Nutsschool Laan van Poot

Laan van Poot 355 2566 DA Den Haag

  • Schoolfoto van Nutsschool Laan van Poot
  • Schoolfoto van Nutsschool Laan van Poot
  • Schoolfoto van Nutsschool Laan van Poot
  • Schoolfoto van Nutsschool Laan van Poot
  • Schoolfoto van Nutsschool Laan van Poot

Het team

Toelichting van de school

De leeftijdsverdeling van het personeel is verspreid. Er is een mooie mix van jonge, middelbare en oudere leerkrachten. Het team bestaat uit ongeveer 20 personen, zowel mannen als vrouwen.

Van het onderwijzend personeel werkt er een aantal personen fulltime. De overige personeelsleden werken parttime. 

Er staan maximaal 2 leerkrachten voor 1 groep.

In het schooljaar 2023-2024 is er een zij-instromer werkzaam op Nutsschool Laan van Poot.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms is een leerkracht ziek of om een andere reden afwezig. Op de volgende manieren proberen wij dan de groepen op te vangen: 

  • Collega’s die parttime werken worden gevraagd om extra te werken.
  • LIO-student inzetten
  • Onderwijsassistent inzetten
  • Zij-instromer inzetten
  • Invallers inzetten via de vervangingspool of via verschillende uitzendbureaus.

Wij proberen dat de extra ondersteuning (begeleider ondersteuningsgroep, kindercoach) en vakuren zoveel mogelijk door kunnen gaan. Heel soms lukt dit niet en worden deze leerkrachten ook ingezet om een groep op te vangen. In noodgevallen, wanneer het echt niet ander kan wordt er een groep naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerkrachten

Zij verzorgen het onderwijs in de groep en hebben de meeste contacten met uw kinderen. Alle kinderen werken onder leiding van één of twee leerkrachten. Zij rapporteren aan de ouders en intern begeleider de voortgang van het leer- en ontwikkelingsproces van het kind. De leerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt voor ouders met vragen.

Onze school hanteert een leerstofjaarklassen- systeem, waarbinnen gedifferentieerd onderwijs wordt gegeven. Wij hebben combinatiegroepen in1/2. 

Onderbouw

Onderbouw De onderbouw bestaat uit de kleutergroepen 1/2A, 1/2B en 1/2C. Deze groepen zijn heterogeen; de leerlingen zitten gemiddeld twee jaar in dezelfde groep met verschillende leeftijden. Door het werken met een heterogene groep krijgt de sociaal-emotionele ontwikkeling een impuls doordat de oudere kinderen de jongere kleuters helpen. Het houdt in dat je een keer jongste, middelste en oudste bent en dat verhoogt het gevoel van eigenwaarde.
Kleuters leren spelenderwijs en vanuit hun eigen belevingswereld. Ook doen we dit door middel van spel. Spelend en ontdekkend leren is in de kleuterperiode erg belangrijk en daar ligt ook de aandacht op.
Wij werken aan thema’s dat de fantasie en interesse van de kinderen op verschillende vlakken prikkelt. De onderwerpen van deze thema’s zijn divers. Vanuit deze context bieden wij de kleuters een passend aanbod op verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo leest de leerkracht prentenboeken die met het thema te maken hebben (woordenschat en beginnende geletterdheid) voor, worden er kringgesprekken gehouden over het thema (wereldoriëntatie), spelen de kinderen situaties uit deze boeken na in de poppenhoek (rollenspel, fantasie en mondelinge taal, sociaal-emotionele ontwikkeling), doet de leerkracht in de kring tel- en rekenspelletjes met de kinderen (beginnende gecijferdheid), mogen de kinderen in de schrijfhoek woordjes van het thema stempelen (beginnende geletterdheid), maken de kinderen knutsel -en tekenwerkjes n.a.v. het thema (fijn motorische ontwikkeling) en zo meer. In de kleutergroepen wordt tijdens de speel-/werklessen gewerkt met allerlei verschillende ontwikkelingsmaterialen. Dit zijn aantrekkelijke materialen die een bepaalde ontwikkeling kunnen stimuleren. Dit kan zijn: tellen, taal, kleuren, begrippen, vormen etc.  
Leerkrachten begeleiden de kleuters in hun ontwikkeling met behulp van een leerlingvolgsysteem om te zorgen dat de ontwikkeling  van de kleuter zich ook daadwerkelijk ontwikkelt. In de kleine kring wordt er van alles aan voorbereidende taal of rekenvaardigheden aangeboden. Om de kleuters een zelfstandige en taakgerichte werkhouding aan te leren, maken kleuters elke week een aantal ‘taakjes’ (ontwikkelingsmaterialen)en plannen dit zelfstandig. De leerkracht stimuleert, begeleidt en houdt bij hoe de kinderen deze taakjes maken. Voor de kleuters is er veel ruimte om te spelen en te ontdekken in de hoeken en met de verschillende materialen.
De oudste kleuters worden in groep 2 voorbereid om naar groep 3 te gaan. Daarom worden de oudste kleuters extra uitgedaagd op voorbereidend taal-, reken- en motorisch gebied.
Ook is er veel aandacht voor spel en beweging in de kleutergroepen. Er wordt elk dagdeel buiten gespeeld, de kleuters hebben twee keer per week gymnastiek in de gymzaal van een vakdocent en één keer per week muziek van een vakdocent.

