Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas bestaat vooral uit leerkrachten. Daarnaast hebben we een administratief medewerker, leraarondersteuners, vakleerkrachten bewegingsonderwijs en vrijwilligers. De zorg binnen onze school staat onder verantwoordelijkheid van de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider). Het MT bestaat uit teamleiders en de directeur. Omdat wij een opleidingsschool zijn, zijn veel stagiaires aanwezig binnen de school.
Het is ingewikkeld om het geïntegreerde aanbod in de kleuterperiode volledig te specificeren naar vakgebied. Dat komt ook omdat de leerkrachten aan willen sluiten op de behoefte van de (individuele) kinderen. Zij verbinden activiteiten aan die zaken waar kinderen mee komen. We willen namelijk een hoge betrokkenheid!
Binnen het montessorionderwijs werken we met korte groepsgerichte instructies en wordt de verwerking gedaan in een lange werktijd van tenminste drie uur. De verwerking is voor elk kind anders. Daarnaast geldt dat we veel vakgebieden geïntegreerd aanbieden. Ons kosmisch onderwijs kent aspecten van wereldoriëntatie, lezen, taal, rekenen en kunstzinnige vorming. Zo nemen we voor ons cultuuronderwijs deel aan de Bossche cultuurroute, waarin kinderen kennismaken met bijvoorbeeld muziek, theater, dans, drama en beeldende vorming. Het is daardoor moeilijk om exact aan te geven hoeveel tijd we besteden aan welk vak. In de werktijd is ruimte voor het maken van eigen keuzes door kinderen.
De basiskwaliteit op ons kindcentrum is door de inspectie als voldoende beoordeeld. De preventieve en licht curatieve interventies (extra ondersteunings- en/of onderwijsaanbod dat binnen de school georganiseerd kan worden) wordt op voldoende niveau aangeboden.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (ook wel SOP genoemd). In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we onze mogelijkheden, maar ook onze grenzen beschreven. In ons ondersteuningsprofiel staat wat we doen om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen wanneer zij iets extra's nodig hebben. Ook staat in dit document welke wensen en doelen we hebben voor de toekomst. Het schoolondersteuningsprofiel wordt om de vier jaar bijgesteld.
Wanneer een kind een specifieke leer- of ontwikkelvraag heeft wordt eerst in de groep door de eigen leerkracht gezocht naar aanpassing in het aanbod. Als dit niet lukt wordt samen met de IB'ers en/of de specialisten gezocht naar een oplossing gezocht. Meestal wordt er een aanpassing gedaan in het bestaande aanbod en vindt de ondersteuning plaats door de eigen leerkracht. Voor sommige meer complexe vragen, die vallen in de basisondersteuning, wordt ondersteuning van de onderwijsassistent of de begeleider van de hulpklas ingezet, bijvoorbeeld in het geval van extra leesaanbod door BOUW of Letterster.
We bieden ondersteuning bij specifieke behoefte van kinderen op het gebied van dyslexie, dyscalculie, motoriek, meer- en hoogbegaafdheid, leerproblemen en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Indien de specifieke leer- en ontwikkelvraag meer specialistische kennis vereist, wordt het samenwerkingsverband ingeschakeld. De orthopedagoog en contactpersoon wordt dan gevraagd om mee te denken in de aanpak die nodig is voor een kind. Uitgangspunt is om dat vorm te geven in onze school. We hebben daarvoor een hulpklas ingericht, waar een leerkracht individueel of in een klein groepje de aanpak uitvoert. Deze kinderen hebben een arrangement met een bijbehorend ontwikkelplan (ontwikkelingsperspectief, OPP).
"We kunnen veel (zelf), maar niet alles" en dat betekent dat we altijd proberen om een passende oplossing te bedenken in de school. Meestal lukt het ons om de ondersteuning passend te maken in de schoolorganisatie, als dit niet lukt gaan we zoeken naar een oplossing buiten de school. In samenwerking met de scholen in de wijk/in de stad en met het samenwerkingsverband zoeken we naar een passende plek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren willen we graag het montessorionderwijs binnen onze school verder verdiepen voor alle kinderen. Daarnaast blijven we extra ondersteuning bieden aan kinderen waar nodig. Onze school is in samenwerking met de wijk bezig met het thema 'inclusief onderwijs' waarbij we alle kinderen onderwijs willen kunnen bieden in de eigen wijk.
Binnen het gebouw van ons kindcentrum zit ook onze samenwerkingspartner kinderdagverblijf Zonnelicht. Daarnaast werken we ook samen met andere kinderdagverblijven in de buurt, namelijk het Sprookjesbos en Kanteel.