Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen drie keer per jaar een schriftelijk rapport. Dit rapport is er om de leerling te stimuleren een taak voort te zetten of om ze te stimuleren het werk nog beter te doen. Daarnaast is het rapport er om ouders te informeren over de voortgang en het niveau waarop de leerling presteert. Voor de kleuters is het observatie-instrument ‘KIJK!’ de basis van het gesprek met ouders. De ouders van de leerlingen van groep 1-2 ontvangen tweemaal per jaar het KIJK!-rapport.
Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek.
Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek.Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat het ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), zodat deze gebruikt kunnen worden voor onder- zoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen.
Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor anderen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de regels van het CBS.
Bezwaar gebruik gegevens
Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoons- gegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijs- wetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoons- gegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen te laten weten als u bezwaar heeft. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via [email protected]. Het bestuur zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.
Het juiste advies is van groot belang voor een succesvolle schoolcarrière. Bij een te laag advies kunnen leerlingen ongemotiveerd raken, bij een te hoog advies bestaat de kans op afstroom naar een lager niveau, wat vaak een negatief effect op het zelfvertrouwen van een kind heeft. Als een leerling op de middelbare school start op een haalbaar, maar uitdagend niveau, heeft het de grootste kans op ontwikkeling én in sommige gevallen op stroom naar een hoger niveau.
De adviesprocedure is om deze redenen een traject dat op Nutsschool Woonstede zorgvuldig wordt doorlopen. In groep 7 krijgen leerlingen een preadvies. In groep 8 wordt de procedure geïntensiveerd en volgt het voorlopige en definitieve basisschooladvies. Bij de samenstelling van het (voorlopig) basis- schooladvies zijn de volgende personen betrok- ken: de leerkrachten groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie.
Het voorlopige basisschooladvies wordt enerzijds gebaseerd op de cognitieve mogelijkheden van een leerling. De middelen die hiervoor gebruikt worden zijn de rapporten, de methodeafhankelijke toetsen, methodeonafhankelijke toetsen en het leerlingvolgsysteem.
Anderzijds wordt er gekeken naar de werkhouding, het zelfstandig werken, de leermotivatie, de huiswerkattitude, het doorzettingsvermogen, het zelfvertrouwen, de talenten, de interesses, deconcentratie en de leerbehoeften. Hiervoor worden de observaties van de leerkrachten gebruikt en de gegevens van de rapporten van de voorgaande jaren. De zwaarte bij het advies ligt op de methodeonafhankelijke toetsen, zoals de Cito-toetsen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een school moet een plek zijn waar kinderen zich veilig voelen. Als kinderen goed in hun vel zitten, gaat het leren beter. Hoe je met elkaar omgaat op een school, is niet voor iedereen hetzelfde. Wij als school besteden daar veel aandacht aan, onder andere door de methode de Vreedzame School. Ook hebben wij een leerkracht die de Master Sen heeft behaald.
In januari 2016 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan onze school. De Onderwijsinspectie kende het basisarrangement toe. Negen van de tien indicatoren waren goed. Het verslag van de Onderwijsinspectie staat op onze website.
In 2021 heeft de Onderwijsinspectie een themabezoek gebracht aan Woonstede. Het thema was 'Gevolgen van de coronacrisis in het basisonderwijs’. Van dit themabezoek is geen verslag gemaakt.