Nutsbasisschool Bezuidenhout

Merkusstraat 19 2593 TL Den Haag

Schoolfoto van Nutsbasisschool Bezuidenhout

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Al onze leerlingen doen mee aan de eindtoets. De leerlingen die niet zijn meegenomen in het berekenen van bovenstaande scores, zijn leerlingen die tekort bij ons op school hebben gezeten om de resultaten aan ons onderwijs te koppelen. Hierdoor ontstaat een reëel beeld van de resultaten van ons onderwijs op het gebied van cognitieve kennis en vaardigheden. Wij zijn trots op deze resultaten die zowel leerlingen als collega's bereikt hebben door dagelijks veel werk te verzetten. Samen werken we aan de kwaliteit van ons onderwijs. Dit doen we niet alleen op het cognitieve vlak, maar ook andere gebieden als sociale vaardigheden en creativiteit krijgen bij ons ruimschoots aandacht. Dat kan ook niet anders want de gebieden kennis, creativiteit en sociaal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af.

Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Twee keer per jaar wordt er bij onze kinderen de Cito-toetsen afgenomen. Dit zijn:

  • Drieminutentoets groep 3 (januari, maart, mei)
  • DMT/AVI groep 4 t/m 8 (oktober, maart, mei)
  • Herfstsignalering groep 3 (november)
  • Technisch lezen groep 3 (juni)
  • Technisch lezen groep 4 t/m 7 (januari, juni)
  • Technisch lezen groep 8 (november)
  • CITO Spelling groep 3 t/m 7 (januari, juni)
  • CITO Spelling  groep 8 (november)
  • Cito Rekenen en wiskunde groep 3 t/m 7 (januari, juni) 
  • Cito Rekenen en wiskunde groep 8 (november) 
  • Cito begrijpend lezen groep 3 t/m 7 (januari, juni) 
  • Cito begrijpend lezen groep 8 (november) 
  • Cito Eindtoets groep 8 (april)

In de groepen 3 tot en met 8 wordt er aan de hand van deze gegevens in combinatie met de methodegebonden toetsen groepsplannen gemaakt, waarbij de leerlingen op verschillende niveaus worden ingedeeld zodat ze de juiste instructie krijgen.

De school analyseert de resultaten in het leerlingvolgsysteem op leerling- én schoolniveau. Waar dat nodig is, plegen we een (of meerdere) interventies.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overzicht afspraken, tijdpad bij advisering, aanmelding en plaatsing Voortgezet Onderwijs  

In de tekst hieronder worden enkele afkortingen gebruikt:

  • BOVO:  Werkgroep die de overgang tussen basis en voortgezet onderwijs organiseert
  • BSA:      Basisschooladvies
  • CITO:     Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling, leverancier van onze toetsen
  • LVS:       Leerlingvolgsysteem
  • M7/E7: Toets uit LVS die Medio of Eind groep 7 wordt gemaakt
  • OT:         Onderwijs Transparant, digitaal systeem waarin de overdracht van leerlinggegevens van de basisschool naar de VO-school is geregeld.
  • PO:        Primair (=Basis-) Onderwijs
  • VO:        Voortgezet Onderwijs  

Inleiding

Ons onderwijs is gericht op ontwikkeling. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen met het Leerlingvolgsysteem. De gegevens hieruit gebruiken we bij de advisering voor het VO. Daarnaast tellen ook observaties van de leerkracht en de methodegebonden toetsten evenredig mee. We streven er naar om bij het opstellen van de formatie er voor te zorgen dat de leerkracht(-en) van groep 7 met de groep mee gaat naar groep 8.   

Groep 7 Aan Begin van groep 7 bespreken we met de ouders het uitstroomprofiel. Er is ook een algemene toelichting op papier. Met deze stappen bereiken we, dat ouders bij de daadwerkelijke advisering niet verrast worden. Mede daarom vermelden wij vanaf groep 3 de resultaten van de LVS-toetsen op het rapport.   

Groep 8 Begin september bekijkt de leerkracht van groep 8 samen met de intern begeleider of er leerlingen zijn die in aanmerking zouden kunnen komen voor vervolgonderwijs op een praktijkschool of op een school voor VMBO met Leerwegondersteuning (LWOO). De ouders van deze leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar een uitnodiging voor overleg en voorlichting over zaken als een afwijkende procedure en het afnemen van de NIO-toets. Medio oktober is de regionale BOVO-procedure bekend en geven we een voorlichtingsavond aan de ouders van de leerlingen in groep 8. Hierbij komen de procedure van aanmelden en plaatsing, de totstandkoming van het BSA, de opbouw van het VO en het gehele tijdpad aan de orde. In november worden de toetsen B8 toegevoegd aan het LVS.  

Eind november stellen de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directie het advies vast. We gebruiken daarvoor de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, de resultaten van de methodegebonden toetsen, de observaties van de leerkracht op het gebied van werkhouding, werkaanpak, huiswerkattitude en zelfstandigheid. Als laatste betrekken we ook de thuissituatie van de leerling er bij. Als er onduidelijkheid is over situaties uit voorgaande leerjaren, worden ook de leerkrachten uit die jaren geraadpleegd.

Begin december wordt het advies meegedeeld aan de ouders. We doen dit in een persoonlijk gesprek met ouders en leerling. We leggen daar het advies neer en onderbouwen dat met onze overwegingen. Ouders die zich niet kunnen vinden in het BSA kunnen op school terecht. We geven dan nog een keer onze overwegingen aan en bieden ouders de mogelijkheid om via de reguliere klachtenprocedure hun onvrede over het advies of de gevolgde procedure aanhangig te maken. De leerkracht van groep 8 verzorgt voor iedere leerling een onderwijskundig rapport in het digitale systeem van de gemeente Den Haag. Dit gebeurt in de maand januari. Aan de ouders wordt een kopie van het onderwijskundig rapport overhandigd. In het laatste schooljaar wordt door de leerlingen van groep 8 een bezoek gebracht aan een school voor Voortgezet Onderwijs. We geven ouders het advies meerdere open dagen van school voor Voortgezet Onderwijs te bezoeken.  

Eind januari ontvangen de leerlingen  een aanmeldcode en het advies op papier. Met dit document kan op één VO-school worden aangemeld. Tijdens de eerste aanmeldperiode sporen we ouders die dat nog niet hebben gedaan, aan om hun zoon of dochter voor het einde van de periode aan te melden. Aan het einde van deze periode horen de ouders of hun kind is aangenomen. Als dat om de een of andere reden niet is gelukt gaan we samen met de ouders en de leerling bekijken welke mogelijkheden er dan voor handen zijn.  

Eind maart zijn alle leerlingen uit groep 8 geplaatst op een school voor VO.  

Medio april doen de leerling in groep 8 mee aan de Centrale Eindtoets (de voormalige CITO-toets). De uitslag van deze toets wordt toegevoegd aan het leerlingdossier in OT. Mogelijk geeft de uitslag van de CITOt-oets aanleiding tot nader overleg tussen ouders en school. Bij een uitslag die ligt boven het BSA zullen wij het BSA heroverwegen. Dit doen we in samenspraak met ouders, waarbij de uiteindelijke beslissing over de aanpassing aan de school is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen worden voorbereid op het vervolgonderwijs én tot een actieve deelnemer aan de maatschappij. Hiertoe moeten kinderen goede omgangsvormen aangereikt krijgen, kunnen samenwerken, kunnen luisteren naar een ander en zich kunnen inleven in een ander. Dit zijn vaardigheden die we dagelijks met de kinderen oefenen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Samen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Nutsschool Bezuidenhout heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven