Kindcentrum Sterrenboom

Hengmeng 92 5235 JZ Den Bosch

Schoolfoto van Kindcentrum Sterrenboom

Het team

Toelichting van de school

Op KC Sterrenboom bij de afdeling onderwijs werken 30 teamleden.

De samenstelling van het team is gemêleerd. We hebben, naast onze (startende) leerkrachten, studenten vanuit het Koning Willem 1 college en oud leerlingen die een snuffelstage komen lopen. In veel groepen zijn twee leerkrachten werkzaam die als duo ieder bepaalde dagen of dagdelen voor hun rekening nemen. Zij zijn de spil waar het in een schooljaar omdraait voor uw kind. Zij dragen de zorg voor het welzijn van uw kind en voor het bereiken van de (persoonlijke) doelen. De leerkrachten zijn voor u, in eerste instantie, het aanspreekpunt.

Binnen het team zijn er meerdere teamleden met een specifieke taak. U kunt hierbij denken aan:
- Intern begeleiders (IB)
- ICT'ers
- Onderwijs assistenten
- Leraarondersteuners
- Vakleerkracht voor bewegingsonderwijs.
Daarnaast is ieder teamlid lid van een leerteam (bijvoorbeeld; vakgebied taal, gedrag, sport en ontspanning, Digitale Geletterdheid, organisatie, etc.) en zorgt er voor dat de ontwikkelingen hieromtrent gevold worden, gedeeld worden met het team en er in de jaarplanning activiteiten worden opgenomen.

Onze school is moederschool voor studenten van het Koning Willem 1 College van de opleiding voor onderwijsassistent. Dit betekent dat er ieder jaar stagiaires in onze groepen zijn die ons team & kinderen extra ondersteunen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Helaas zijn ook leerkrachten wel eens afwezig. Wij stellen altijd al het mogelijke in het werk om voor vervanging te zorgen, zodat uw kind gewoon les krijgt. We kunnen dan een beroep doen op de flexpool van ATO. Lukt het niet om een vervanger te krijgen, dan zullen wij intern op zoek gaan naar een oplossing. Als de interne oplossing niet lukt kan het voorkomen dat we de kinderen een dag naar huis moeten sturen. Ons streven is om ouders hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen, uiterlijk vóór 20uur 's avonds de dag voorafgaand.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Verdeling van leerlingen over groepen

Op basis van het aantal leerlingen van het voorafgaande schooljaar krijgt de school van het ministerie formatie toegekend. Het beschikbaar geld (formatie) is bepalend voor het aantal groepen dat een school kan maken.

- schoolbelang (wat is goed voor deze groep) - belangstelling en bekwaamheid van de leraar - werktijdfactoren(bij parttimers) Indeling van de leerlingen Er is een grote kans dat uw zoon of dochter in de tijd dat ze bij ons op school zitten één of meerdere keren in een combinatieklas komt te zitten of dat de groep verdeeld moet worden over verschillende leerkrachten. Bij de verdeling letten we vooral op: - een goede verdeling van het aantal leerlingen per groep - een evenwichtige verdeling van jongens en meisjes - een evenwichtige verdeling van zorgleerlingen - liever geen familieleden bij elkaar - voldoende mogelijkheden voor contacten voor de leerling. Dit is wat anders is dan vriendjes en vriendinnetjes. Voor de beoordeling hiervan gaan we af op wat de leerkracht op school van het kind ziet en signalen van ouders. Daar wordt uiterst zorgvuldig naar gekeken en bij twijfel wordt een collega of de directie geraadpleegd.

De uiteindelijke beslissing over leerlingen en in welke groep ze geplaatst worden ligt bij de directie van de school.

Doubleren (zittenblijven)

Als kinderen binnen de school doubleren, neemt de schoolleiding hierover een besluit. Dit is op voorstel van leerkrachten en IB-ers. Ouders worden tijdig meegenomen in het proces. Ouders worden ook gehoord door de schoolleiding en krijgen extra uitleg. Doubleren komt binnen het kindcentrum niet vaak voor.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw staan spelen, ervaren en ontdekkend leren centraal. We bieden daarvoor een rijke, uitdagende speel-, leeromgeving. De leerlingen leren van en met elkaar. We werken rondom thema's die schoolbreed draaien via JEELO.

