Basisschool Fonkel

Weidestraat 18 5275 AR Den Dungen

  • Schoolfoto van Basisschool Fonkel
  • Schoolfoto van Basisschool Fonkel
  • Schoolfoto van Basisschool Fonkel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We proberen elke dag het beste bij iedere individuele leerling naar boven te halen, door uitdagend onderwijs op maat te bieden. Om de leerresultaten te meten, methode onafhankelijk, wordt in groep 8 de Doorstroomtoets afgenomen. Hiermee meten wij ook of ons aanbod van onderwijs ook echt resultaat geeft. Deze toetsresultaten helpen ons om voor elke leerling de best passende plek in het voortgezet onderwijs te kunnen adviseren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen met het leerlingvolgsysteem “ParnasSys”. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn, waarbij ieder kind zo veel mogelijk op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo kan leren. Het is daarom belangrijk dat we alle bevindingen en resultaten noteren. ParnasSys is een dergelijk systeem. Alle resultaten van de toetsen die bij de methodes horen, als ook de IEP-toetsen worden in dit systeem ingevoerd. IEP toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen en deze toetsen zijn er op verschillende vakgebieden. Wij gebruiken deze toetsen in de groepen 3 t/m 8.

Twee keer per jaar worden de IEP toetsen afgenomen. De resultaten worden gebruikt om uw kind goed te kunnen volgen. Nadat de toetsen zijn gemaakt worden ze door de leerkrachten bekeken en hebben we een goed beeld welke kinderen de streefdoelen hebben gehaald. Heel belangrijk vinden wij de groei die een leerling ten opzichte van zichzelf heeft doorgemaakt. De leerkrachten weten nu precies waar zij in het volgend half jaar nog aandacht aan moeten besteden, en wat door de groep al wordt beheerst. 

Tijdens de opbrengstgerichte aanbodsgesprekken met de leraar bespreken de intern begeleider / directeur met de leraren de vorderingen van de kinderen. Zowel op individueel niveau, als op groeps- en schoolniveau kunnen resultaten en ontwikkelingen worden geanalyseerd. Dit vinden we belangrijk om bepaalde trends te kunnen signaleren. Zo blijft de verbetering van ons onderwijs steeds in beweging.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het geven van een schooladvies is maatwerk. Tijdens de adviesgesprekken bespreken we samen met ouders en de leerling, naast alle toetsgegevens ook alle andere facetten die bij de ontwikkeling van kinderen een rol spelen. Zoals bijvoorbeeld de taak-/werkhouding, motivatie en persoonlijkheid. Doel is dat we voor onze leerlingen de best passende plek in het voortgezet onderwijs mogelijk willen maken.

Onze school beschikt over een protocol voor het verstrekken van adviezen voor het voortgezet onderwijs. Het protocol verheldert de rol van de leraar van groep 8 en die van de Doorstroomtoets. 

  • Aan het einde van groep 7 wordt een indicatie-advies besproken met ouders en de leerling. Dit advies wordt gevormd tijdens een overleg met de leerkrachten van groep 7 en daarnaast ook de leerkracht van groep 8, directie en IB-er. We voelen ons samen verantwoordelijk voor het geven van een passend advies voor elke leerling.
  • Voor 31 januari ontvangen de leerlingen van groep 8 hun voorlopige advies, dit voorlopige advies wordt door de leerkracht van groep 8 met de ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen besproken.
  • In februari (groep 8) maken alle leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets basisonderwijs.
  • Medio maart (groep 8) wordt het definitieve advies vastgesteld, wanneer de uitslag van de Doorstroomtoets binnen is. Dit advies wordt daarna door de leerkracht van groep 8 met de ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen besproken.

We adviseren kansrijk! In de eerste plaats willen we niet al te voorzichtig adviseren en in de tweede plaats geven we een leerling bij aarzeling  het voordeel van de twijfel. Voor de helderheid: kansrijk adviseren is niet hetzelfde als simpelweg een hoger advies geven. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een positieve sfeer en een veilige omgeving vinden wij belangrijk. We helpen de leerlingen in het ontwikkelen van sociaal vaardig gedrag. We voeren gesprekken met kinderen vanuit een positieve grondhouding en gaan op zoek naar wat er achter het gedrag van een kind schuilt.

Om de executieve functies te versterken maken we gebruik van de methode Breinhelden. Bijvoorbeeld de kracht om hun aandacht bij een taak te houden, de kracht om een reactie uit te stellen of de kracht om met veranderingen om te gaan. ?Volgehouden aandacht, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie zijn een aantal?executieve functies?ofwel regelfuncties van ons brein. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen. Executieve functies zijn bepalend voor je (school)succes. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Sociaal
  • Uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Deze inspectierapporten zijn van voor de fusie van basisschool Sint-Jozef. Per 1 augustus 2010 is deze school gefuseerd met voormalig basisschool 't Kiemveld.

Terug naar boven