Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van Basisschool de Haren zijn verdeeld over:De Onderbouw. De 3+-groep, de kleutergroepen 1 en 2 en groep3.Leerkrachten in de onderbouw werken nauw samen met elkaar en met demedewerkers van de kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.Bij de peuters enkleuters wordt met de methode “Piramide” gewerkt aan taal- en beginnenderekenvaardigheid.Het leren gebeurt op een speelse manier en is afgestemd op hetniveau van de kinderen.Er is veel aandacht voor taal en allerlei activiteiten.Wehebben het plan om de komende jaren peuters eerder in de basisschool te lateninstromen. Hiertoe zal de samenwerking tussen basisschool, peuterspeelzaalwerken kinderopvang verder geïntensiveerd worden. Kleuters die er aan toe zijn,wordt de mogelijkheid geboden om ervaring op te doen in groep 3.De Middenbouw. De groepen 4, 5 en 6.? De Bovenbouw. De groepen 7 en 8.Als school werken we regelmatig samen en presenteren we onzeresultaten bijv. tijdens de kinderboeken- week, de voorleeswedstrijd en in hetwijktheater.Om optimaal onderwijs te kunnen geven aan kinderen is hetbelangrijk dat we per groep een drietal elementen tegen elkaar afwegen:1. Groepsgrootte2. Leertechnische mogelijkheden3. Beschikbare leerkrachten en onderwijsassistentenTussen deze 3 elementen wordt een zo goed mogelijke balansgezocht. Dat kan betekenen dat een kleine groep alleen een leerkracht heeft,maar dat een grote groep naast de leerkracht ook nog over een onderwijsassistentbeschikt. Dit kan ook gelden voor een kleinere groep met meerder leerproblemen.De school heeft gemiddeld 250 leerlingen ( 2014 )
We streven ernaar ieder kind die zorg te geven die het nodig heeft. Kinderen met problemen of specifieke behoeften worden extra begeleid. Daartoe bestaat er op onze school het Zorgteam, bestaande uit de Interne Begeleiders, de schoolmaatschappelijk werkster en de sociaal verpleegkundige van de GGD. De groepsleraar doet samen met de interne begeleider (I.B’er) een onderzoek. Dat kan bestaan uit het afnemen van toetsen en/of het doen van observaties in de groep. Voordat een dergelijk onderzoek plaatsvindt, wordt altijd met ouders de problematiek en de aanpak daarvan doorgesproken. Procedure die gevolgd wordt indien er problemen met een kind zijn: Kinderen met specifieke behoeften worden primair binnen onze eigen school opgevangen door de groepsleerkracht i.s.m. de interne begeleider(s). Alle mogelijkheden die onze school heeft om een kind die extra zorg te bieden die het nodig heeft zullen worden aangewend. Soms is het verstandig een kind een jaar over te laten doen (doubleren). Dit vinden wij alleen verantwoord wanneer dit ook zin heeft en de leerresultaten en de ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de klasgenoten. Deze kinderen zijn er dan bij gebaat nog een jaar in dezelfde groep te blijven, vooral als ze nog heel jong en speels zijn. Wat we belangrijk vinden is het kind, wat ontwikkeling betreft, met twee voeten op de volgende "trede" te zetten, i.p.v. dat het steeds "op het randje" moet balanceren (met alle kans dat het naar beneden moet stappen).
In sommige gevallen kan het echter noodzakelijk zijn dat er leer- of gedragsproblemen zijn die het wenselijk maken dat een kind psychologisch onderzocht wordt. Op onze school is een orthopedagoge en ouders kunnen bij advies en begeleiding vragen. Ouders spelen in zo’n procedure een belangrijke rol. Daarvoor wordt de hulp ingeroepen van een erkend psycholoog die een test afneemt bij het kind. Dat kan op school zijn, of op een andere locatie, dat is per kind verschillend. Aan de hand van de uitslag van de test wordt voor een vervolg gekozen.