Hierbij maken we gebruik van de methode JEELO, de mappen fonetisch bewustzijn en beginnend gecijferdheid. Voor de sociaal- emotionele ontwikkeling werken we met de methode Vreedzame school. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

KC Sterrenboom streeft voor alle kinderen naar het behalen van een zo hoog mogelijk leerresultaat in aansluiting op de individuele mogelijkheden. We vinden dat kinderen op school moeten presteren, maar we zijn er daarnaast van overtuigd dat leerprocessen per kind verschillend kunnen zijn.

Op dit moment wordt het onderwijs gerealiseerd met methodes, waarbij de variatie in werk- en verwerkingsvormen en differentiatie mogelijk zijn. Vanuit observaties gedurende de lessen stelt de leerkracht vast welke leerlingen behoefte hebben aan specifieke instructie en begeleiding tijdens het leerproces. De school volgt de leerlingen in hun ontwikkeling en prestaties. Naast de toetsen van de diverse methodes gebruikt de school voor gr 1 t/m 8 een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem om op gezette tijden de prestaties van de kinderen te meten. Naast het leren van de “schoolse vakken” is er ruimte voor creativiteit en expressie. Deze vakken zijn opgenomen in ons programma.

ONS ONDERWIJSCONCEPT EN DIDACTISCH HANDELEN

Op Sterrenboom werken we in de ochtend aan de kernvakken (rekenen, taal, lezen en spelling). In de middag werken we op een ontwikkelingsgerichte manier aan wereldoriëntatie en burgerschap binnen de projecten van Jeelo. Voor de instructies van spelling en rekenen werken we groepsoverstijgend. De leerstof wordt aangeboden d.m.v. het model directe instructie. Principe van dit model is dat er drie instructie niveaus zijn:

1. verkorte instructie (kan na een korte uitleg snel aan de slag)

2. basisinstructie

3. verlengde instructie (kinderen hebben meer of op een andere manier instructie nodig) Een middel om voor kinderen inzichtelijk te maken aan welke doelen er wordt gewerkt is het werken met

Doelencirkels

De leerkracht stelt samen met de kinderen het doel voor een bepaalde periode vast en gezamenlijk wordt bedacht hoe het bereikte resultaat gevierd kan worden.

Beweging en gezondheid

Voor de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat zij bewegen en gezond leven/zijn.  Op onze school hebben we daar veel aandacht voor:? Wij stimuleren kinderen om te bewegen. En we leren kinderen wat een gezonde leefstijl is. Dit doen we samen met ‘S-PORT en de GGD (programma Samen gezond).?We geven binnen ons KC twee keer per week gym door een vakdocent gym.

We volgen de motorische ontwikkeling van kinderen. Dat doen we ieder jaar voor de herfstvakantie. We kijken dan naar hoe uw kind beweegt, we stellen vragen en meten/wegen uw kind. Hiervoor vragen we uw toestemming. We werken hiervoor samen met de GGD.?We stimuleren dat kinderen ook buiten schooltijd sporten en te bewegen. Dit doen we samen met partners. Is het voor uw kind moeilijk of onmogelijk om te bewegen of om lid te worden van een sportclub? Neem dan contact met ons op.

Onderwijstijd

Basisschool Sterrenboom voldoet aan de in de wet gestelde eisen en biedt de leerlingen jaarlijks minstens 940 uur leertijd aan. Voor een verdeling van het aantal uren per vakgebied wordt verwezen naar het overzicht in de basismappen. Jaarlijks wordt de leertijd geëvalueerd en bijgesteld.* aan de hand van de opbrengsten kunnen we beredeneerd afwijken van het bovenstaande leertijdschema.

Gebruik mobiele devices

De kinderen krijgen op school een device dat ze kunnen gebruiken binnen het onderwijs. Kinderen hebben geen eigen mobiele devices nodig. Hebben kinderen op een schooldag een mobiel device mee, dan leveren ze die in bij de leerkracht en krijgen deze aan het eind van de schooldag weer terug. Wij dragen als school geen verantwoordelijkheid voor de risico's van het bewaren van het mobiele device.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerlingenzorg op KC Sterrenboom heeft tot doel de leerlingen, met een voor hen zo passend mogelijk steun op zowel cognitief, als sociaal-emotioneel gebied te laten ontwikkelen kijkend naar passende ontwikkelingslijnen. Voor alle kinderen volgen wij de zorgroute.

