Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op school zorgen wij voor een goede basis waarin wij onze leerlingen voorbereiden op de wereld van morgen. Samen werken en samen leren is een onderwerp wat wij hierin erg belangrijk vinden.
Als een kind 4 jaar is zal hij/zij instromen, in een instroom groep. Na het eerste jaar zal uw kind doorstromen naar een combinatie onderbouw groep 1/2. Wij werken in de gehele onderbouw ook groepsdoorbroken waardoor kinderen nog breder van en met elkaar kunnen leren dan alleen in hun eigen klas.
Vanaf groep 3 werken wij in de basis met leerjaren t/m groep 8. Hier binnen werken wij geregeld groepsdoorbroken. Zo kunnen kinderen die bijvoorbeeld op een hoger niveau rekenen, in een hoger leerjaar de rekenlessen volgen. Andersom komt soms ook voor wanneer kinderen een eigen leerlijn hebben.
Groepsdoorbroken werken gebeurt ook tijdens de themalessen waarin wij alle vakgebieden combineren. Super leuk om samen op onderzoek uit te gaan.
Tot slot is er voor de groepen 4 t/m groep 8 een heel rijk en divers naschools keuzeaanbod. Dit wordt per bouw aangeboden. Kinderen van de groepen 4/5 en 6/7/8 volgen (afhankelijk van hun keuze) de speciale lessen gedurende een periode van ca. 10 weken.
In de onderbouw geven wij net zoveel les als in de andere leerjaren. Wij vinden het belangrijk dat we niet te veel stil zitten en luisteren. Wij willen vooral bezig zijn met veel leuke activiteiten waar we spelen en leren te gelijker tijd. Hier gebruiken wij de methodiek van Speelplezier bij. Snuf, ons konijn, maakt van alles mee waar we veel van leren!
De lestijd rondom verschillende vakgebieden is geen vaststaand gegeven. Ieder kind en iedere groep heeft namelijk een specifieke behoefte waar wij ons onderwijs op aanpassen. Samen in de bouw hebben wij contact met elkaar. Alle vakken worden ruimschoots aangeboden. Uniek is dat wij vakken combineren binnen ons thematisch onderwijs.
Ook hechten wij veel waarde aan bewegen en sporten. Daarom krijgen alle groepen les van een bevoegde vakleerkracht en vanaf groep 3 zelf drie keer in de week.
Een schoolondersteuningsprofiel is een wettelijk verplicht document voor elke school. Een schoolondersteuningsprofiel wordt door een schoolteam opgesteld en het team beschrijft in het profiel op welke manier de school passend onderwijs realiseert.
In het SOP beschrijven wij de wijze waarop wij onze basiszorg realiseren en de extra zorg.
Als extra ondersteuning biedt onze school:
- Tutor in de onderbouw (individuele begeleiding of het werken in kleine groepen)
- RT leerkrachten (gericht op specifieke ondersteuning op taal, maar ook op bijvoorbeeld voor de plusleerling)
- Zaterdagschool voor de groepen 4 t/m 8Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onderwijs dat klaar is voor de toekomst! Hoe ziet ‘de wereld van morgen’ eruit? Daar hebben we samen geen antwoord op. Wel weten we dat bepaalde vaardigheden zoals samenwerken, inzicht in waar je goed in bent en gelukkig van wordt steeds belangrijker worden. Ook blijft een goede basis van de taal- en rekengebiedenbelangrijk. Veel scholen proberen dit te doen vanuit een oud klassikaal lesmodel. Wij vinden dat dit niet meer passend is bij onze visie van onderwijs, waarbij wij kijken naar het individuele kind die in contact staat met de maatschappij om hem heen. Als school werken wij al langer aan deze onderwijskundige verandering. Ook in tijden van corona hebben wij flink doorontwikkeld. In de onderbouw werken we met stamgroepen en zijn er gekoppelde speel- werkblokken. Komend schooljaar zullen wij samen met het gehele team het nieuwe schoolplan schrijven waarin de toekomstvisie van de school komt te staan.
Toekomst gericht en thematisch werken
In de hele school werken wij met thema’s. In alle kleuter groepen (en bij de peuters) werken wij met Speelplezier. Kinderen leren tijdens het thema ontzettend veel over het betreffende onderwerp. Momenteel spelen wij met het thema ‘We spelen lente’. Het is van belang om ook in de andere groepen te werken met thema’s. Vooral omdat kinderen het heel erg leuk vinden. Als kinderen leren leuk vinden, dan zijn zij extra gemotiveerd om meer over het onderwerp te leren. Hierbij leren kinderen dat samenwerken erg belangrijk is en doen zij samen kleine onderzoeken. Kinderen leren hierbij heel erg veel vaardigheden. In de cirkel van 21st eeuwse vaardigheden staan alle vaardigheden waar aan gewerkt wordt beschreven.
Wat wij op school ook erg belangrijk vinden is dat wij het onderwerp van de thema’s terug laten komen tijdens verschillende lessen. Zo sluiten alle lessen van technisch en begrijpend lezen aan bij de thema’s. Maar ook aan andere vakgebieden. In groep 3 gaat het thema bijvoorbeeld over de dierentuin. We leren dan niet alleen maar over de soorten dieren, maar gaan ook kijken naar de openingstijden van de dierentuin. Zo leren we tijdens de rekenles dus ook meer over klokkijken. In de midden en bovenbouw geven wij ook Engels. Het is dan wel extra leuk (en dus leerzaam) om te zorgen dat deze Engelse lessen ook gaan over het thema. Zo gaan kinderen op zoek naar de Engelse namen van bijvoorbeeld planeten.
Kinderen vinden het iedere keer weer ontzettend leuk om met de thema’s te werken en hebben soms zelfs niet door dat zij o.a. heel erg veel leren op het gebied van rekenen en taal. Het ontwerpen van deze lessen is veel werk omdat dit niet om ‘standaard lessen’ vanuit de methode gaat. Dit doen de leerkrachten na de lestijd en vaak ook tijdens studiedagen. Om te zorgen dat wij iedere keer weer een beetje beter worden in het verzorgen van deze lessen is het belangrijk dat collega’s hier ook goed in kunnen samenwerken.
Tot slot willen wij u als ouder ook meer laten zien wat wij aan het einde van een thema hebben geleerd. Ouders worden hiervoor uitgenodigd op school. Zo ziet u waar uw kind aan heeft gewerkt.
Kindcentrum De Leeuwerikhoeve heeft een mooi compleet aanbod van opvang en onderwijs en wij zijn 52 weken in het jaar geopend.
Ons aanbod bestaat uit:
- Openbaar onderwijs met een continurooster
- Peuteropvang vanaf 2,5 tot 4 jaar in dagdelen
- Voorschoolse opvang van 7.30-8.20 uur
- Gratis keuzeaanbod na schooltijd voor de groepen 4 t/m 8
- Naschoolse opvang die aansluitend is op de schooltijden tot 18.30 uur