Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onderwijstijd
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. In de eerste 4 schooljaren (onderbouw) moeten leerlingen minimaal 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) is dat 3.760 uur. De inspectie van het Onderwijs let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.
Voor meer informatie kunt u de volgende site bezoeken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/overzicht-aantal-uren-onderwijstijd
De kinderen in groep 1-2 werken elke dag een half uur langer dan zij dagelijks verplicht zijn, daardoor maken zij meer onderwijsuren dan de verplichte 7520 na 8 jaren basisonderwijs. Door deze extra onderwijstijd kunnen we jaarlijks een aantal extra studiemiddagen inplannen voor de onderbouw, de zogenaamde ‘onderbouwvrije middagen voor groep 1-2’.
Op OBS De Notenkraker bieden wij alle leerlingen de basisondersteuning. Wanneer een leerling meer ondersteuning nodig heeft, dan wordt overgegaan tot extra ondersteuning geboden. De overgang van basisondersteuning naar extra ondersteuning markeert de overgang van schoolniveau naar het niveau van het samenwerkingsverband. Op schoolniveau spreken we over handelingsgericht werken en op het niveau van het samenwerkingsverband spreken we over handelingsgericht arrangeren (HGA). We spreken over handelingsgericht arrangeren als de interventies die nodig zijn voor leerling/leerkracht en/of ouder boven het niveau van de basisondersteuning uitstijgen. Dit handelingsgericht arrangeren vindt plaats tijdens het multidisciplinair overleg (MDO). Voor leerlingen die op dit niveau ondersteuning nodig hebben, wordt een MDO georganiseerd. Een leerling wordt aangemeld voor een MDO als:
- In de leerlingbespreking is geconstateerd dat de afgesproken interventies onvoldoende of geen resultaat hebben gehad.
- De school een zorgvraag heeft waarbij de expertise van de leden van het MDO gevraagd wordt.
- De school bij aanmelding van een nieuwe leerling inschat dat de leerling onderwijsbehoeften heeft die buiten de basisondersteuning vallen.
- De situatie van de leerling dusdanig ingrijpend is veranderd dat een leerling onderwijsbehoeften heeft die de school niet (meer) kan bieden.
Bij De Notendop heerst een warme, gezellige sfeer. Uw kind (van 2 jaar en 6 maanden tot 4 jaar) kan hier samen met leeftijdsgenootjes spelen en deelnemen aan activiteiten. Wij helpen uw kind in zijn of haar ontwikkeling op de weg naar het basisonderwijs. En uw kind heeft garantie op een plek bij OBS de Notenkraker in groep 1/2. En door een goede samenwerking tussen Grow-UP en OBS De Notenkracht vindt er een warme overdracht plaats en maken de leerlingen die gaan doorstromen alvast kennis met het basisonderwijs.