Deze is vastgelegd in het ondersteuningsplan.De ondersteuningsstructuur is leidend om doelstellingen te bereiken en is een middel om planmatig te werken.

Het Kindcentrum is onderdeel van Samenwerkingsverband De Meierij en ondersteuningseenheid De Maaspoort/Empel Het ondersteuningsplan beschrijft binnen de kaders van het schoolplan en het ondersteuningsplan SWV De Meijerij hoe de ondersteuningsstructuur op KC Sterrenboom wordt vormgegeven.

Leerlingenzorg oftewel ondersteuning aan leerlingen vindt zoveel mogelijk plaats in de groep volgens de principes van handelingsgericht werken. De leerkracht is verantwoordelijk voor de leerlingen in de groep en realiseert de extra hulp en begeleiding die leerlingen nodig hebben. De intern begeleiders hebben onder meer als taak om de leerlingenzorg te coördineren.

Binnen de ondersteuningsstructuur zijn de vijf ondersteuningsniveaus het uitgangspunt.Deze beschrijven de opbouw van de ondersteuning en worden binnen het samenwerkingsverband ook als uitgangspunt gebruikt.

Als Kindcentrum vinden wij het van belang om daarnaast uit te gaan van de praktijk in de klas waarbij begeleiding in drie fasen verloopt:

Fase 1: de begeleiding in de groep door de leerkracht (differentiatie op 3 niveaus). Deze fase omvat Ondersteuningsniveau 1 en 2.

Fase 2: de begeleiding in de groep door de leerkracht én begeleiding van een interne specialist. Dit is Ondersteuningsniveau 3.

Fase 3: de begeleiding in de groep door de leerkracht en/of begeleiding van een interne specialist én begeleiding van een externe specialist.Deze fase omvat ondersteuningsniveau 4 en 5.

Passend onderwijs

De wet passend onderwijs heeft als doel dat voor alle kinderen, ook de leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte, een passende onderwijsplek beschikbaar is. Wettelijk geldt de zorgplicht: zodra een leerling bij een school wordt aangemeld, is het schoolbestuur van de betreffende school verantwoordelijk om passend onderwijs te bieden.

Indien de school zelf niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind dan organiseert zij die ondersteuning met behulp van de samenwerkingspartners in het samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband Primair Onderwijs de Meierij Voor passend onderwijs zijn samenwerkingsverbanden opgericht. KC Sterrenboom behoort tot het Samenwerkingsverband PO de Meierij. 

Uitgebreide informatie vindt u op de website www.demeierij-po.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op KC Sterrenboom hebben we de visie dat kinderen zich het beste ontwikkelen en leren in een gemeenschap, een rijke sociale omgeving. Dat houdt in dat we werken in groepen.

De kinderen en de leerkracht(en) van de groep horen bij elkaar, leren van elkaar, zorgen voor elkaar. Alle groepen bij elkaar vormen binnen het kindcentrum een gemeenschap waarin zij elkaar ontmoeten, met en van elkaar leren en er voor elkaar zijn. Kinderen hebben binnen deze gemeenschap een stem.

Er vinden groepsvergaderingen plaats, er is een leerlingenraad en sommige kinderen worden opgeleid tot mediator en leren bemiddelen bij conflicten tussen kinderen. Kinderen hebben een basis van vaardigheden en kennis van de wereld nodig om in de maatschappij te kunnen functioneren.

Nederlandse taal, rekenen, Engels, digitale geletterdheid en burgerschap vormen de basis.Het gaat om kennis van maatschappij, natuur en cultuur en om (leer)vaardigheden* die hen in staat stellen die kennis te kunnen toepassen.

