Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas

IJsselsingel 40a 5215 CL Den Bosch

  • Trapportaal
  • Aanzicht van de hoofdentree aan de IJsselsingel 40a
  • Kleuterbouw
  • ter voorbereiding op het cijferend rekenen
  • Schoolfoto van Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt landelijk de doorstroomtoets afgenomen bij de kinderen van groep 8. De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. En de school gebruikt de uitkomst van de toets om tot het best passende schooladvies voor een kind te komen. De doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen te laten zien, wat ze kunnen. En dat (onbedoelde) verwachtingen en vooroordelen van de school geen invloed hebben op het schooladvies. Hierdoor wordt beter duidelijk dat het kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. 

Er is één week waarin kinderen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle kinderen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: 

Kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Kinderen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. 

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas werkt met een leerlingvolgsysteem waarin methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen worden verwerkt, naast de observaties van de leerkracht. Als methode onafhankelijke toets nemen wij het IEP-LVS af. 

Na afname van de methode onafhankelijke toets wordt een analyse gemaakt door de groepsleerkracht, waarbij het resultaat wordt vergeleken met de methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. De leerkracht verwerkt deze resultaten in een groepsplan. Ook voor de individuele kinderen die op onderdelen uitvallen wordt een plan gemaakt. Dit wordt besproken in een bouwoverleg, waarbij ook de kwaliteitscoördinator aanwezig is. In dit overleg worden de resultaten van de kinderen uit de hele bouw vergeleken om conclusies te trekken over eventuele aanpassingen in de aanbieding van de lesstof of het bijstellen van doelen. 

De kwaliteitscoördinator bespreekt de opbrengsten van deze bouwoverleggen met de directeur. Eventueel worden er, indien nodig, afspraken gemaakt over veranderingen in aanpak, opstarten verbeter/ontwikkeltrajecten met eventueel externe ondersteuning. Resultaten en opbrengsten worden tweemaal per jaar besproken met de kwaliteitsmanager van ATO. 

De tussen- en eindresultaten zijn voor de school dus vooral van belang om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Aan de hand van de resultaten worden, als dat nodig is, aanpassingen gedaan in het onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hier kunt u zien naar welke vormen van voortgezet onderwijs de kinderen na hun basisschooltijd gaan. PRO is de afkorting voor het PraktijkOnderwijs. VMBO staat voor Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Het VMBO heeft twee afdelingen; het praktijkgericht onderwijs (VMBO-K en VMBO-B) en de theoretische leerroute (VMBO-T).  HAVO staat voor Hoger Algemeen Vormend Onderwijs en VWO staat voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties vaardig, aardig en waardig te kunnen omgaan met anderen en bij te dragen aan de samenleving. We hebben hierbij grondwetregels, passend bij de kernwaarden van onze school en de uitgangspunten van de Vreedzame School:

1. Iedereen is welkom;
2. Iedereen is anders;
3. Wij zorgen voor onszelf, elkaar en de omgeving;
4. Wij houden rekening met elkaar in woord en gedrag;
5. We zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt;
6. Iedereen kan met plezier ontwikkelen;
7. Wat ik zelf kan, doe ik zelf.

Met de inzet van de methode Vreedzame School willen we binnen ons Montessorikindcentrum actief werken aan de sociale competenties en burgerschap. De kinderen leren dat zij zelf een aandeel leveren aan onze school als gemeenschap. Dit draagt tevens bij aan de burgerschapsvorming van onze leerlingen, doordat zij leren wat de basisvoorwaarden van onze samenleving zijn en dat zij hier respect voor hebben. Dit zie je bijvoorbeeld terug in groepsvergaderingen en in onze mediatoren uit de bovenbouw, die toezicht houden en ruzies oplossen tijdens het buitenspelen van de onder- en middenbouw. 

We vinden kennis, houding en vaardigheden belangrijk. We leren van én met elkaar. Kinderen mogen hun talenten ontdekken en ontwikkelen. We hebben oog voor wat een kind nodig heeft om te groeien. Daarbij horen ook het leren kennen van jezelf, het vertrouwen op jezelf en vertrouwen hebben in anderen.

Omdat montessorionderwijs gaat over onderwijs en opvoeding, vinden wij de ontwikkeling van sociale competenties minstens zo belangrijk als het leren van lezen, rekenen en taal. Daarom hebben we een scala aan mogelijkheden om deze te ontwikkelen. We werken met een jaarprogramma, waarin vijf thema's centraal staan. Deze zijn overeenkomstig de fases van groepsvorming; forming, norming, storing, performing en adjourning. Naast de activiteiten die passen bij die fasen hebben wij nog allerlei activiteiten toegevoegd gericht op bijvoorbeeld mindset, coöperatief werken, WIsH- en Rots en Watertraining (gericht op weerbaarheid) en activiteiten uit de Vreedzame School.

We gebruiken sociaal emotionele leerlingvolgsystemen, als meet- en observatie instrument om de leerkracht te helpen bij het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind. Elk jaar nemen we bij de kinderen van groep 6, 7 en 8 een vragenlijst af om de sociale veiligheid op onze school te meten. De resultaten zijn te vinden op de website Scholen op de kaart 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • leren & groeien
  • binnen & buiten
  • open & duidelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie controleert de kwaliteit van het onderwijs. In hun rapport kunt u meer lezen over de kwaliteit van onze school en de resultaten. Dit rapport vindt u op de website www.onderwijsinspectie.nl. Kindcentrum aan de Oosterplas valt onder het basistoezicht van de inspectie. Dat betekent dat de inspectie vertrouwen heeft in onze opbrengsten. 

Voor het Montessorionderwijs geldt dat zij na de audit van de Nederlandse Montessori Vereniging (NVM) van mei 2019 voldoen aan de eisen voor de erkenning als montessorischool.

Terug naar boven