Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Nutsschool Woonstede werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat onze leerlingen in een klas zitten met leeftijdsgenootjes. We hebben drie groepen 1-2 en van groep 3 tot en met 8 steeds één klas per leerjaar. Daarbij streven we naar een brede bezetting in de klas. Dat wil zeggen dat er regelmatig twee medewerkers in de klas aanwezig zijn. Zo geven we leerlingen de aandacht die ze verdienen en kunnen we signaleren wanneer de leerlingen extra hulp of juist meer uitdaging nodig hebben. Er is dan ook meer tijd en rust om te benoemen wat leerlingen bereikt hebben. Zo kunnen we gericht hun vooruitgang monitoren. Zodat leerlingen zelf zien, voelen en ervaren dat ze trots op zichzelf kunnen en mogen zijn.
Onze missie
Op Nutsschool Woonstede ontwikkelt een leerling zich in een veilige en plezierige sfeer, waarbij de nadruk ligt op het bevorderen van de sociale, emotionele en cognitieve groei van de leerlingen.
Onze visie
Ieder kind is uniek en heeft talenten waar het trots op mag zijn. Op Nutsschool Woonstede mogen ze die talenten ontdekken en helpen wij ze te ontwikkelen in een uitdagende, vreedzame en plezierige omgeving.
Per groep wordt een weekplanning gevolgd. De weekplanning bevat vaste onderdelen. Daarnaast wordt gekeken naar de instructiebehoeften van een groep.
Zindelijkheid
Wij gaan ervan uit dat uw zoon of dochter zindelijk is en dus geen luier meer draagt. Wij begrijpen dat een ‘ongelukje’ kan gebeuren. Wij vragen u daarom altijd in de schooltas een schone onderbroek, broek en sokken mee te geven. Mocht uw kind in zijn/haar broek hebben gepoept, dan zullen wij u bellen en u verzoeken zelf uw kind te komen verschonen.Wennen en trakteren
Ongeveer vier weken voordat een leerling mag starten sturen wij een uitnodiging. Voordat de eerste schooldag start mogen nieuwe leerlingen al een paar keer komen wennen bij ons op school. De groepsleerkrachten maken hiervoor telefonisch een afspraak met de ouders. Nadat een kind 4 jaar is geworden kan hij/zij bij ons op school starten. De eerste schooldag is al spannend genoeg. Daarom is het niet toegestaan om te trakteren bij de start. Er kan vanaf vijf jaar getrakteerd worden passend bij ons traktatiebeleid. Deze informatie ontvangt u via onze ouderapp. Voor vragen en inspiratie kunt u bij het schoolteam terecht.
Per groep wordt een weekplanning gevolgd. De weekplanning bevat vaste onderdelen, zoals vijf uur rekenen. Daarnaast wordt gekeken naar de instructiebehoeften van een groep.
De Interne begeleider
Op iedere basisschool werken interne begeleiders (IB’ers). Zij zijn gespecialiseerd in de ondersteuning van leerlingen en staan in contact met professionele externe partijen in het geval daar behoefte aan is. Zij zijn daarom aanwezig bij gesprekken wanneer er zorgen of vragen zijn over de ontwikkeling van een leerling.
Doublure
Een van de pijlers van ons onderwijs is dat we op onze school toewerken naar het optimaal afstemmen van onze lessen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op Nutsschool Woonstede werken we volgens de principes van handelings- en opbrengstgericht werken (HGOW). Hierdoor werken leerlingen op het niveau van de groep en wordt er rekening gehouden met de individuele onderwijs- en instructiebehoefte.
Sommige leerlingen krijgen extra oefenstof, anderen krijgen juist wat extra uitdaging.
Zo proberen we zo goed mogelijk te voorkomen dat leerlingen ver achterlopen of zich juist vervelen in de klas. In principe doorloopt een leerling in acht jaar de basisschool. In sommige gevallen zijn er toch redenen om een kind een jaar over te laten doen. Er wordt daarbij gekeken naar gedrag, motivatie en werkhouding. Deze beslissing
wordt met een zorgvuldig traject vooraf genomen. Hierbij staat het belang van het kind altijd voorop.
Wij trachten in goed overleg met de ouders tot een gezamenlijke beslissing te komen, maar uiteindelijk beslist de school.Planmatig werken
Ieder kind is verschillend en heeft verschillende behoeften. Onze leerlingen dus ook. Voor iedere klas wordt daarom een groepsplan voor de vakken spelling, rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen gemaakt. In dit groepsplan worden leerlingen op basis van onderwijsbehoeften verdeeld in drie groepen.Externe bijles
Soms wordt de school gevraagd om contact te hebben met een extern bijlesbureau. De school stuurt hiervoor, afhankelijk van de duur van het gesprek met de intern begeleider, een factuur naar het bureau.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities van de school staan beschreven in het schoolplan en in het jaarplan.
Kleuterverlenging in groep 1 en 2
Kleuters leren spelenderwijs. In groep 1 en 2 ligt de nadruk op de emotionele en motorische ontwikkeling. We volgen zorgvuldig de voortgang om te bepalen of een leerling klaar is voor de volgende stap. Het tempo waarin leerlingen zich ontwikkelen, komt namelijk niet altijd overeen met de standaard overgang tussen de leerstof- jaarklassen.
Het is van groot belang dat leerlingen met de juiste basis aan de volgende leerstofjaarklas beginnen. Op basis van de dagelijkse observaties van het schoolteam, eventuele externen en met behulp van diverse meetinstrumenten, registreren de leerkrachten alle bevindingen. In januari en juni leggen zij de ontwikkelingslijnen vast met het leerlingvolgsysteem KIJK. Vanuit deze registraties kan blijken dat de school ervoor kiest de kleuterperiode te verlengen, zowel in groep 1 als in groep 2.
Specifiek bij de leerlingen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn, onderzoekt de school of verlenging wenselijk is. De cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt zijn leidend.
In de uiteindelijke beslissing wordt meegenomen:
- De cognitieve ontwikkeling van de leerling; beginnende geletterdheid en gecijferdheid.
- De motorische ontwikkeling van de leerling.
- De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerling.
- De spraak-taalontwikkeling van de leerling.
- Taakgerichtheid, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen.
- Observaties van de leerkracht middels de leerlijnen van KIJK!.
- Eventuele externe onderzoeken/gegevens.
Het nemen van een beslissing is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de leerkracht,
de intern begeleider en de directie. De ouders worden in een zo vroeg mogelijk stadium geïnformeerd en betrokken bij de afwegingen, voordat er een besluit kan worden genomen.