Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ondanks alle inspanningen vanuit de scholen en het bestuurskantoor is het vinden van vervanging van leerkrachten in het basis- en (voortgezet) speciaal onderwijs is een toenemend probleem aan het worden. Ook op scholen van De Haagse Scholen is het voorgekomen dat bij plotselinge ziekte van een leerkracht geen invaller beschikbaar was. In dit protocol geven we enkele handreikingen hoe in geval van lesuitval zou kunnen worden gehandeld. Uitgangspunt is en blijft om lesuitval zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Ons onderwijs besteedt aandacht aan een brede ontwikkeling van kinderen op cognitief, sociaal-emotioneel, lichamelijk en creatief gebied. Op de Vlierboom ligt de prioriteit bij taal, rekenen en sociaal-emotionele vorming. Kennis en vaardigheden bij deze gebieden ondersteunen de voortgang van het leerproces op alle ontwikkelingsgebieden. Hierbij gebruiken we moderne methoden en ontwikkelingsmaterialen. Een stevige basis biedt kinderen zelfzekerheid en zelfvertrouwen om een volgende stap in hun ontwikkeling te kunnen maken.
Op onze school gebruiken we eigentijdse methodes die voldoen een de kerndoelen en een doorgaande lijn mogelijk maken. De methodes worden als middel gebruikt om de leerdoelen te realiseren. Daarbij wordt het aanbod zoveel mogelijk afgestemd op het niveau en instructiebehoeften van de leerlingen. Voor toetsing van de leerstof maken we gebruik van methode-onafhankelijke (Cito) en methodegebonden toetsen.
We onderscheiden het curriculum in basisvakken, zoals lezen (technisch en begrijpend), taal en rekenen en in kernvakken, zoals expressieve activiteiten, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek.
Daarnaast is een juiste leer- en werkhouding van groot belang om te kunnen ontwikkelen in de aangegeven leerlijnen om de kerndoelen te behalen. Dit behoort ook tot het onderwijsaanbod waarbij u kunt denken aan, bijvoorbeeld sociaal-emotionele ontwikkeling, het bevorderen van actief burgerschap, cultureel erfgoed, studievaardigheden en Engels.
Op obs De Vlierboom bieden we passend onderwijs. Kinderen verschillen ter attentie van interesses en leervermogen, zelfstandigheid en leertempo, creativiteit en de manier waarop ze leren, sociaal-emotionele ontwikkeling en culturele achtergrond.
Wij vinden de volgende onderdelen erg belangrijk en bieden ieder kind de mogelijkheid om dit op de eigen manier te ontwikkelen:
kinderen hebben het recht op een optimale ontwikkeling sociaal-emotioneel en cognitief binnen een veilige omgeving
ouders hebben als partner recht op een goede samenwerking en duidelijke communicatie
zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid zijn van groot belang om bovengenoemde twee punten te kunnen bewerkstelligen.Wij bereiken deze ambitie door middel van het inzetten van HGW, handelingsgericht werken. De volgende uitgangspunten staan centraal:
doelgericht en differentiatie
afstemming en partnerschap tussen ouders, kind en leerkracht
voorzien in de onderwijsbehoeften door middel van positiviteit, constructieve samenwerking en systematische en duidelijke werkwijze.Er wordt onderscheid gemaakt in vijf zorgniveaus. Zorg niveau 0 t/ 3 bevat kinderen die binnen de basisondersteuning van de school vallen. Kinderen in zorgniveau 4 en 5 overstijgen de basisondersteuning. Dit zijn kinderen die extra hulp of begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld vanuit het samenwerkingsverband SPPOH of de geestelijke gezondheidszorg GGZ.
De volgende mogelijkheden worden besproken en afgewogen:
IA aanvraag, individueel arrangement (zorgniveau 4)
TLV aanvraag, toelaatbaarheidsverklaring SO of SBO (zorgniveau 5)Dit alles met als doel recht te doen aan elke individuele leerling optimaal te kunnen leren in een veilige en prettige omgeving.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school werkt aan een beleid op burgerschap en brede ontwikkeling. In de toekomst willen wij ons aanbod op techniekonderwijs verder uitbreiden en willen we nog meer naschoolse activiteiten aanbieden; dit is nu eenmaal per week en zien we graag naar minimaal driemaal per week gaan.
Wij willen de kinderen een breed aanbod geven en hen alles bieden wat zij nodig hebben om op zelfverzekerde en gelukkige wijze naar het Middelbaar onderwijs te gaan. Hier zullen we dus alle acties op ondernemen binnen ons aanbod.