Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In alle groepen observeren de leerkrachten dagelijks de brede ontwikkeling van de kinderen. In de groepen 1/2 wordt de ontwikkeling in beeld gebracht in het observatiesysteem KIJK. In de groepen 3 t/m 8 worden tussentijds leerresultaten in beeld gebracht met methodetoetsen. In januari en juni van ieder schooljaar worden landelijke genormeerde toetsen van Cito Leerling in Beeld afgenomen in de leerjaren 3 t/m 8 op de leergebieden: rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen, spelling. In groep 7 en 8 wordt CLib Engels afgenomen.
De M-metingen worden geanalyseerd en de trends worden gepresenteerd in team en MR.
Eén van onze kernwaarden is: gericht op ontwikkeling. In de advisering willen we dit ook zichtbaar maken. We geven eind leerjaar 7 een groeiadvies. Door dit groeiadvies krijgen de kinderen zicht op hun mogelijkheden en doelen voor groep 8. Ons beleid is gericht op passend en kansrijk adviseren. Het groeiadvies kan daar aan bijdragen.
Het Palet heeft een adviescommissie bestaande uit leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleider bovenbouw en de schoolleider. De gevolgde procedure is na te lezen in de Werkwijzer PO-VO.De analyse van schooladviezen in deze schoolgids wordt aangeleverd door de onderwijsinspectie n.a.v de doorstroomgegevens van het Voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een positieve sfeer en een veilige omgeving staan hoog in ons vaandel. We begeleiden de kinderen in het ontwikkelen van sociaal vaardig gedrag waarin zij zich verbonden voelen met mens en omgeving.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.