De Leeuwerikhoeve

Walenburg 25 2591 BR Den Haag

  • Schoolfoto van De Leeuwerikhoeve
  • Schoolfoto van De Leeuwerikhoeve
  • Schoolfoto van De Leeuwerikhoeve
  • Schoolfoto van De Leeuwerikhoeve
  • Schoolfoto van De Leeuwerikhoeve

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie kijkt bij de schoolresultaten naar de referentieniveaus. Zo is het een vereiste dat van de leerlingen in groep 8, elke school in Nederland een minimale score van 85% behaalt (dit is referentieniveau 1F bij taal, lezen en rekenen). Daarnaast wordt er ook gekeken naar de score bij de referentieniveaus 2f (taal en lezen) en 1S (rekenen). Bij deze score heeft iedere school een signaleringswaarde. Bij onze school is dat 37,5%.

Voor het jaar 2020 zijn geen gegevens voorhanden omdat de kinderen die toen in groep 8 zaten, vanwege Corona geen eindtoets hebben gemaakt. Kinderen hebben wij op hun individuele niveau gevolgd en hebben wij ondanks Corona een mooie vooruitgang gezien bij kinderen en een goed passend advies kunnen geven richting het VO.

In 2021 hebben 89,47% leerlingen van groep 8 het referentieniveau 1F gehaald.
In 2021 hebben 40,35% leerlingen van groep 8 het referentieniveau 2F/1S gehaald.

Hiermee zitten wij netjes boven de ondergrens van de inspectie. Belangrijker is dat we vervolgens de eigen gestelde ambitie behalen. Op één leerling na hebben alle kinderen de ambitieus gestelde ambitie behaald en daar zijn we trots op!
De werkwijze, aandacht voor zelfstandigheid, rust op school, betrokkenheid van leerkrachten, ouders en leerlingen, veiligheid, moderne methodes enz. zorgen voor dit resultaat. Uit elke leerling het beste halen is ons doel.

Daarnaast biedt de school ook kansen en ruimte aan leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. Hier zetten wij o.a. de extra NPO gelden voor in.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht werken

Het onderwijs moet passend zijn bij de kinderen. Ieder kind moet naar zijn/haar eigen mogelijkhedenpresteren. Wij vinden daarom dat het kind zijn eigen norm is en daarom bepalen wij voor alle kinderen (vanaf groep 3) individuele streef doelen voor rekenen, (begrijpend) lezen en spelling. In de bovenbouw kijken we hierbij ook naar de referentieniveaus en bepalen wij een eigen schoolambitie.

De (al ingezette) ontwikkelingen op De Leeuwerikhoeve ondersteunen deze wijze van werken om passende opbrengsten te bereiken. Onderwijs op maat is het uitgangspunt bij ons op school en daarom wordt er ook groepsdoorbroken gewerkt. Zo kunnen kinderen van en met elkaar leren en kunnen wij beter inspelen op individuele leerbehoeften.

Met de leerkrachten evalueren wij meerdere malen per jaar de aanpak en de ontwikkelingen van de kinderen in de klas. Hierbij kijken wij niet naar groepsgemiddelde, maar naar de individuele ontwikkeling van ieder kind en of de geformuleerde doelstelling is behaald. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

DE OVERGANG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS

De stap naar het voortgezet onderwijs is altijd een belangrijk moment. De school kijkt bij het maken van een advies naar een hoop factoren zoals de toets-resultaten van methode en niet-methode gebonden toetsen, de inzet en het gedrag. De verwijzing naar het voortgezet onderwijs vindt plaats door de leerkracht van groep 8 in samenspraak met de intern begeleider, de leerkracht van groep 7 en de directeur. In groep 7 nemen wij de Cito Entree-toets af. De Entreetoets is binnen het Cito Volgsysteem een krachtig instrument dat inzichtelijk maakt welk advies het beste bij een leerling zou passen. Vervolgens geven wij eind groep 7 een (bandbreedte)advies. Dit advies is een combinatie van bijvoorbeeld HAVO/VWO of VMBO KADER/VMBOTL. Voorafgaand aan de Entreetoets organiseren wij voor ouders een informatieavond.

In groep 8 organiseren wij een tweede voorlichtingsavond met onderwerpen als de Centrale eindtoets, de structuur van het voortgezet onderwijs en het tijdspad voor inschrijving op een VO school. In december ontvangen alle kinderen hun voorlopig advies, in januari een definitief schooladvies en half april wordt de Centrale Eindtoets afgenomen. Wanneer de uitslag van de Centrale eindtoets binnen is, wordt er met de ouders van kinderen waarbij het advies heroverwogen wordt, een afspraak gemaakt. De overdracht van gegevens vindt plaats d.m.v. een onderwijskundig rapport, dat vaak door de leerkracht mondeling wordt toegelicht. De overdrachtsdocumenten worden in Onderwijstransparant (een overdrachtssysteem tussen PO en VO) geplaatst, zodat de VO-school via een digitaal systeem bij alle documenten kan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

DE VREEDZAME SCHOOL

Vanaf schooljaar 2016-2017 is De Leeuwerikhoeveeen ‘Vreedzame School’. De Vreedzame Schoolstreeft ernaar om kinderen te leren:

• op een positieve en zorgzame manier metelkaar om te gaan
• op een democratische manier met elkaarbeslissingen te nemen
• constructief conflicten op te lossen• verantwoordelijkheid te nemen voor elkaaren voor de gemeenschap
• open te staan voor verschillen tussen mensen.

Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedrag regulerende werking van uitgaat. Ouders informeren wij per blok over de inhoud middels een speciale nieuwsbrief. Deze brief versturen wij via Social Schools. Ook zijn er mediatoren uit groep 7 en 8 actief, die een speciale training hebben gevolgd om kleinere conflicten op te lossen tussen kinderen. Wij merken dat de verantwoordelijkheid die de mediatoren krijgen en de voorbeeldrol die zij hebben een positief effect heeft op de sfeer bij ons op school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je mag zijn wie je bent
  • Persoonlijk
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijs inspectie is tevreden over onze school.

In het kader van het ‘Toezichtskader Primair Onderwijs’ houdt de onderwijsinspectie toezicht op alle scholen. In het huidige inspectiekader is het schoolbestuur verantwoordelijk om toezicht te houden op de kwaliteit van zijn scholen. Het laatste inspectiebezoek bij De Haagse Scholen heeft in  2022 plaatsgevonden. Scholen worden dus alleen nog onderzocht wanneer er vanuit het bestuursonderzoek vragen zijn. Onze school is na 2013 niet extra bezocht. Landelijk worden naast bovenstaand onderzoekdoor de inspecteur, themabezoeken afgelegd. Ook onze school heeft hieraan deelgenomen:

Op 12-06-2018 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan onze school rondom een speciaal thema over dyslexie. De informatie die tijdens het onderzoek is verzameld, wordt gebruikt om een landelijk beeld te kunnen geven. De conclusies worden in een landelijk rapport gepubliceerd en in het jaarlijks rapport over de Staat van het Onderwijs. Het bezoek leverde geen rapportage op schoolniveau op, maar kan wel gezien worden als een inspectiebezoek.

Op 05-07-2021 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan onze school rondom een speciaal thema over de gevolgen van corona. Ook hierbij leverde het themaonderzoek geen rapportage op schoolniveau op, maar kan wel gezien worden als een inspectiebezoek.

Terug naar boven