuning. Wij bieden namelijk in de kleutergroepen “Woorden in Prenten”aan. Dit betekent dat de kinderen die nog onvoldoende woordenschatbeheersinghebben extra tijd krijgen om hun woordenschat uit te breiden. Binnen de school hebben we eenschoolmaatschappelijk werkster.Met de andere scholen binnen hetsamenwerkingsverband SPPOH zorgen we ervoor dat voor ieder kind de juiste extraondersteuning beschikbaar is. Dat kan door ambulante begeleiding bij ons opschool (een arrangement) of (tijdelijke) plaatsing op een andere school. Aan deinzet van extra ondersteuning gaat altijd uitgebreid overleg vooraf met deouders en de benodigde deskundigen. We zoeken daarbij ook zoveel mogelijk desamenwerking met het centrum voor jeugd & gezin (CJG) en andere instanties inons werkgebied. Tot slotBelangrijk is te weten dat onze school gaat voor goed onderwijs. Wij streven ernaar om altijd in overleg met de ouders van onze leerlingen tot goed onderwijsen (indien nodig) een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. Wanneerhet, ondanks alle inspanningen, toch niet lukt om tot een gezamenlijk plan voorde leerling te komen, kunt u ons altijd vragen contact op te nemen met hetsamenwerkingsverband SPPOH. Samen met de adviseur van SPPOH wordt besproken hoeeen passend plan voor de leerling gemaakt kan worden. 

Terug naar boven