Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft een aantal leerkrachten met een extra specialisatie. We hebben een meer- en hoogbegaafdheidspecialist, een taalspecialist, jonge kind specialist, gedragsspecialist en een rekenspecialist. Met hun expertise begeleiden zij de leerkrachten.
Onder leren leren valt bij de kleuters het werkuur. Dit kan het spelend leren in de hoeken zijn, het werken aan de weektaak en tijd voor evalueren en reflectie.
REKENVAARDIGHEID
De Kameleon heeft een rekenspecialist die diagnostisch onderzoek uitvoert. We gebruiken de methode Getal & Ruimte junior, die gestructureerde rekendidactiek hanteert. Dagelijks is er aandacht voor automatiseren en memoriseren. Kinderen krijgen instructie en gaan stapsgewijs van oefenen naar toepassen. Toepassing gebeurt met een stappenplan, gebaseerd op het drieslagmodel. Jaarlijks doen we mee aan "De Grote Rekendag", waar kinderen rekenen in de maatschappij ervaren.
WERELDORIËNTATIE
Vanaf 2023-2024 werken we met Naut Meander Brandaan voor wereldoriëntatie, gericht op geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek. Deze methode legt meer nadruk op kennisoverdracht dan de vorige methode, Blink, en sluit beter aan op de vervolgschool. Het bevordert ook onderzoekende en 21e-eeuwse vaardigheden.
ICT-ONDERWIJSICT
is geïntegreerd in ons onderwijs met diverse softwareprogramma's en applicaties. We stimuleren ICT-vaardigheden, brononderzoek en internetgebruik in een veilige schoolomgeving. ICT wordt als middel ingezet, met beperkte schermtijd voor elk kind. Een ICT-coördinator en beleidsplan zorgen voor structuur. Groepen 1 t/m 8 hebben interactieve digitale schoolborden. Bovenbouwleerlingen kunnen na schooltijd een typecursus volgen.
LEVENSBESCHOUWING
Onze katholieke identiteit vormt de basis. We willen kinderen op een open manier begeleiden naar een mens- en wereldgerichte levensopvatting. Respect voor diversiteit en vieringen vanuit de bijbel dragen hieraan bij. Onze identiteit komt tot uiting in gedrag, met een open houding, respect, saamhorigheid, aandacht voor andere levensbeschouwingen, en het opkomen voor gerechtigheid. We vertellen, lezen of zingen wekelijks vanuit de bijbel en vieren katholieke feesten met elkaar.BURGERSCHAPSVORMING
De school is een oefenplaats voor burgerschap, waar kinderen respect, grondrechten en sociale verantwoordelijkheid leren. De Vreedzame School helpt bij het begrijpen van maatschappelijke concepten en gebeurtenissen. Wereldoriëntatie vanuit Naut Meander Brandaan dragen bij aan wereldwijsheid. We streven naar zichtbaarheid en samenwerking met de omgeving, inclusief herdenkingsactiviteiten en projecten met welzijnsorganisaties.CULTUUR EN KUNSTZINNIGE VORMING
Cultuureducatie stimuleert creativiteit en verbeeldingskracht. Leerlingen werken aan diverse culturele activiteiten, waarbij eigen creativiteit wordt gestimuleerd. Samenwerking met Kunst Centraal en het Kunstenhuis, gastlessen en excursies dragen hieraan bij. Het cultuuraanbod wordt vertaald in een leerlijn, en muzieklessen gebruiken de methode 123ZING. Een overzicht van het aanbod is te vinden op onze website www.kameleondendolder.nl.
Onze specialisten zorgen dat hun expertise wordt gedeeld met het team. Zij bieden het team, middels training en coaching, begeleiding.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Inclusiever onderwijs is iets van deze tijd. Als school zijn wij altijd in ontwikkeling met ketenpartners om het beste onderwijs voor iedere kind te realiseren.
De Kameleon biedt onderwijs aan het jonge kind aan op een ontwikkelingsgerichte wijze, waarbij we werken vanuit thema’s en het spel als uitgangspunt wordt genomen. Het ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) staat voor onderwijs dat inhouden en activiteiten wil aanreiken die voor kinderen betekenisvol zijn. Het helpt ieder kind, op zijn eigen niveau, zijn ontwikkelingsmogelijkheden uit te breiden en geeft kinderen een actief aandeel in hun eigen ontwikkeling. Tijdens de spel- en werklessen wordt er groepsdoorbroken lesgegeven in de verschillende ruimtes van de onderbouwvleugel (klassen, voorruimte en het speelrijk).
De leerlingen werken in wisselende samenstellingen aan taal- en rekenactiviteiten. Voor uitgebreide informatie verwijzen we u naar het beleidsplan Jonge Kind op onze website (Schooldocumenten).
PEUTERGROEP
In Integraal Kindcentrum De Schilden is het mogelijk om vanaf driejarige leeftijd naar ‘school’ te gaan. De kinderen die de peutergroep of het kinderdagverblijf bezoeken van de samenwerkende partner KMN Kind & Co, komen regelmatig meespelen tijdens de speel- en werkles. Uw peuter is vanaf twee jaar welkom in de peutergroep of op het kinderdagverblijf ’t Lokomotiefje. Wilt u uw peuter aanmelden dan kan dit via www.kmnkindenco.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met KMN Kind & Co of met Heidi van Wezel, directeur van De Kameleon.
LEERLIJNEN
We hebben ons de ambitie gesteld om te werken vanuit leerlijnen voor ons totale aanbod. Deze verandering in onze werkwijze zal gefaseerd worden ingevoerd. We willen hiermee recht doen aan de ontwikkeling van het kind. In de bovenbouw zien we dat de onderlinge niveaus uiteenloopt. Van leerlingen die uitstromen op VWO-niveau verwachten we iets anders dan van een leerling die op VMBO-BK uitstroomt. We werken daarom vanuit de leerlijn passend bij het uitstroomniveau van het kind. We werken doelgericht en zetten leermiddelen flexibel. We proberen op deze wijze onderwijs op maat aan te bieden.
TAAL- EN LEESONDERWIJS
Het taalonderwijs is gericht op het leren spreken, schrijven, lezen en luisteren. De vernieuwing van het taalonderwijs, waarbij het leren lezen een centrale rol speelt, blijft ook de komende jaren prioriteit nummer één. We werken in groep 3 met de methode lijn 3, een methode voor aanvankelijk lezen. Voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen bieden we aan met de methode van Atlantis. In Atlantis worden technisch en begrijpend lezen volledig geïntegreerd aangeboden. Kinderen leren teksten vlot, vloeiend en met begrip te lezen. Omdat leesplezier de basis is voor leessucces, staat de leesbeleving in elke les centraal. Daarnaast biedt Atlantis speciale leesplezierlessen aan. Voor taal- en spellingsonderwijs werken we met de methode STAAL. Deze methode staat voor sterk in taal en spelling. Over de methode STAAL vindt u informatie via de website van Malmberg.
VREEMDE TALEN
Beheersing van de Engelse taal wordt voor iedereen steeds belangrijker door de toenemende internationalisering en de mogelijkheden om te communiceren met elkaar. De Kameleon vindt het belangrijk dat kinderen al vroeg de basisvaardigheden bezitten om te kunnen functioneren in een internationale samenleving en dat kinderen in het basisonderwijs een positieve houding ontwikkelen voor vreemde talen. Bovendien kunnen kinderen op jonge leeftijd moeiteloos een taal leren. Ze leren namelijk spelenderwijs en spontaan, en daarmee gemakkelijk. Vanaf groep 1 wordt er daarom Engels gegeven. We maken gebruik van de methode “Take it easy”.