Jan Ligthartschool

Slicherstraat 5 -7 2515 GE Den Haag

  • In groep 1 en 2 staat het spelend leren centraal.
  • In alle groepen hebben we een rijke leeromgeving waar leerlingen met plezier leren.
  • Na schooltijd is er ruimte voor de leerlingen om zich verder te ontwikkelen. Dit kan via de naschoolse activiteiten of sport.
  • Om het samen leren te motiveren maken we gebruik van coöperatieve werkvormen.
  • Voor ouders zijn er taallessen, kookmiddagen en koffie-ochtenden.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kwaliteitszorg gaat voor ons niet alleen over monitoring, verdere verbetering en verantwoording afleggen over onderwijskwaliteit. Het gaat ook om ontwikkeling en samen nieuwe dingen leren. Juist hier liggen kansen voor meer onderwijskwaliteit op de langere termijn. Deze opvattingen komen terug in ons kwaliteitszorgsysteem. We monitoren, verbeteren en borgen de verschillende aspecten van kwaliteit. Hiervoor hanteren we een bovenschools kwaliteitskader met eisen aan het onderwijs. Dit is gebaseerd op de deugdelijkheideisen van de Inspectie van het Onderwijs en onze eigen ambities. Daarin staan ontwikkeling, innovatie en samen leren centraal. We gebruiken verschillende instrumenten van kwaliteitszorg, op schoolniveau en bovenschools. Deze instrumenten brengen allerlei soorten data en kwalitatieve informatie over kwaliteit in beeld. Het beeld dat deze instrumenten schetsen is bedoeld als input voor de dialoog over de kwaliteit en ontwikkeling van scholen en bestuur.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Obs Jan Ligthart vindt het belangrijk dat de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel verloopt. De advisering voor het voortgezet onderwijs is een belangrijke afsluiting van de loopbaan van een leerling op de basisschool. Voor leerlingen en ouders/verzorgers is het bepalend voor de keuze van een middelbare school. Het advies van de basisschool is bindend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs en vraagt daarom om een goede onderbouwing en een zorgvuldige procedure.

Obs Jan Ligthart werkt met Leerling in Beeld van Cito, waarin alle resultaten van de cito toetsen worden bijgehouden. Hiernaast worden er ook methode gebonden toetsen afgenomen en worden er klassenobservaties uitgevoerd. Twee keer per jaar worden er portfoliogesprekken gehouden waarin de leerlingen met behulp van de leerkracht aan ouders/verzorgers vertellen over hun ontwikkelingen op school en bewijzen dit met behulp van foto’s, toets uitslagen en het ik-rapport. Het schooladvies is gebaseerd op het totaalbeeld dat de leerling verkregen tijdens de onderwijsjaren die bij obs Jan Ligthart gevolgd zijn. Hierbij worden de volgende aspecten in overweging genomen: aanleg en talenten van de leerling, leerprestaties, de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode, sociaal emotionele ontwikkeling, concentratie, motivatie, werkhouding, zelfbeeld en doorzettingsvermogen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat en het didactisch handelen zijn bij obs Jan Ligthart met elkaar verbonden. Om tot leren te komen is een schoolbrede aanpak op leer-en gedragsgebied van belang. De schoolbrede aanpak is geborgd binnen de drie V’s: Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Veiligheid. Het gedrag dat hier bij hoort wordt ondersteund door Positive Behaviour Support (PBS). Hierbij staat het aanleren van positief gedrag centraal en wordt probleemgedrag voorkomen, wat zorgt voor een positieve, sociale en veilige leeromgeving. PBS is de kapstok waaraan alle schoolinterventies en methodes worden opgehangen zoals; klassenmanagement, gedragsverwachtingen, beloningsysteem, time-out protocol en de pad-plek in de klas. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven