De Walvis

Eendenplein 5 2492 NZ Den Haag

Schoolfoto van De Walvis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij geven de kinderen een stevige basis mee, stemmen af op hun niveau en rusten ze toe om in het voortgezet onderwijs goed mee te kunnen. Praktisch alle kinderen blijken ook het juiste advies V.O. te krijgen. Dit blijkt uit de informatie die wij van de scholen van voortgezet onderwijs krijgen.

Onze school hanteert voor de bepaling van het eindniveau van de leerlingen het IEP-Leerlingvolgsysteem, een groepsgewijs intelligentieonderzoek (NIO) en de informatie van de leraren over zelfstandigheid en het niveau in de klas.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken sinds 2022/2023 het leerlingvolgsysteem van IEP. Hierin staat de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf centraal. Tevens maken we gebruik van Focus PO om te zien hoe de groep en de school zich ontwikkelt ten opzichte van het landelijk gemiddelde en scholen met een vergelijkbaar schoolgewicht.

We houden opbrengstvergaderingen waarin we schoolbreed de opbrengsten analyseren en kijken wat deze resultaten betekenen voor ons onderwijs. Daarnaast worden de groepsopbrengsten en de leerlingopbrengsten besproken in de groepsbesprekingen (leerkracht en intern begeleider). Wat hebben de groep en de leerling nodig om een volgende stap te kunnen maken in hun ontwikkeling? 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De deelname van oud-leerlingen aan VMBO-t, Havo en VWO groeit gestaag in de afgelopen jaren. Aan het eind van schooljaar 2022/2023 ging 55% van de leerlingen naar de Havo of het VWO. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school herkent zich in het laatste inspectierapport. De Walvis ontwikkelde zich sterk vanaf 2008. U kunt in het laatste inspectierapport lezen over de stand van zaken in 2011. De resultaten van de gehele school ten aanzien van lezen en rekenen zijn sinds 2011 weer verder gestegen. Inmiddels hebben we een aanbod voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn. Ook op de kinderen die meer moeite hebben met leren is ons onderwijs goed afgestemd. Voor de belangrijkste vakken bieden we leerstof en instructie op drie niveau's. De instructietafel wordt in iedere groep intensief gebruikt, ook als kinderen individuele hulp nodig hebben.

Terug naar boven