Op KC Sterrenboom weten we dat kinderen zich het beste de basiskennis, basisvaardigheden en leervaardigheden* eigen maken door:

-directe effectieve instructies (waarbij wij steeds meer uit zullen gaan van leerlijnen i.p.v. de methodes)

-effectieve feedback

-differentiatie

-niet probleemoplossend onderwijs maar wel lessen in probleemoplossing

-ondersteuning van volwassenen bij onderzoekend leren

-doelgericht werken waarbij we o.a. werken met doelencirkels

-coöperatieve werkvormen - een haalbaar en gedegen aanbod

-goed klassenmanagement - een veilige en ordelijke omgeving

-betekenisvol leren

-leren in samenhang

-betrokkenheid van ouders en gemeenschap.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het jonge kind

Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de fantasie en spelbehoefte van jonge kinderen, werken we in groep 1-2 met thema’s.

De thema’s worden vormgegeven vanuit Jeelo. Het voorbereiden van de thema’s gebeurt met alle leerkrachten samen op basis van de leerlijnen van groep 1 en 2. Die volgen wij nauwlettend op grond van de observatielijsten van KIJK.

Per dag is er steeds een afwisseling van groepsactiviteiten en individueel werk; van ontdekkend spelen en leren en gestructureerd werken. De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt goed gevolgd; door middel van observaties. De aanpak in groep 1 en 2 verschilt met die in de andere groepen. Dat is al te zien aan de inrichting van de lokalen.

In ieder lokaal zijn hoeken ingericht, zoals de huis/themahoek, lees, taalhoek, rekenhoek en bouwhoek. Het eerste half uur van de dag gaan alle kinderen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal wat door de leerkracht is neergezet.

Sommige kinderen hebben daarbij de vrijheid om zelf te kiezen terwijl andere kinderen door de leerkracht een materiaal aangeboden krijgen. De leerkracht geeft tijdens dit half uur gerichte begeleiding aan een groepje kinderen.

De andere kinderen werken zelfstandig met het materiaal en daarbij worden de regels van het zelfstandig werken toegepast. Tijdens de dag is er nog een tweede moment van spelen en werken.

Binnen de kleutergroepen is veel ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Hiermee werken de kinderen en voeren ze bepaalde opdrachten uit. Met behulp van deze materialen proberen we het kind zich zo veel mogelijk totaal te ontwikkelen.

Daarnaast worden ontwikkelingsmaterialen doelgericht ingezet om taal-, lees- en rekenvoorwaarden te ontwikkelen. Er zijn verschillende soorten, aan elk ontwikkelingsniveau aangepaste materialen, om deze ontwikkeling te bereiken.

Op deze manier wordt het kind verder geholpen op zijn weg naar zelfstandigheid.

Tekenen, verven, knutselen en boetseren komen veelvuldig tijdens het werken in hoeken aan de orde.Naast de expressieve waarde van het omgaan met deze materialen wordt hiermee ook de fijne en grove motoriek ontwikkeld.

Zindelijkheid

Als kinderen 4 jaar zijn mogen ze naar school, wij verwachten dat kinderen dan zindelijk zijn, lukt dit nog niet dan verwijzen wij u naar de schoolverpleegkundige voor ondersteuning op maat. Voor uw kind kan het dan betekenen dat het nog niet alle dagdelen naar school kan. Wij kunnen de kinderen in de school namelijk niet ondersteunen bij hun niet-zindelijkheid.

VVE locatie

Samen met het peuterarrangement is de school een VVE locatie waardoor er een specifiek aanbod gerealiseerd kan worden gericht op de aanpak van taalachterstanden bij de kinderen van 2 tot 6 jaar. Met ouders werken we samen aan het programma VVE thuis. Bij de start van elk nieuw thema wordt er een informatiebijeenkomst georganiseerd.

Tijdens deze bijeenkomst ontvangt u informatie over het thema en ontvangt passende materialen waarmee u thuis met uw kind kunt werken, spelen en lezen. Daarnaast krijgt u de gelegenheid om tijdens deze bijeenkomsten bij uw kind in de klas te kijken en samen met uw kind aan het werk te gaan.

Samen met Kanteel nemen we deel aan een project van Compas om de kwaliteit voor de jonge kinderen van 2-7 jaar verder te versterken. Het betreft het doelgericht handelen, de doorgaande ontwikkelingslijn en plannend aanbod. 

Terug naar boven