Kindcentrum Sterrenboom

Hengmeng 92 5235 JZ Den Bosch

Schoolfoto van Kindcentrum Sterrenboom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets 

De doorstroomtoets is bedoeld als hulpmiddel bij het schooladvies. De toets meet op objectieve, betrouwbare manier de vaardigheid van taal en rekenen. En de school gebruikt de uitkomst van de toets om tot het best passende schooladvies voor een kind te komen. De doorstroomtoets zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen te laten zien, wat ze kunnen. En dat (onbedoelde) verwachtingen en vooroordelen van de school geen invloed hebben op het schooladvies. 

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen:  De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat het kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. 

Er komt 1 week waarin kinderen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle kinderen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. 

Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Kinderen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

Wij gebruiken binnen onze school de IEP doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten meten we vanaf schooljaar 2023-2024 met (toetsen van) het IEP-leerlingvolgsysteem. Met de gegevens kunnen we de voortgang van het onderwijs en de resultaten van ieder kind volgen en waar nodig specifieke acties ondernemen.

Daarnaast maken we gebruik van toetsen uit de methode, hiermee reflecteren we op de lessen en houden we zicht op de leerontwikkeling van de kinderen. 

Individuele resultaten van leerlingen worden gemeten door:

-Toetsen behorende bij de methoden

-Toetsen uit het IEP Leerling Volg Systeem

Groepsresultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd onder andere m.b.v. analyse-instrumenten van het Leerling Volg Systeem (LVS). Resultaten op schoolniveau worden geëvalueerd en geanalyseerd d.m.v. dwarsdoorsneden en trendanalyses.

Interne kwaliteitszorg

De school heeft een kwaliteitszorgsysteem waarin structureel en systematisch gewerkt wordt aan het bepalen, bewaken en borgen van de kwaliteit van het onderwijs. Binnen het nieuwe strategisch beleidsplan van ATO is kwaliteitszorg opgenomen als speerpunt. Hierbij wordt de Plan, Do, Check, Act cyclus gehanteerd:

Onderwijskundige doelen

De algemene onderwijskundige doelen zoals die zijn beschreven in de Wet op Primair Onderwijs (WPO) in artikel 8 en 9 worden op school gerealiseerd.

Om deze doelen te realiseren wordt gebruik gemaakt van methodes die regelmatig worden vernieuwd.

De school beoogt met het onderwijs dat alle kinderen de basisschool verlaten op het niveau dat mag worden verwacht.

De kinderen die de school verlaten moeten zich in dit kader op cognitief gebied in de maatschappij staande kunnen houden en over die instrumentele vaardigheden bezitten dat zij een volwaardig deelnemer aan de moderne maatschappij kunnen zijn.

Bij hun start in het voortgezet onderwijs moeten zij over die vaardigheden beschikken dat zij het niveau wat het VO van de leerlingen vraagt ook aankunnen. De methodes die de school gebruikt voldoen aan de Kerndoelen zoals die van overheidswege zijn geformuleerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

KC Sterrenboom heeft een adviescommissie voor het bepalen van de schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Deze commissie bestaat uit; de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de Intern Begeleider en de directie. Gezamenlijk worden de volgende individuele leerling punten besproken;
- de resultaten van het leerlingvolgsysteem per vakgebied
- de resultaten van de methode toetsen en -dictees
- de sociaal- emotionele ontwikkeling
- werkhouding en -gedrag
- wens van leerling en ouders
Door deze uitgebreide wijze van evalueren en samenwerken zorgen we ervoor dat kinderen naar het juiste vervolgonderwijs uitstromen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kinderen leren samenwerken, elkaar te helpen, met elkaar te delen en ook materiaal opruimen en schoonmaken.

Een belangrijke doelstelling op het gebied van de sociale vorming is de ontwikkeling van de zelfstandigheid: kinderen leren zichzelf te redden. Ze leren zelfstandig te werken en zelf een oordeel over hun eigen werk te hebben.

Natuurlijk is het heel belangrijk dat kinderen hun eigen en elkaars emoties leren kennen en er op een juiste manier mee leren omgaan. Het spel is hierbij een niet weg te denken element. Het spel helpt bij de vorming van het kind in zijn totaliteit. Via het spel komen de kinderen tot zelf ontdekken.

Door het doen worden b.v. begrippen bijgebracht. Het kind leert niet alleen ontzettend veel van het spel, maar spel bevordert ook de lichamelijke ontwikkeling en de sociaal-emotionele vorming.

Observaties van leerkrachten en signalen van ouders zijn belangrijk om te kijken of er zich situaties voordoen die extra zorg vereisen. Op KC Sterrenboom- werken we met de methode De Vreedzame School.

Het programma streeft naar:

-Het vergroten van sociale en emotionele vaardigheden

-Het aanleren en trainen van vaardigheden in conflicthantering ( o.a. mediatie)

Om sociaal-emotioneel goed te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat er een prettig pedagogisch klimaat is.

Het is ook duidelijk dat dit alleen maar kan wanneer er duidelijke afspraken en regels zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open blik op kinderen
  • Zelfvertrouwen versterken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven