Om de kwaliteit van ons onderwijs op de Jozefschool te waarborgen en te verbeteren, hanteren we de volgende instrumenten en procedures:
Schoolmonitor
De Schoolmonitor vormt de basis van onze kwaliteitscyclus. Via dit instrument worden veranderingsonderwerpen slim uitgewerkt en bewaakt, waardoor de continuïteit wordt gewaarborgd. Zowel leerkrachten als directieleden vullen dit instrument in, dat leidt tot een schoolplan voor de komende 4 jaar, een schooljaarplan en schooljaarverslag per schooljaar. In dit instrument werken we via de Plan Do Check Act cyclus.
Monitoring
Jaarlijks verantwoorden we ons handelen via een schooljaarverslag, een schooljaarplan, een schoolplan en een schoolgids. Deze documenten worden altijd ter aanvulling en instemming voorgelegd aan het gehele team en indien noodzakelijk aan de MR.
Vensters kwaliteitsonderzoek
Ieder schooljaar vindt een integrale kwaliteitsmeting plaats via Vensters PO. Ouders en kinderen geven hun mening over een aantal kwaliteitsaspecten van de Jozefschool, waarmee met de uitkomsten het schoolplan of het schooljaarplan kan worden ingevuld of aangepast. De meest recente uitslag (maart 2020) geeft een positief beeld van de school.
Inspectiebezoeken
Het nieuwe inspectiekader heeft ertoe geleid dat als scholen voldoen aan de minimumeisen die de inspectie stelt, er aangepast toezicht is, wat inhoudt dat de inspectie alleen ingrijpt als dat nodig is. De afgelopen 4 jaar heeft de Jozefschool geen bezoek van de inspecteur gehad, de verwachting is dat dit binnenkort weer gaat plaatsvinden.
Onderwijskundige kwaliteitsaspecten.
Om het onderwijs aan de kinderen te monitoren en te blijven verbeteren, hanteren we diverse protocollen en procedures;
Doelstellingengesprekken aan het begin van het schooljaar met IB-er, directie en leerkracht van de betreffende groep.
Groepsgesprekken, op basis van de Groepsplannen en Didactische Groeps Overzichten (DGO). Vier keer per jaar vullen leerkrachten deze documenten in of stellen deze bij indien noodzakelijk. De IB-er bespreekt deze documenten met de betreffende leerkrachten.
Werken via ESIS: het leerlingvolgsysteem waarin ook de leerlingenadministratie is verwerkt. Ook de rapporten van de kinderen kunnen hieruit gegenereerd worden.
IEP -leerlingvolgsysteem: twee keer per jaar worden de kinderen onafhankelijk getoetst op de kennis en vaardigheden die de kinderen op dat moment hebben. Deze worden opgeslagen in ESIS en kunnen leiden tot vervolgstappen in het onderwijs aan de kinderen.
Methodische toetsen: na ieder lesblok worden de kinderen getoetst op hun kennis en vaardigheden van de afgelopen periode. Op basis van een groepsanalyse wordt de komende periode en daaraan gekoppelde activiteiten gepland in het onderwijsaanbod.
Dagplanning: in deze digitale dagplanning geven de leerkrachten aan welke onderwerpen aan bod komen tijdens de lessen op basis van de toetsgegevens en het leerstofjaarprogramma. Aanpassingen worden gedaan waar nodig, afhankelijk van de onderwijsbehoeften van individuele kinderen of de groep.
Observaties in de klassen: zowel directie, IB-er als leerkrachten observeren bij elkaar in de groepen, met als doel om het pedagogisch en didactisch handelen te verbeteren. Hiervoor worden diverse instrumenten gebruikt, waaronder een kijkwijzer en de Competentiethermometer.
Gesprekscyclus: de directie past de gesprekkencyclus van Sarkon toe, waaronder zowel POP-gesprekken, functioneringsgesprekken als beoordelingsgesprekken vallen. De verslagen worden digitaal bewaard in het dossier van de betreffende collega.
Intervisiemomenten: op gezette tijden vinden intervisiegesprekken plaats tussen collega's over bepaalde onderwerpen.
Nascholingsactiviteiten: een zeer belangrijk aspect is de nascholing die we zowel als team en als individuele werknemers volgen. Hiervoor is jaarlijks een budget in uren en in geld beschikbaar. De focus ligt op gezamenlijke teamontwikkeling, aangezien dit in de praktijk een grote invloed heeft op het functioneren van de leerkrachten in de school.
Diverse andere onderzoeken en meetmomenten: Gedurende het jaar vinden op basis van bijvoorbeeld studie, gesprekken met ouders of andere betrokkenen aanpassingen plaats in ons aanbod. Als Jozefschool vinden we het belangrijk om hier alert en adequaat op in te spelen. Iedere betrokkene is dan ook altijd van harte welkom om aan- of opmerkingen, suggesties en complimenten aan de school door te geven.