Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas

IJsselsingel 40a 5215 CL Den Bosch

  • Trapportaal
  • Aanzicht van de hoofdentree aan de IJsselsingel 40a
  • Kleuterbouw
  • ter voorbereiding op het cijferend rekenen
  • Schoolfoto van Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas

Het team

Toelichting van de school

Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas maakt onderdeel uit van ATO-Scholenkring. Dit is een stichting van in totaal 15 scholen/kindcentra. ATO staat voor Algemeen Toegankelijk Onderwijs. Onze missie is: “Bij ATO-Scholenkring willen we dat kinderen kunnen opgroeien als veerkrachtige, gelukkige wereldburgers die vol zelfvertrouwen en met oog voor de ander in de maatschappij staan. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van basisvaardigheden en kwaliteiten, maar ook voor ieders rol in de samenleving. Daarom dagen we kinderen uit om nieuwsgierig te zijn en zich respectvol te gedragen naar zichzelf en de ander. We leren hun te (blijven) leren, te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen. Op deze wijze wil ATO-Scholenkring ieder kind uit ’s-Hertogenbosch en omgeving gelijke kansen en goed onderwijs bieden.”

De scholen en kindcentra van ATO hebben de volgende uitgangspunten:

Ieder kind is welkom, ongeacht afkomst, godsdienst of levensbeschouwing.
We houden rekening met de verschillen tussen kinderen.
We behandelen elkaar met respect en openheid.
We bieden een fysieke en sociaal veilige omgeving.

We doen er alles aan om het onderwijs te blijven verbeteren. Hoe we dit doen, staat in ons Koersplan 2023-2027. Op de website www.ato-scholenkring.nl kunt u het koersplan vinden. Ook staat op de website hoe wij georganiseerd zijn. Heeft u vragen over ATO-Scholenkring, dan kunt u die ook altijd stellen aan de directeur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ons uitgangspunt bij (onverwachte) uitval van leerkrachten is dat we de kinderen zoveel mogelijk op school proberen op te vangen. Door het huidige lerarentekort is het echter lastig voor basisscholen om vervangers te vinden bij ziekte of afwezigheid van personeel. Wanneer een leerkracht ziek is of verlof heeft proberen we een invaller te regelen zodat de kinderen naar school kunnen. Als we geen oplossing hebben krijgt een groep een dag vrij. De school regelt opvang in een andere groep voor kinderen die niet thuis of elders opgevangen kunnen worden.
Er worden veel stappen ondernomen alvorens de keuze te maken om een groep een dag vrij te geven. Lastig aan deze problematiek is het feit dat we niet altijd ruim van tevoren aan kunnen geven wanneer we hiermee te maken krijgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas bestaat vooral uit leerkrachten. Daarnaast hebben we een administratief medewerker, leraarondersteuners, vakleerkrachten bewegingsonderwijs en vrijwilligers. De zorg binnen onze school staat onder verantwoordelijkheid van de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider). Het MT bestaat uit teamleiders en de directeur. Omdat wij een opleidingsschool zijn, zijn veel stagiaires aanwezig binnen de school.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het is ingewikkeld om het geïntegreerde aanbod in de kleuterperiode volledig te specificeren naar vakgebied. Dat komt ook omdat de leerkrachten aan willen sluiten op de behoefte van de (individuele) kinderen. Zij verbinden activiteiten aan die zaken waar kinderen mee komen. We willen namelijk een hoge betrokkenheid!

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen het montessorionderwijs werken we met korte groepsgerichte instructies en wordt de verwerking gedaan in een lange werktijd van tenminste drie uur. De verwerking is voor elk kind anders. Daarnaast geldt dat we veel vakgebieden geïntegreerd aanbieden. Ons kosmisch onderwijs kent aspecten van wereldoriëntatie, lezen, taal, rekenen en kunstzinnige vorming. Zo nemen we voor ons cultuuronderwijs deel aan de Bossche cultuurroute, waarin kinderen kennismaken met bijvoorbeeld muziek, theater, dans, drama en beeldende vorming. Het is daardoor moeilijk om exact aan te geven hoeveel tijd we besteden aan welk vak. In de werktijd is ruimte voor het maken van eigen keuzes door kinderen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De basiskwaliteit op ons kindcentrum is door de inspectie als voldoende beoordeeld. De preventieve en licht curatieve interventies (extra ondersteunings- en/of onderwijsaanbod dat binnen de school georganiseerd kan worden) wordt op voldoende niveau aangeboden.

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (ook wel SOP genoemd). In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we onze mogelijkheden, maar ook onze grenzen beschreven. In ons ondersteuningsprofiel staat wat we doen om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen wanneer zij iets extra's nodig hebben. Ook staat in dit document welke wensen en doelen we hebben voor de toekomst. Het schoolondersteuningsprofiel wordt om de vier jaar bijgesteld. 

Wanneer een kind een specifieke leer- of ontwikkelvraag heeft wordt eerst in de groep door de eigen leerkracht gezocht naar aanpassing in het aanbod. Als dit niet lukt wordt samen met de IB'ers en/of de specialisten gezocht naar een oplossing gezocht. Meestal wordt er een aanpassing gedaan in het bestaande aanbod en vindt de ondersteuning plaats door de eigen leerkracht. Voor sommige meer complexe vragen, die vallen in de basisondersteuning, wordt ondersteuning van de onderwijsassistent of de begeleider van de hulpklas ingezet, bijvoorbeeld in het geval van extra leesaanbod door BOUW of Letterster. 

We bieden ondersteuning bij specifieke behoefte van kinderen op het gebied van dyslexie, dyscalculie, motoriek, meer- en hoogbegaafdheid, leerproblemen en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Indien de specifieke leer- en ontwikkelvraag meer specialistische kennis vereist, wordt het samenwerkingsverband ingeschakeld. De orthopedagoog en contactpersoon wordt dan gevraagd om mee te denken in de aanpak die nodig is voor een kind. Uitgangspunt is om dat vorm te geven in onze school. We hebben daarvoor een hulpklas ingericht, waar een leerkracht individueel of in een klein groepje de aanpak uitvoert. Deze kinderen hebben een arrangement met een bijbehorend ontwikkelplan (ontwikkelingsperspectief, OPP).

"We kunnen veel (zelf), maar niet alles" en dat betekent dat we altijd proberen om een passende oplossing te bedenken in de school. Meestal lukt het ons om de ondersteuning passend te maken in de schoolorganisatie, als dit niet lukt gaan we zoeken naar een oplossing buiten de school. In samenwerking met de scholen in de wijk/in de stad en met het samenwerkingsverband zoeken we naar een passende plek.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen we graag het montessorionderwijs binnen onze school verder verdiepen voor alle kinderen. Daarnaast blijven we extra ondersteuning bieden aan kinderen waar nodig. Onze school is in samenwerking met de wijk bezig met het thema 'inclusief onderwijs' waarbij we alle kinderen onderwijs willen kunnen bieden in de eigen wijk. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen het gebouw van ons kindcentrum zit ook onze samenwerkingspartner kinderdagverblijf Zonnelicht. Daarnaast werken we ook samen met andere kinderdagverblijven in de buurt, namelijk het Sprookjesbos en Kanteel. 

Terug naar boven