Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De vakdocent muziek geeft in iedere groep muziekles. Deze vakdocent borgt de doorgaande lijn binnen ons kindcentrum. Centraal daarin staat het stapsgewijs ontwikkelen van het innerlijk gehoor. Zingenderwijs worden alle aspecten van een melodie of lied belicht: de omvang, de sprongen, de toonsoort, het ritme, de maatsoort, de achtergrond, de taal, de geschiedenis en de herkomst. Al vanaf de eerste groep leren kinderen met elkaar, in een klein groepje en alleen te zingen. In alle lessen wordt een sterk beroep gedaan op de concentratie, samenwerking, houding en expressie. Zoals uit de praktijk en vele onderzoeken blijkt, heeft het beleven en beoefenen van muziek een zeer gunstige uitwerking op andere terreinen: de algehele concentratie, het beweeglijk denken, de fijne en grove motoriek en de algehele weerbaarheid van een kind.
Kleuters ontwikkelen zich spelenderwijs. Dat is hoe zij leren; het is de motor van de ontwikkeling.? We zorgen voor een stimulerende en uitdagende speel- en?leeromgeving waarbij wij kinderen verder helpen in de volle breedte van hun ontwikkeling. Dit doen we door?een beredeneerd aanbod samen te?stellen vanuit leerlijnen en tussendoelen waarbij spel de context voor leren is. Kleuters hebben een sterke bewegingsdrang. Daarom staat beweging ‘s morgens een uur en ’s middags een half uur op het programma. Dit kan zijn in de vorm van buiten spelen, gymmen met groot of klein materiaal, spel- en dansspelletjes. De dag begint meestal in de kring en de kinderen komen hier meerdere keren per dag terug. In de kring wordt gepauzeerd en er worden allerlei activiteiten aangeboden zoals taalactiviteiten, muziek, rekenspelletjes.?Tijdens de speel- en werklessen spelen de kinderen in hoeken en met spel- en ontwikkelingsmateriaal of zijn expressief actief.
Vanaf groep 3 werken we met de methode ‘Veilig Leren Lezen’. Daarna gaan we verder met de methode ‘Taal actief Taal’ en ‘Taal actief Spelling’. Voor technisch lezen maken we gebruik van ‘Station Zuid’ en bij begrijpend lezen van ‘Leeslink’. Voor het rekenonderwijs wordt gebruik gemaakt van ‘De wereld in getallen’ en voor het technisch schrijven zijn we op zoek naar een nieuwe methode. Studievaardigheden komen vanaf groep 7 aan bod middels de methode ‘Blits’. Voor verkeerseducatie werken we met een activiteitenplan dat bekroond is met het Brabants Verkeerslabel. We hebben een verkeerswerkgroep en werken met de methode ‘Klaar… over!’ Wereldoriëntatie wordt gebaseerd op de methodiek GO!. Cultuureducatie en kunstzinnige oriëntatie staan ook hoog in het vaandel. We werken hierbij vanuit het cultuuraanbod van Huis73. In de units wordt een keuze gemaakt uit het cultureel aanbod. Twee maal per schooljaar gaat de groep naar een activiteit uit dit aanbod. Verder zijn wij partner van Het Noord-Brabants museum. We proberen het cultureel aanbod zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de thema's van GO! Erfgoed Den Bosch, Designweek@school, NME en bijvoorbeeld Klasseboeren sluiten hier ook bij aan.
Van groep 3 tot en met 8 richt het programma zich op: basisvaardigheden binnen lezen, schrijven, taal en rekenen aandacht voorde wereld oriënterende vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkennis, techniek en goed burgerschap. Wij streven naar een geïntegreerde aanpak. De expressie-activiteiten binnen muzikale vorming, lichamelijke oefening, tekenen en handvaardigheid ICT, waaronder ondersteunende programma’s voor de leerstofgebieden, werken met internet en social media en gebruiksvaardigheid van het programma Word en PowerPoint. Van groep 1 t/m 8 wordt het vak Engels gegeven.
De komende jaren zal differentiatie in de breedste zin van het woord centraal staan. Dit geldt voor het aanbod cq uitdaging aan de meer- en hoogbegaafdheid op de elementaire vakken (taal, rekenen, spelling, ..) en ook door een geïntegreerde methodiek voor wereld oriëntatie in te zetten. We zetten daarbij wereld oriëntatie, burgerschap, wetenschap en techniek, kunst en cultuur voor de groepen 1-8 in. Hiermee leren de kinderen te ontdekken, onderzoeken en vragen te stellen i.p.v. antwoorden te geven. Met deze methodiek kunnen we makkelijk differentiëren waardoor we de kinderen onderwijs op niveau kunnen bieden. Metacognitieve vaardigheden en executieve functies komen zo als vanzelf aanbod, waardoor alle kinderen en specifiek ook de begaafde leerlingen zich optimaal hier in kunnen ontwikkelen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.