Aan het begin van het schooljaar organiseren we een informatieavond voor alle ouders. Ouders hebben dan de kans om kennis te maken met de leerkracht en een kijkje te nemen in de groep(en) van het kind/de kinderen. Gedurende het schooljaar organiseren we in samenspraak met de medezeggenschapsraad regelmatig algemene informatie (thema)avonden. Deze staan in het teken van onderwerpen die op dat moment actueel zijn in de school of maatschappij.
Naast deze informatiemomenten organiseren we ook twee keer per schooljaar oudergesprekken. Tijdens deze gesprekken bespreken we met ouders de ontwikkeling van het kind/de kinderen. Tijdens het eerste gesprek bespreken we voornamelijk het welbevinden van het kind. In het tweede gesprek hebben we het over het eerste verslag. Vanaf de onderbouw vinden deze gesprekken plaats in de vorm van ouder-kind gesprekken waarin het kind zelf meepraat over het welbevinden en de eigen ontwikkeling. Op initiatief van de ouders, maar ook op initiatief van de leerkracht, kunnen er tussentijds afspraken worden gemaakt om de voortgang van het kind te bespreken.
Bij het afronden van een DaVinci-thema (voor ons zaakvakonderwijs) worden voor de ouders in de verschillende bouwen ook presentatiemomenten georganiseerd. De kinderen laten dan zien wat zij aan ontdekkingen hebben gedaan tijdens het werken aan een thema.
Leerkrachten en ouder communiceren met elkaar via de app Social Schools. Hierop plaatsen leerkrachten teksten en foto's van activiteiten in de groep, worden vragen gesteld voor meehelpen of worden algemene mededelingen gedaan. Ouders kunnen via dit systeem ook berichten sturen aan de leerkracht.
Informatievoorziening gescheiden ouders
Wij willen u graag laten weten hoe wij omgaan met het geven van informatie aan gescheiden ouders. Als beide ouders het wettelijk gezag hebben, hebben ze allebei recht op schoolinformatie. Het gaat hier om de schoolgids, uitnodigingen voor informatie- en ouderavonden, school- en testresultaten, rapporten en het advies voor het vervolgonderwijs.
Informatievoorziening waarbij beide ouders de ouderlijke macht hebben
Op onze school gaat alle informatie via de schoolapp direct naar ouders. Het verslag gaat met het kind mee naar huis. Het is de plicht van de verzorgende ouder (de ouder waar het kind het grootste deel van de week woont) om de andere ouder op de hoogte te houden van belangrijke zaken over het kind. Dus ook alle verslagen te geven over de schoolontwikkeling van het kind. Als dit niet kan of lukt dan kan de niet verzorgende ouder altijd de school verzoeken om informatie over de schoolontwikkeling van zijn/haar kind te geven.
De school zal deze gegevens moeten verstrekken. We zullen de verzorgende ouder hierover inlichten. Indien de verzorgende ouder bezwaar heeft tegen informatieverschaffing aan de andere ouder, is dat voor ons geen reden om de informatie niet te geven.
Als een van de ouders geen gezamenlijk oudergesprek wil moet de school de mogelijkheid bieden voor afzonderlijke gesprekken met beide ouders. De school hoeft een ouder geen informatie te geven over de inhoud van gesprekken die de andere ouder met de school heeft. Dit is ook zo bij de verlofverzoeken die de andere ouder doet. Als het belang van het kind zich verzet (bijv. als er beperkte tijd is voor hulpverlening of de ouders zitten niet op één lijn), dan zal de school alleen een gesprek met de verzorgende ouder voeren.
Gesprekken met externen worden maar één keer gevoerd. Een ouder heeft geen recht op de verslagen van de met de andere ouder gevoerde gesprekken. Het is de plicht van de verzorgende ouder om de andere ouder op de hoogte te brengen van aanmeldingen bij bijvoorbeeld het samenwerkingsverband. Indien nodig is het de plicht van de verzorgende ouder om voor een handtekening van de niet verzorgende ouder te zorgen.
Wanneer de ouders het niet eens zijn over aanmelding en/of behandeling kan de school niet aanmelden of hulpverlening inzetten. De school zal dit melden bij de betrokken instanties. De school praat niet met andere personen of instanties (bijv. advocaten), tenzij de wetgever, inspecteur of rechter dit zegt.
Informatievoorziening waarbij één ouder de ouderlijke macht heeft
In de gevallen waarin slechts één ouder belast is met het ouderlijk gezag, hoeft de school informatie te geven aan die ene ouder. In de wet is namelijk bepaald dat de ouder met gezag de ouder zonder gezag moet informeren over belangrijke zaken die het kind aangaan, waaronder de voortgang van het kind op school.
De school mag erop vertrouwen dat de ouders elkaar informeren over de voortgang van de leerling. Indien dit niet gebeurt kan de ouder zonder gezag zelf om informatie over zijn of haar kind vragen. De school geeft deze informatie. Een school mag niet verwijzen naar de gezaghebbende ouder als de ouder zonder ouderlijk gezag informatie opvraagt. De ouder moet daar wel zelf om vragen, de school hoeft dit dus niet zelf te doen. De informatie kan gaan over de ontwikkeling van het kind zoals leerprestaties of medische kwesties. Hieronder valt bijvoorbeeld een schoolrapport, maar niet een uitnodiging voor een algemene ouderavond of een schoolfoto. Door een ouder zonder gezag toegang te geven tot het leerlingvolgsysteem waarin de vorderingen van de kinderen worden bijgehouden voldoet een school aan haar informatieplicht.
De informatie hoeft niet verstrekt te worden als het gaat om informatie die ook niet aan de met het gezag belaste ouder gegeven zou worden of als het belang van het kind zich verzet tegen het verschaffen van informatie. De school moet een eigen afweging over dat belang maken. De school moet de gezaghebbende ouder over een verzoek tot informatieverstrekking op de hoogte brengen. Als de ouder met gezag zich verzet tegen het verstrekken van informatie aan de andere ouder of dit niet in het belang van het kind acht, is dit onvoldoende. Deze ouder zal dit moeten uitleggen, bij voorkeur met een gerechtelijke uitspraak waarin een beperking van de informatieplicht is opgenomen. De veiligheid van het kind speelt een rol bij de afweging of de school informatie verstrekt. Als een kind op school aangeeft bang te zijn voor de ouder mag een school terughoudend zijn in het verstrekken van informatie.
De school hoeft geen kennismakings- of rapportgesprek of 10-minutengesprek te voeren met de niet gezaghebbende ouder.