Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor de groepsbezetting van schooljaar 2023-2024 klik hier.
Ondersteuning binnen de Meierij
Ons samenwerkingsverband biedt thuisnabij passend onderwijs en passende ondersteuning aan alle leerlingen van 2 tot 14 jaar, zodat zij zich optimaal en ononderbroken kunnen ontwikkelen. Met goed onderwijs bedoelen we binnen ons samenwerkingsverband:
- onderwijs dat minstens voldoet aan de door de inspectie vastgestelde basiskwaliteit;
- dat wordt uitgevoerd volgens de uitgangspunten en principes van het handelingsgerichte werken.
Dit verstaan we onder basisondersteuning
Onder basisondersteuning verstaan we het niveau dat ouders minimaal mogen verwachten aan onderwijs en ondersteuning in iedere school binnen het samenwerkingsverband. De basisondersteuning is de verantwoordelijkheid van de school en het bestuur.
Dit verstaan we onder extra ondersteuning
Individuele ondersteuning/arrangementen
Individuele arrangementen variëren in aard, intensiteit en inzet van tijd, ondersteunings- en financiële middelen. Ze passen bij de individuele ondersteuningsbehoeften van het kind en houden rekening met factoren rondom het kind die van invloed zijn. Een arrangement wordt georganiseerd door de ondersteuners passend onderwijs en toegekend door de ondersteuningsmanagers. Het samenwerkingsverband betaalt de kosten. De ondersteuners begeleiden en coachen de scholen als dat nodig is.
Geclusterde arrangementen/groepsaanbod
Het kan soms effectiever zijn om een leerling geen individueel ondersteuningsaanbod te bieden, maar om hem of haar tijdelijk te koppelen aan andere leerlingen die dezelfde ondersteuning nodig hebben. Dit kan in de eerste plaats in groepen, die door de school worden samengesteld. Hierbij bundelt de school, in samenspraak met het samenwerkingsverband, efficiënt de middelen om te komen tot ondersteuning voor kinderen, leerkracht en/of de groep. De ondersteuning vindt bij voorkeur plaats binnen de eigen groep. Een arrangement binnen de Meierij is daarom flexibel qua vorm en op maat ingericht.
Meer info over de ondersteuning van Samenwerkingsverband de Meierij kunt u hier vinden.
Ondersteuning op Fonkel
In principe is ieder kind welkom op onze school, mits wij de ondersteuning kunnen bieden die het nodig heeft. Er is veel expertise op het gebied van gedrag. Er is nog weinig ervaring met kinderen met een lichamelijke beperking.
We onderscheiden 4 ondersteuningsniveaus:
Ondersteuningsniveau 1: Algemene ondersteuning voor kinderen zonder specifiek probleem. Op dit niveau is het nodig, dat de leraar zijn onderwijs zo effectief mogelijk inricht zodat er ruimte is om kinderen verlengde of verdiepende instructie te kunnen geven.
Ondersteuningsniveau 2: Kinderen die opvallen in de groep op één of meerdere gebieden bijvoorbeeld op het gebied van: gedrag, cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch. Wanneer kinderen niet voldoende hebben aan de basislesstof of als alleen verlengde instructie/ verdiepende instructie niet voldoende is, dan zal de leraar het onderwijsaanbod intensiveren. Binnen de basisondersteuning moet elke leraar deze verschillen in behoeften kunnen “bedienen”. Zowel ondersteuningsniveau 1 als 2 hoort tot de basisondersteuning.
Ondersteuningsniveau 3: Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften bijvoorbeeld op het gebied van: gedrag, cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch. De ontwikkelingen in het basisonderwijs verlangen dat “het werk in de klas” meer en meer passend is bij de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Daarom is het van groot belang dat de leraar deze behoeften in kaart kan brengen. De leraar doet er toe! Zeker als het gaat om maatwerk voor kinderen. Veel kinderen kunnen gewoon met de groep mee. Mocht er een keer een onderdeel minder goed begrepen worden, dan wordt hier meteen aandacht aan besteed om te zorgen dat de doelen weer gehaald worden. Mocht de intensieve begeleiding/ondersteuning die is geboden onvoldoende effect hebben, wordt er hulp gevraagd bij het samenwerkingsverband de Meierij of het ZAT. Het spreekt voor zich dat we deze ondersteuningsroute altijd met ouders doorlopen.
Ondersteuningsniveau 4: Kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte waar begeleiding vanuit school onvoldoende oplevert, overstijgen de basisondersteuning. Extra ondersteuning kan worden aangevraagd bij het SMV de Meierij. Wanneer de geboden hulp onvoldoende effect heeft en de leerlingbespreking niet leidt tot overzicht, inzicht en uitzicht en er sprake blijft van handelingsverlegenheid, wordt de leerling besproken bij het Zorg Advies Team (ZAT) met als doel inzicht te krijgen in de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling. Ouders worden betrokken bij het ZAT.
