KC De Kameleon

Leonardus van Veghelstraat 1 5212 AD Den Bosch

Schoolfoto van KC De Kameleon

Het team

Toelichting van de school

De getoonde gegevens zijn de totale verzamelde gegevens van zowel Kindcentrum de Kameleon (Leonardus van Veghelstraat 1), als die van KBS de Kameleon (Graafseweg 52). De beide scholen vallen onder een administratienummer 15KA, maar opereren verder als aparte scholen.

Op KC de Kameleon zijn er leerkrachten die zich hebben gespecialiseerd op het gebied van rekenen, taal, gedrag en meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast hebben wij naast de vakleerkracht gym ook een integraal cultuur coördinator (ICC-er) in dienst.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt uiteraard voor dat de groepsleerkracht wegens afwezigheid (verlof, ziekte) niet kan werken.

Signum, de stichting waar KC de Kameleon onderdeel van uit maakt, heeft een aantal leerkrachten in dienst die via de Vervangingspool kunnen worden ingeschakeld indien nodig. Wanneer deze niet beschikbaar zijn, kunnen invallers vanuit andere onderwijsorganisaties via de Vervangingspool worden gevraagd.

De school volgt in geval van afwezigheid van een leerkracht de volgende procedure, die uitgevoerd wordt door de directie:

1. Er wordt vervanging aangevraagd

2. Ambulante collega’s (onderwijsondersteuners en soms intern begeleiders) worden ingezet (een beperkte tijd i.v.m. doorgang eigen werkzaamheden)

3. Collega’s die vrij zijn, worden gevraagd extra te werken

4. Groepen worden indien mogelijk samengevoegd, waarbij het lesprogramma wordt aangepast

5. Groep wordt naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

KC de Kameleon heeft 17 groepen. De 5 kleutergroepen zijn combinatiegroepen van leerlingen uit leerjaar 1 en 2. Vanaf leerjaar 3 tot en met 8 hebben wij telkens 2 groepen die naast en met elkaar werken. Binnen KC de Kameleon werken we met leerpleinen. Op de begane grond huizen het Peuterplein en Plein 1-2. Op de 1e verdieping huist Plein 3-4-5 en op de 2e verdieping Plein 6-7-8.  Elk groep heeft een maatjesgroep op een ander plein waarmee gezamenlijk activiteiten worden ondernomen. De parallelgroepen binnen een leerjaar werken nauw samen op het gebied van de kernvakken lezen, spelling en rekenen. Op de pleinen wordt leerjaar doorbroken gewerkt aan bijvoorbeeld creatieve vakken en wereldoriëntatie. Elke leerling heeft een eigen basisgroep en leerkracht.

Elke dag starten we in de eigen basisgroep met de eigen leerkracht. De dag start met een leesmoment en daarna het bespreken van de zaken die spelen op dat moment en de gevoelens die daarbij leven. Daarna volgt een lesonderdeel. Instructie en verwerking vinden plaats in de eigen groep, binnen het leerjaar of groepsdoorbroken op het plein. Instructie wordt gegeven door de eigen of parallelleerkracht. Kinderen hebben bij de verwerking de keuze om dit in of buiten de klas te doen. Hiervoor zijn zitplekken en binnenkort statafels beschikbaar, naast samenwerk- en alleen-werkplekken. Het lesonderdeel wordt afgesloten en geëvalueerd in de basisgroep. Evaluatie vindt plaats op product- en procesniveau. In de basisgroep is ook tijd voor onder andere kringactiviteiten, lessen Vreedzame School en het vieren van een verjaardag. 

De zorg voor deze groepen is in handen van 23 leerkrachten en een vakleerkracht gym, die samenwerken met 3 leerkrachtondersteuners en een onderwijsassistent. 

Het team bestaat verder uit de directeur, 3 managementteam leden (tevens leerkracht), de locatiemanager Kanteel, 2 intern begeleiders (verantwoordelijk voor de leerlingenzorg), een administratief medewerkster en twee vrijwilligers (conciërge en medewerker bibliotheek). Elke plein heeft een managementteamlid en de leerteams worden voorgezeten door specialisten op het gebied van rekenen, taal, meer- en hoogbegaafdheid en SEO. Sommige teamleden vervullen meerdere rollen.

Naast het onderwijsgedeelte zorgt Kanteel voor alles op het gebied van de kinderopvang. Binnen het kindcentrum is er een locatiemanager en diverse pedagogisch medewerkers (PM). De coördinator TSO (tussenschoolse opvang) werkt met PM-ers en vrijwilligers die de kinderen opvangen tijdens de lunchpauze. 

Binnen het gehele kindcentrum werken we ook met stagiaires van het Koning Willem I college.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij het onderwijs aan jonge kinderen gaan we uit van spelend leren binnen een diversiteit aan thema’s. Eén van de belangrijkste kenmerken hiervan is dat spelontwikkeling leidt tot ontwikkeling van taal, sociaal-emotionele en de motorische ontwikkeling. Daarnaast ontwikkelen de cognitieve vaardigheden zich, zoals het voorbereidend rekenen. Uiteraard worden de creatieve- en de muzikale ontwikkeling gestimuleerd door de diversiteit van de aangeboden thema’s binnen de peuter- en kleutergroepen. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, waardoor het onderwijs voor uw kind(eren) zeer betekenisvol wordt, wat een voorwaarde is om te kunnen ontwikkelen.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen ons kindcentrum besteden wij dagelijks tijd aan de kernvakken lezen, taal en rekenen. De wereldoriëntatievakken zijn bij ons gebundeld in de methode Topondernemers. De creatieve vakken worden vaak pleinbreed in circuitvorm aangeboden. 

Daarnaast besteden wij wekelijks tijd aan lessen Vreedzame School. Hiermee worden de kerndoelen burgerschap en levensbeschouwing gedekt.

Vanaf groep 1 geven wij wekelijks Engelse les met behulp van de methode Groove Me; Engels leren door middel van muziek en songteksten. 

Extra mogelijkheden op deze school

Ondersteuning van de leerlingen

Samenvatting ondersteuningsprofiel

We zijn een wijk-basisschool met een gemengde populatie. In het gebouw is ook kinderopvang, het peuterarrangement en de buitenschoolse opvang.
We werken nauw samen met het Samenwerkingsverband de Meierij, GGD en Schoolmaatschappelijk werk om zo passend onderwijs te bieden.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum de Kameleon is geen VVE locatie meer. Natuurlijk hebben wij altijd leerlingen die een extra taalondersteuning nodig blijven hebben. In schooljaar 2021-2022 werken collega's vanuit Kanteel en onderwijs samen om een integraal (taal)aanbod te bieden aan kinderen die extra taalondersteuning nodig hebben. Het aanbod zal in twee jaren tijd geborgd zijn en in de groepen zelf door de leerkrachten worden ingepast in het dagelijkse onderwijsaanbod. Tot die tijd wordt dit aanbod verzorgd door de huidige leerkrachten met een VVE opleiding.

Naast een extra taalaanbod is er ook aandacht voor de overstap van peuter naar kleuter. Wij bieden hiervoor aan de oudste peuters de 3+ activiteiten aan waarbij de medewerkers van Kanteel al komen spelen en werken op de speelstraat van Plein 1-2. Daarnaast is er voor de kinderen van KC de Kameleon een warme overdracht met ouders, PM-er en kleuterleerkracht bij de overstap naar groep 1. 

Vanuit de NPO gelden zal komend jaar ook worden geïnvesteerd in extra materialen op diverse ontwikkelingsgebieden voor (VVE) kleuters.

 


Terug naar boven