Middenbouw

In de middenbouw van de Nutsschool Laan van Poot leggen we een stevige basis voor het leerproces van onze leerlingen. Met trots presenteren we een onderwijsprogramma dat gericht is op het bevorderen van aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen, vanaf groep 3. Onze aanpak in groep 3 en 4 is gestructureerd en doelgericht, waarbij er veel aandacht is voor bewegend leren en spel. Binnen de klassikale onderwijsomgeving van de middenbouw hebben wij oog voor de unieke behoeften van elke leerling. We passen gedifferentieerd onderwijs toe, wat betekent dat we ons onderwijsaanbod afstemmen op de verschillende leerstijlen, niveaus en interesses van onze leerlingen. Op die manier bieden we een gepersonaliseerde leerervaring die aansluit bij hun individuele capaciteiten en talenten. Naast gedifferentieerd onderwijs hechten wij ook veel waarde aan zelfstandig werken. Tijdens deze momenten krijgen onze leerlingen de ruimte om zelfstandig aan opdrachten te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, zodat ze kunnen groeien in zelfvertrouwen. Uiteraard met voldoende begeleiding en sturing vanuit de leerkrachten. De middenbouw van de Nutsschool biedt een stimulerende leeromgeving waarin we de unieke talenten van onze leerlingen naar voren laten komen. We streven ernaar om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolloopbaan en hen voor te bereiden op de uitdagingen van de bovenbouw en het leven buiten de schoolmuren. Samen met ons betrokken en deskundig team van leerkrachten creëren we een veilige en inspirerende omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. We stimuleren nieuwsgierigheid, creativiteit en een positieve leerhouding, zodat onze leerlingen met plezier naar school komen en het beste uit zichzelf halen.

Bovenbouw

De bovenbouw bestaat uit de groepen 5, 6, 7 en 8. In deze groepen worden de vakken blits (begrijpend lezen van informatieve teksten en studievaardigheden) geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek (de wereldoriënterende vakken) systematisch aangeboden. Het begrip huiswerk wordt in groep 5 geïntroduceerd. In groep 8 worden de leerlingen voorbereid op het voortgezet onderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind heeft recht op een passende onderwijsplek. Daarom is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Deze wet bepaalt dat schoolbesturen ervoor verantwoordelijk zijn dat elk kind een passende onderwijsplek heeft. Hierbij worden we ondersteund door het Samenwerkingsverband SPPOH. Zij bieden iedere school een Begeleider Passend Onderwijs. Deze is beschikbaar voor de intern begeleider voor overleg en advies. Daarnaast kan hij/zij observeren in de klassen en advies geven aan de leerkrachten.

Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. Groepsleerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer deze moeizaam of problematisch verloopt, wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en wie deze ondersteuning kan bieden. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en eventueel volgt een nadere bespreking tijdens de MDO-besprekingen  van de school. Dit MDO ( multi disciplinair overleg ) geeft advies over de ondersteuning die zij nodig acht voor het kind. In het MDO zitten onder meer de intern begeleider, directeur, de schoolarts/schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en op afroep andere deskundigen. Hiervoor is altijd (schriftelijke) toestemming van beide ouders/verzorgers nodig. Ook de ouders/verzorgers en het kind worden bij de bespreking in het MDO betrokken en uitgenodigd. In bepaalde situaties vragen school en ouders/verzorgers dan extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband. Uiteraard worden deze stappen in overleg genomen.

Op Nutsschool Laan van Poot wordt onderwijs op maat in de groep gegeven.

Wanneer een kind extra zorg buiten de groep nodig heeft, zijn er specialisten op school aanwezig om ondersteuning te bieden:

* intern begeleider

* kindercoach

* begeleider ondersteuningsgroep ( Vervanging van RT/ plusklasbegeleider ) In de nieuwe zorgstructuur ( zie interne zorgplan op de website) wordt er gesproken van een ondersteuningsgroep. Hierin worden leerlingen ondersteund, die extra zorg nodig hebben.

* schoolmaatschappelijk werker

* kinderfysiotherapeut

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Nutsschool Laan van Poot blijft zich constant ontwikkelen.

In het schoolplan van de school de school staan ambities beschreven voor de komende vier jaar.

Voor de extra ondersteuning van de leerlingen en de leerkrachten hebben wij op school een remedial teacher die ingezet wordt in de groepen 5 tot en met groep 8  en een onderwijsassistent die wordt ingezet in de groepen 1 tot en met 4.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal De Bosuiltjes is een voorschoolse educatieve voorziening. Zij zitten in het gebouw van de Nutsschool Laan van Poot.

Op de peuterspeelzaal kunnen kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar een aantal ochtenden per week komen spelen.

Oudere peuters (vanaf 3 jaar en 2 maanden) kunnen op maandag- en donderdagmiddag blijven voor de middag-uiltjes. Het belangrijkste doel van een peuterspeelzaal is ontwikkelingsstimulering, contact met leeftijdsgenootjes en spelenderwijs voorbereiden op de overgang naar de basisschool. Veiligheid en geborgenheid, sfeer en gezelligheid zijn belangrijke basisvoorwaarden op onze peuterspeelzaal. Het kind 'hoeft nog niet', de peuter mag zich in alle vrijheid - al spelend - ontwikkelen.

Voor meer informatie kunnen ouders terecht op de website www.debosuiltjes.nl 

Met vriendelijke groet, Linda Veerhuis

Eigenaar kinderopvang De Bosuiltjes?

06 14185650

info@debosuiltjes.nl 

www.debosuiltjes.nl 

Terug naar boven