We gaan in de basisondersteuning dus uit van vier ondersteuningsniveaus. Deze indeling wordt gebruikt om aan te geven welk onderwijsaanbod in elke fase nodig is en wie daarbij betrokken zijn. Het geeft duidelijkheid m.b.t. de te nemen stappen en wie welke verantwoordelijkheid heeft. Het doel is een adequate begeleiding van alle kinderen, met behulp van:
- observaties
- analyses van resultaten
- gesprekken met kinderen en ouders
- groepsbesprekingen
- collegiale consultatie
- leerling besprekingen
- het inzetten van interne en/of externe deskundigen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het definiëren van het volgende station op de vastgestelde landelijke route naar inclusiever onderwijs is complex omdat inclusie een paraplubegrip is. Er is geen onderwerp waarop de beelden en reacties zo verschillend kunnen zijn. Om voor alle betrokkenen duidelijkheid te creëren over het volgende station op de route naar inclusiever onderwijs wordt in de aanloop richting het nieuwe ondersteuningsplan met het samenwerkingsverband de Meierij en ons schoolbestuur het constructieve gesprek gevoerd aan de hand van de door Sardes ontwikkelde inclusieladders. Waar hebben we het over als we ‘naar inclusiever onderwijs’ willen? Wat willen we dan bereiken met elkaar? Het samenwerkingsverband heeft hoge ambities die we ook op Fonkel graag zouden willen bereiken binnen de mogelijkheden van de school, in de praktijk blijft dit echter maatwerk.
Hieronder beschrijven we deze drie vormen van inclusie:
1. Organisatorische inclusie; Thuisnabij naar school kunnen
Een dekkend netwerk aan voorzieningen creëren, zodat kinderen dichtbij huis een passende onderwijsplek kunnen vinden. Daarbij krijgen meer kinderen het onderwijs dat bij hun behoeften en individuele talenten past, binnen één gebouw en thuisnabij. We hebben een integraal dekkend netwerk van voorzieningen in de wijk/dorp. De scholen hebben een nauwe verbinding met het wijkteam en de voorschoolse voorzieningen. We streven naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen in een ononderbroken schoolloopbaan. En naar één ecosysteem rondom kind en ouders binnen een integraal jeugdbeleid.
2. Sociale inclusie: van en met elkaar leren
Kinderen ontmoeten elkaar en krijgen de kans om samen te leren. Sociale inclusie kun je vormgeven op het niveau van de buurt, op school en in de klas. Bij sociale inclusie hebben alle kinderen binnen onze school het gevoel erbij te horen. Daarbij is de school een omgeving waar iedereen welkom is en ertoe doet. We omarmen diversiteit en gunnen alle kinderen dat ze elkaar ontmoeten en van elkaar leren. Wanneer je namelijk vanaf jonge leeftijd omgaat met kinderen die verschillend zijn, wordt het vanzelfsprekend dat die verschillen er mogen zijn.. Kinderen zitten bij elkaar onder één dak en doen zoveel mogelijk samen, maar leren als dit nodig is ook apart. Bijvoorbeeld binnen een groepsarrangement op een school. Ouders en kinderen worden op school volop betrokken. Hun vraag en kracht staan centraal. Het systeem sluit aan bij de kinderen in plaats van andersom. Alle kinderen hebben leerrecht en we voorkomen thuiszitten. Voor de kinderen met de zwaarste ondersteuningsbehoeften binnen onze regio is de ambitie om vrijstellingen en grensverkeer naar andere samenwerkingsverbanden te voorkomen.
3. Didactische inclusie: het omgaan met verschillen in de klas
Het tegemoetkomen aan de verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Maar ook aan verschillende interesses en talenten van kinderen. Het onderwijsprogramma sluit zoveel mogelijk aan bij de ondersteuningsbehoeften van elke leerling, uitgaand van hun talenten. Kinderen hebben succes-ervaringen op school en we komen los van het denken in groepen. Elke leerling kan zo thuisnabij passend onderwijs krijgen.
Maatwerk
De professionals in de school zijn de cruciale factor. Daarom zetten we erop in dat de druk op school wordt verlaagd, dat professionals leren van elkaar, dat zij zich voldoende gesteund voelen en kunnen ontwikkelen, Er is geen simpel model om inclusiever onderwijs te bereiken. Het vraagt om maatwerk per school, dorp, stad en regio. Dit maatwerk is alleen mogelijk als alle betrokken partijen met elkaar in gesprek blijven. Pas dan kan meer organisatorische, sociale en didactische inclusie bereikt worden op school.
Voor en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool. Vóórschoolse educatie (VVE) wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang, onze school is geen VVE-school.
We werken samen met het kinderdagverblijf in het gebouw van de school 'de Teigetjes'. Ook is de buitenschoolse opvang 'BSO Bolderburen' deels in het gebouw aanwezig (groep 1-2), de groepen 3 t/m 8 maken gebruik van de BSO locatie op de Wegwijzer.
Kinderopvang de Teigetjes sluit aan bij de meest gangbare thema's. Er is veel contact met de intern begeleider en/of de kleuterleerkrachten en er is een warme overdracht tussen school en de kinderopvang. Voor kinderen met een speciale behoefte wordt er in samenwerking met beide partijen een passend aanbod gemaakt.