Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Zorg voor het jonge kind: De aanpak van groep 1-2 verschilt van die in de andere groepen. Het werken in groep 1-2 gebeurt veel vanuit de kring. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels en in de hoeken of de gang. Voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van het schoolplein en het speellokaal. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het schoolgaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. In groep 2 wordt dit vervolgd en verdiept. We bieden de kinderen heel veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesse van kinderen. Door observatie en registratie in het kind volg systeem volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Wettelijke bepalingen: Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren.
We hebben een vijf gelijke dagenmodel. Dat betekent dat elke groep elke dag van 08.15 tot 14:15 naar school gaat. Dit geeft rust en duidelijkheid voor kinderen en ouders. Op deze manier hebben we de schooldag met een half uur per dag verlengd en maken we meer dan ruim voldoende onderwijsuren voor onze kinderen.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We doen inmiddels mee aan het project Tijd voor Toekomst.
Een programma om kansenongelijkheid te verkleinen. We kunnen daardoor een rijk aanbod aanbieden aan onze kinderen. Hiervoor huren we specialisten in die onze kinderen samen met ons begeleiden.
Ontbijt en Lunch op school: Ook kunnen we vanuit de gelden van Tijd voor toekomst onze kinderen een gratis ontbijt en lunch aanbieden. Ontbijt is bij de inloop om 08.00 uur en lunchen doen we met de kinderen gezamenlijk. Ouders hoeven hun kinderen dus geen eten mee te geven. In de fruitpauze zorgen wij ook voor drinken, fruit en eventueel een gezond koekje.
Onze school is geen VVE-School. Onze leerlingen hebben niet of nauwelijks een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in de buurt bezocht. Wel hebben wij een goed contact met zowel de peuterspeelzaal, kinderopvang als het kinderdagverblijf. Bij aanmelding op de basisschool is er een warme overdracht. Mochten er speciale onderwijsbehoeften zijn, dan is er aanbod voor deze doelgroep kinderen.
Binnen de gemeente Delfzijl staat VVE hoog op de agenda. Als school nemen wij deel aan deze gesprekken om er samen voor te zorgen dat alle kinderen in de gemeente krijgen wat zij nodig hebben.