Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van KC Aan de Oosterplas bestaat vooral uit leerkrachten. Daarnaast hebben we een administratief medewerker, onderwijsassistenten en vakleerkrachten bewegingsonderwijs. De zorg binnen onze school staat onder verantwoordelijkheid van de intern begeleiders. Het MT bestaat uit teamleiders en de directeur. Omdat wij een opleidingsschool zijn, zijn er veel stagiaires aanwezig binnen de school.
Het is ingewikkeld om het geïntegreerde aanbod in de kleuterperiode volledig te specificeren naar vakgebied. Dat komt ook omdat de leerkrachten aan willen sluiten op de behoefte van de (individuele) kinderen. Zij verbinden activiteiten aan die zaken waar kinderen mee komen. We willen namelijk een hoge betrokkenheid!
Binnen het Montessori onderwijs werken we met korte groepsgerichte instructies en wordt de verwerking gedaan in de stille werktijd. Dat is voor elk kind anders. Daarnaast geldt dat we veel vakgebieden geïntegreerd aanbieden. Ons Kosmisch onderwijs kent aspecten van wereldoriëntatie, lezen, taal, rekenen en kunstzinnige vorming. Het is daardoor moeilijk om exact aan te geven hoeveel tijd we besteden aan welk vak. Hoe lang kinderen precies per vakgebied bezig zijn hebben we niet geregistreerd. In de werktijd is ook veel ruimte voor het maken van eigen keuzes door kinderen.
De uren in de tabel zijn dan ook geschatte instructietijden per vak.
De basiskwaliteit op ons kindcentrum is door de inspectie als voldoende beoordeeld. De preventieve en licht curatieve interventies (extra ondersteunings- en of onderwijsaanbod dat binnen de school georganiseerd kan worden) wordt op voldoende niveau aangeboden.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (ook wel SOP genoemd). Hierin staat wat we doen om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen wanneer zij iets extra's nodig hebben. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat welke ondersteuning ons kindcentrum biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in dit document welke wensen en doelen we hebben voor de toekomst. Het schoolondersteuningsprofiel wordt om de vier jaar bijgesteld.
Wanneer een kind een specifieke leer- of ontwikkelvraag heeft wordt eerst in de groep door de eigen leerkracht gezocht naar aanpassing in het aanbod. Als dit niet lukt wordt samen met de IB'ers en/of de specialisten gezocht naar een oplossing gezocht. Meestal wordt er een aanpassing gedaan in het bestaande aanbod en vindt de ondersteuning plaats door de eigen leerkracht. Voor sommige meer complexe vragen, die vallen in de basisondersteuning, wordt ondersteuning van de onderwijsassistent of de begeleider van de hulpklas ingezet, bijvoorbeeld in het geval van extra leesaanbod door BOUW of Letterster.
We bieden ondersteuning bij specifieke behoefte van kinderen op het gebied van dyslexie, dyscalculie, motoriek, meer- en hoogbegaafdheid, leerproblemen en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Indien de specifieke leer- en ontwikkelvraag meer specialistische kennis vereist, wordt het samenwerkingsverband ingeschakeld. De orthopedagoog en contactpersoon wordt dan gevraagd om mee te denken in de aanpak die nodig is voor een kind. Uitgangspunt is om dat vorm te geven in onze school. We hebben daarvoor een hulpklas ingericht, waar een leerkracht individueel of in een klein groepje de aanpak uitvoert. Deze kinderen hebben een arrangement met een bijbehorend ontwikkelplan (ontwikkelingsperspectief, OPP).
'We kunnen veel (zelf), maar niet alles" en dat betekent dat we altijd proberen om een passende oplossing te bedenken in de school. Meestal lukt het ons om de ondersteuning passend te maken in de schoolorganisatie, als dit niet lukt gaan we zoeken naar een oplossing buiten de school. In samenwerking met de scholen in de wijk/in de stad en met het samenwerkingsverband zoeken we naar een passende plek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren willen we graag de methode Vreedzame school verder implementeren en borgen in ons onderwijs. Daarnaast willen we binnen het Montessori onderwijs aandacht hebben voor leerlingen met meer behoefte aan structuur. Een ander speerpunt de komende jaren is het verbeteren van ons rekenonderwijs
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.