Kindcentrum Boschveld

Zernikestraat 2 5223 CD Den Bosch

  • Samen zijn we verantwoordelijk voor onze wijk.
  • De Boschveldtuin betrekken we bij ons onderwijs. Zo doen we bijvoorbeeld een tuinsafari.
  • We maken ruimte om met en van elkaar te leren. Eigen inbreng van kinderen is welkom!
  • Samen spelen is heel fijn. Dit doen we overal in de unit.
  • We ontdekken en onderzoeken samen hoe iets werkt.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2022-2023 hebben we deelgenomen aan de eindtoets Route 8. Groep 8 is een kleine groep van 6 leerlingen, die allen referentieniveau 1F hebben behaald. Op het gebied van begrijpend lezen en taalverzorging hebben de kinderen het landelijk gemiddelde ruimschoots behaald (niveau 2F). Op het gebied van rekenen is dit jaar het landelijk gemiddelde net behaald. De gegeven adviezen lijken passend. Van één leerling hebben we het advies herzien en bijgesteld.

Sinds dit schooljaar liggen de opbrengsten ruim boven de signaalwaarde en gaan we richting het landelijk gemiddelde. Dit is zoals voorspeld tijdens het maken van onze forecasts en het gesprek met de inspectie in 2021. Daar zijn we trots op! De ingezette acties ter verbetering van de kwaliteit werpen hun vruchten af.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks volgen wij de leerling in hun ontwikkeling. Dit doen wij door observatie en toetsing. We werken met een toetskalender, die jaarlijks door de intern begeleider vastgesteld wordt.

Kindcentrum Boschveld evalueert de opbrengsten volgens een vaste structuur. De vaardigheidsgroei van de kinderen wordt in kaart gebracht en besproken op leerling- unit- en schoolniveau. Tijdens een schoolbespreking wordt samen met het team besproken welke interventies er nodig zijn. We monitoren of kinderen vanaf groep 6 op weg zijn naar 1F, 2F en 1S.

De intern begeleider en directie stellen één keer per jaar een forecast op. Twee keer per jaar is er een schoolbespreking. In februari wordt deze gebaseerd op de tussenresultaten, in juni/juli op de eindresultaten, de eindtoets, de adviesprocedure en het doorstroomniveau van leerlingen in het derde leerjaar van het VO. De forecast wordt opgesteld voor groep 6 tot en met 8.

We monitoren twee keer per jaar hoe kinderen in groep 6, 7 en 8 op weg zijn naar de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 gaan we werken met twee nieuwe kindvolgsystemen:

- Mijn Kleutergroep voor unit 1;

- IEP voor unit 2 en 3.

Beide volgsystemen zijn gebaseerd op het principe om kinderen met zichzelf te vergelijken. Beide systemen helpen ons om ons beredeneerd aanbod binnen alle units nog beter neer te kunnen zetten. Professionals volgen hiervoor een implementatietraject.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

                                                            

            

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het Kindcentrum (0 tot 13 jaar) werkt met het programma van de Vreedzame School. Volgens deze aanpak krijgen zij burgerschapsvaardigheden aangeboden. Dit zijn niet zomaar losse lessen, maar is een aanpak die we gedurende de schooltijd van kinderen hanteren. Kinderen hebben een stem, mogen meedenken over allerlei zaken en krijgen verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan en hoe je conflicten constructief kunt oplossen?

Samen met kinderen, ouders en overige samenwerkingspartners zoeken we altijd naar een manier om de werelden (thuis, school, wij) van kinderen samen te brengen. We hebben als school regels en afspraken. Door deze breder te trekken en af te stemmen met overige opvoeders, merken de kinderen dat er één pedagogische aanpak is. Dit helpt hen om zichzelf en de wereld om zich heen te begrijpen en zich fijn en veilig binnen deze werelden te kunnen bewegen.

Sociale vorming vindt niet enkel via de Vreedzame School plaats, maar ook door de wijze van samenwerken in de units. Door de verschillende leeftijden in de unit leren de kinderen met en van elkaar. Samen ontdekken en onderzoeken de kinderen, ook dat stimuleert de sociaal- emotionele ontwikkeling. Samen bewegen, buitenspelen en muziek maken draagt ook bij aan een positief klimaat in de units.

Samen met Signum gaat ook 't Boschveld werken aan de nieuwe eisen zoals gesteld door de inspectie aan burgerschapsvorming.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfredzaam/zelfstandigheid
  • Autonome leerlingen
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2021 heeft de onderwijsinspectie de school bezocht. Zij beoordelen de school met 'voldoende'. Als school zijn we trots wat we doen en zien ook altijd mogelijkheden om ons verder te ontwikkelen.

Terug naar boven