Wat is de klachtenregeling?
Overal waar gewerkt wordt, ontstaan weleens misverstanden of worden er fouten gemaakt. Ook op onze school. Die misverstanden of fouten moeten natuurlijk wel uitgepraat en opgelost worden. Als ouder richt u zich in eerste instantie tot de leerkracht van uw kind en/of andere directbetrokkene om te overleggen over zaken waar u zich niet in kunt vinden. Ons streven is dat elke leerkracht u en/of uw kind altijd serieus neemt, goed naar u en/of uw kind luistert en samen naar de best mogelijke oplossing zoekt. Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of komt u er met de leerkracht niet uit, dan kunt u de zaak bespreken met de directie of met de contactpersoon van de school. De contactpersoon heeft tot taak uw klacht aan te horen, u door te verwijzen naar de directie of eventueel naar een andere instantie. De contactpersoon op onze school is Meester Ad Neele en vanaf dit jaar zal er ook een vrouwelijk contactpersoon benoemd worden. Wanneer bekend is wie dit is, kunt u dit op de website lezen.
Mocht de kwestie na overleg met de directie voor u alsnog niet op een bevredigende wijze zijn opgelost, dan kunt u uw klachtneerleggen bij de Voorzitter van het College van Bestuur van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden. U kunt ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH. Op grondvan de klachtenregeling mag u ook direct een klacht indienen bij de Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO),waarbij de SCOH is aangesloten. Het beleid van de GCBO is erop gericht dat klachten zoveel mogelijk binnen de (school)organisatiezelf worden opgelost. In het kader van dit beleid verwijst de GCBO zaken die nog niet voldoende binnen de organisatie zelf zijn behandeld, naar de organisatie terug met als doel dat binnen de organisatie alle wegen worden bewandeld om tot oplossing van de klacht te komen. Kan de klacht niet naar tevredenheid worden opgelost, dan neemt de GCBO de klacht uiteraard in behandeling. Gelet op het beleid van de commissie geven wij u het advies om een klacht in eerste instantie op te lossen op schoolniveau en – indien dit niet leidt tot een voor u bevredigende uitkomst – de zaak voor te leggen aan het bestuur van de SCOH, in de persoon van de Voorzitter van het College van Bestuur.
Bij klachten over seksueel geweld of seksuele intimidatie verzoeken we u direct de directeur van de school of de Voorzitter van het College van Bestuur van de SCOH op de hoogte te brengen. Ook kunt u contact opnemen met de vertrouwensinspecteur op telefoonnummer 0900 – 1113111.
De klachtenregeling kunt u vinden op de website van de SCOH:www.scoh.nl
Meldplicht en meldcode:
Elke werknemer van SCOH heeft een wettelijke Meldplicht indien een vermoeden bestaat dat een medewerker zich schuldig heeft gemaakt aan ernstig grensoverschrijdend gedrag. Het bestuur informeert de Landelijke Vertrouwensinspecteur (van de Onderwijsinspectie)over alle ontvangen meldingen. De contactpersoon van onze school valt ook onder de wettelijke Meldplicht. De Meldplicht geldt daarentegen niet voor de externe Vertrouwenspersoon. Deze heeft een geheimhoudingsplicht. Meer informatie kunt u vinden op www.gcbo.nl.
Vertrouwenspersoon:
Als u van mening bent dat uw klacht onvoldoende serieus wordtgenomen, kunt u altijd contact opnemen met de extern vertrouwenspersoon van de SCOH.De taak van de vertrouwenspersoon is na te gaan of de klacht opgelostkan worden door bemiddeling of dat er aanleiding is totverdere stappen ondernemen. Desgewenst begeleidt de vertrouwenspersoonu bij de verdere procedure. Op de website www.centrumvertrouwenspersonenplus.nl vindt u meer informatie.