Problemen zijn er om opgelost te worden.
Met elkaar in gesprek gaan levert meestal de oplossing. Een enkele keer komt het voor dat het niet lukt om door gesprekken er samen uit te komen en een probleem kan dan een klacht worden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die een klacht heeft gehoord wordt en weet waar hij of zij terecht kan. Cadans Primair heeft hiervoor een klachtenregeling vastgesteld die hieronder wordt beschreven.
Voorkomen van klachten.
Aarzelt u niet om problemen te bespreken met de groepsleerkracht of, als het een probleem betreft dat groepsoverstijgend is of een probleem waar u met de groepsleerkracht niet uitkomt, met de directeur. De beste manier om klachten te voorkomen is, als u iets als een probleem ervaart, dit te bespreken met de direct betrokkenen. Als kinderen en of ouders een klacht willen bespreken met de groepsleerkracht of met de schoolleiding kunnen zij altijd na schooltijd bij hen terecht. Een persoonlijk gesprek werkt bijna altijd verhelderend en kan misverstanden voorkomen of uit de weg ruimen. Het is fijn hiervoor eerst een afspraak te maken. Als een leerkracht of de schoolleiding een persoonlijk gesprek met een kind, met kinderen of ouders nodig vindt, neemt zij/hij daarvoor met de ouder(s) contact op om een afspraak te maken. In goede samenspraak hopen we dat de betrokkenen tot een juiste oplossing van het probleem kunnen komen. Dat kan uitmonden in een individuele aanpak of een aanpak op groepsniveau of zelfs een aanpak op schoolniveau.
Interne vertrouwenspersonen
Om een goede en snelle afhandeling van een klacht mogelijk te maken zijn er op de school twee vertrouwenspersonen aangesteld. Zij zijn een “brug van vertrouwen” waar iedereen met een klacht terecht kan. Deze vertrouwenspersonen hebben voor deze taak een speciale scholing gevolgd. Zij zullen bij een klacht direct overleg voeren met de betrokkenen (kind, ouders, groep, leerkracht, team of directie).
Op onze school zijn Jessie Wouters en Kelly van der Donk als vertrouwenspersonen aangesteld. Zij kunnen ouders (en natuurlijk ook leerlingen) helpen bij de behandeling van klachten. Deze kunnen ook samen overleggen hoe zij iemand kunnen helpen wanneer er sprake is van een klacht.
De vertrouwenspersonen hebben naar eenieder volledige geheimhoudingsplicht. De klachten worden in beginsel door de vertrouwenspersonen aangehoord en eventueel intern doorverwezen (naar groepsleerkracht en/of schoolleiding) of doorverwezen naar het bevoegd gezag. Bij de afhandeling van de klacht kan een beroep gedaan worden op ondersteuning van externe deskundigen. Als kinderen en/of ouders een klacht rechtstreeks willen bespreken met de groepsleerkracht of de schoolleiding dan kunnen zij daarvoor na schooltijd terecht. .
- Jessie Wouters - groep 3B Indien op school aanwezig, direct aanspreekbaar buiten de lessen.
- Kelly van der Donk - groep 6A Indien op school aanwezig, direct aanspreekbaar buiten de lessen.
Ook is het mogelijk een brief (niet anoniem)/e-mail aan hen gericht te versturen.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon kan door de interne vertrouwenspersonen, maar ook rechtstreeks door ouders en leerkrachten, worden ingeschakeld. Als er sprake is van machtsmisbruik in de vorm van seksuele intimidatie schakelt de interne vertrouwenspersoon altijd de externe vertrouwenspersoon in. De externe vertrouwenspersoon is werkzaam bij de GGD en kan ook bij andere vormen van machtsmisbruik (discriminatie, agressie/geweld en of pesten) en alle overige klachten ingeschakeld worden voor de klachtbehandeling (opvang en begeleiding van klager). De externe vertrouwenspersoon is wettelijk verplicht de klacht direct bij het bevoegd gezag te melden. De externe vertrouwenspersoon bepaalt welke stappen er ondernomen gaan worden. Uiteindelijk kan het bevoegd gezag besluiten de speciale eigen klachtencommissie in te schakelen voor verdere afhandeling van de klacht.
GGD: [email protected]
https://www.ggdhvb.nl/professionals/externe-vertrouwenspersoon
Telefoon: 088-3686759
Noortje Breedijk van de GGD ’s-Hertogenbosch, tel. 073-6404090 of
Jeugdgezondheidsdienst GGD t.a.v. Mevr. Noortje Breedijk, Postbus 5232, 5200 TK ‘s-Hertogenbosch
Klachtenregeling
We vinden het belangrijk om elkaar in een open, transparante communicatie te vinden. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over de geleverde kwaliteit. In dat geval raden wij u aan uw ongenoegen/probleem kenbaar te maken bij de betrokken perso(o)n(en) binnen de school. Indien u van mening bent dat er onvoldoende naar uw uiting van ongenoegen wordt geluisterd of u bent van mening dat uw uiting van onvrede van dien aard is dat er sprake is van een formele klacht, geven wij u in deze klachtenregeling aan op welke wijze u uw klacht kunt indienen. Deze klachtenregeling helpt u ook met het adres van de klachtencommissie, de namen en de bereikbaarheid van de contactpersonen. De klachtenregeling zelf wordt gepubliceerd op de websites van de scholen en van Cadans Primair. Tevens ligt de klachtenregeling op de school ter inzage.
De klachtenregeling van Cadans Primair vindt u hier.
Heeft u nog vragen of behoefte aan aanvullende informatie dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school, de bestuurder van Cadans Primair, GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs) of met een contactpersoon van uw school.
GCBO
Indien noodzakelijk kan de vertrouwenspersoon ook doorverwijzen naar GCBO. GCBO bestaat uit juridisch geschoolde personen.
Postbus 394, 3440 AJ Woerden, tel. 070 - 3861697, e-mail [email protected], website www.gcbo.nl.
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Als school hebben wij te maken met de Europese wetgeving rond privacy, te weten de AVG die per 25 mei 2018 in is gegaan. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Onze school werkt volgens de AVG wetgeving. ‘Verwerking’ heeft alles te maken met de persoonsgegevens die wij zelf, maar ook anderen zoals softwareleveranciers, verwerken. Dit traject zal ertoe leiden dat onze school betrokkenen goed voorlicht over de privacybescherming op school, over de rechten en plichten van leerlingen, ouders en medewerkers en over wat de school doet om privacy-risico’s te beperken. Op onze school zullen we ook alles in het werk stellen om datalekken te voorkomen. Van een datalek is sprake als persoonsgegevens in verkeerde handen vallen of kunnen vallen, of kwijtraken.
De Privacyverklaring die hier bij hoort, kunt u hier terugvinden.