Kindcentrum aan de Oosterplas

IJsselsingel 40a 5215 CL Den Bosch

  • Schoolfoto van Kindcentrum aan de Oosterplas
  • Schoolfoto van Kindcentrum aan de Oosterplas
  • Schoolfoto van Kindcentrum aan de Oosterplas
  • Schoolfoto van Kindcentrum aan de Oosterplas
  • Schoolfoto van Kindcentrum aan de Oosterplas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 is er één aanmeldweek en de eindtoets wordt een "doorstroomtoets". De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. De school gebruikt de uitkomst van de toets om tot het best passende schooladvies voor een kind te komen. De doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen te laten zien wat ze kunnen. En dat (onbedoelde) verwachtingen en vooroordelen van de school geen invloed hebben op het schooladvies.

Eind groep 7 ontvangen alle kinderen een potloodadvies. Dit zodat kinderen en ouders zich goed kunnen oriënteren op de VO scholen, maar waar we ook nog doelen kunnen stellen op weg naar de doorstroomtoets. Kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Hiervoor plannen we met alle kinderen en hun ouders een gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we ook het onderwijskundig rapport. Hierin staat de overdracht van het kind naar het voortgezet onderwijs. Kinderen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Wij nemen de IEP toets af. Deze wordt in twee ochtenden afgenomen. 

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. We plannen hiervoor niet met iedereen een gesprek. Alleen bij de kinderen waarvan het definitieve advies afwijkt van het voorlopig advies, zullen we contact opnemen met ouders. Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kindcentrum Aan de Oosterplas werkt met een leerlingvolgsysteem waarin methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (vanaf schooljaar 2020-2021 IEP) worden verwerkt, naast de observaties van de leerkracht.

Na afname van de methode onafhankelijke toets wordt een analyse gemaakt door de groepsleerkracht, waarbij het resultaat wordt vergeleken met de methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. De leerkracht verwerkt deze resultaten in een groepsplan. Ook voor de individuele leerlingen die op onderdelen uitvallen wordt een plan gemaakt. Dit wordt besproken in een bouwoverleg, waarbij ook de Intern Begeleider aanwezig is.

In dit overleg worden de resultaten van de kinderen uit de hele bouw vergeleken om conclusies te trekken over eventuele aanpassingen in de aanbieding van de lesstof of het bijstellen van doelen. 

De Intern Begeleiders bespreken de opbrengsten van deze bouwoverleggen met de directeur. Eventueel worden er, indien nodig, afspraken gemaakt over veranderingen in aanpak, opstarten verbeter/ontwikkeltrajecten met eventueel externe ondersteuning.

De tussen- en eindresultaten zijn voor de school dus vooral van belang om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Aan de hand van de resultaten worden, als dat nodig is, aanpassingen gedaan in het onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hier kunt u zien naar welke vormen van voortgezet onderwijs de kinderen na hun basisschooltijd gaan. PRO is de afkorting voor het PraktijkOnderwijs. VMBO staat voor Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Het VMBO heeft twee afdelingen; het praktijkgericht onderwijs (VMBO-K en VMBO-B) en de theoretische leerroute (VMBO-T).  HAVO staat voor Hoger Algemeen Vormend Onderwijs en VWO staat voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties vaardig, aardig en waardig te kunnen omgaan met anderen en bij te dragen aan de samenleving. We hebben hierbij vijf waarden:

1. Ik ben veilig en eerlijk
2. We helpen elkaar
3. Ik ben hier
4. Ik stel doelen
5. Ik laat los en ga door

Met de inzet van de methode Vreedzame school willen we binnen ons kindcentrum actief werken aan de sociale competenties en burgerschap. De kinderen leren dat zij zelf een aandeel leveren aan ons kindcentrum als gemeenschap. Dit draagt tevens bij aan de burgerschapsvorming van onze leerlingen, doordat zij leren wat de basisvoorwaarden van onze samenleving zijn en dat zij hier respect voor hebben. Dit zie je bijvoorbeeld terug in groepsvergaderingen en in onze mediatoren uit de bovenbouw, die toezicht houden en ruzies oplossen tijdens het buitenspelen van de onder- en middenbouw. 

We vinden kennis, houding en vaardigheden belangrijk. We leren van én met elkaar. Kinderen mogen hun talenten ontdekken en ontwikkelen. We hebben oog voor wat een kind nodig heeft om te groeien. Daarbij horen ook het leren kennen van jezelf, het vertrouwen op jezelf en vertrouwen hebben in anderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • leren & groeien
  • binnen & buiten
  • open & duidelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie controleert de kwaliteit van het onderwijs. In hun rapport kunt u meer lezen over de kwaliteit van onze school en de resultaten. Dit rapport vindt u op de website www.onderwijsinspectie.nl. KC Aan de Oosterplas valt onder het basistoezicht van de inspectie. Dat betekent dat de inspectie vertrouwen heeft in onze opbrengsten. 

Voor de montessoristroom geldt dat zij na de audit van de Nederlandse Montessori Vereniging (NVM) van mei 2019 voldoen aan de eisen voor de erkenning als montessorischool.

Terug naar boven